Knöl framför juvret

H

HillsDouble

Upptäckte idag att min häst har en knöl/svullnad/knuta framför juvret. Den är fast, ganska hård och jag får klämma på den ganska ordentligt utan att hon bryr sig. Hon är precis som vanligt i allmäntillstånd, ingen temp, och ingen värme eller ngt sår vid knölen. Storleken på knölen är ca 2*6 cm alltså avlång och 2 cm ut från kroppen om man säger så.
Min häst har haft mjölk i juvret sen i somras, har frågat vet, om detta och hon sa att det var inget att oroa sig för så länge hon inte blev tjock/svullen i juvret, men detta är ju en bit framför juvret så jag vet inte om det hänger ihop.
Hade det varit sommar hade man kunnat anta att det var ett getingstick eller liknande men nu är det ju mitt i smällkalla vintern så några insekter tror jag inte det är som har varit framme.
Någon som har ngn ide om vad det kan vara?
Tänkte avakta ngn dag innan jag kontaktar veterinär. Men det kan alltid vara bra med andras åsikter.

Mvh Isa

tycker att du skall ringa veterinären direkt o rådfråga :)
eftersom hela juvret ser typ likadant ut vare sig det elångt fram eller långt bak så tillhör det juvret där det bildas mjölk

Upptäckte samma sak på mitt ponnysto för en tid sen och efter att jag ringt ut veterinären i annat ärende kunde vi konstatera att det var hennes "navel" :o :rofl: :rofl:.!!!

Mina ston brukar svullna upp framför juvret vid brunsterna, eller nån månad före fölning på de som är dräktiga.. det är den s.k juvergången som svullnar likt en 'knöl' mellan naveln och juvret ungefär.

Stämmer det på din häst månntro?

Påminner precis om det min häst fick för ett par månader sedan. Fast det var större. Började framför juvret, var ca 2 cm högt och 10*15 cm stort. Hon är förresten dräktig osså. Men detta hade antagligen inget med de o göra. Det var iaf ödem som hon fått av nån anledning, orsaken kom aldrig vet. fram till. Det försvann efter ca 2 veckor, men blev stooort. Satt under hela magen sista dagarna. :crazy:
Är det ödem din har?
Om du trycker på svullnaden och det blir kvar en grop där du tryckt ett tag så är det ödem. Det känns som "deg" lixom.
Fast det kan ju vara nått helt annat din har osså...

Det är runt navlen nästan eller jag lite som du säger mellan navel och juver. Det enda är ju då att min häst inte är dräktig. Men det kanske är så att första brunsten är på väg.

Ska kolla idag om det går att trycka på och att det blir märke kvar. Återkommer senare idag och berättar hur det går.

Tack snälla för era svar :bump:

/ Isa

Min häst har navelbrock och det liknar det du beskriver. Hon är född sånn.
Vad är det för vits att hålla på och klämma?

Det är runt navlen nästan eller jag lite som du säger mellan navel och juver. Det enda är ju då att min häst inte är dräktig. Men det kanske är så att första brunsten är på väg.
Hur gammal är hon?
Kanske är skendräktig, det har jag råkat ut för med ett 5-årssto som aldrig haft föl ;)

Hon är 13 i år, har haft 2 föl tidigare. Det senaste för 5 år sedan. Några andra symtom på skendräktighet?

Kan nog variera, men brunsterna uteblir!
Mitt sto var betäckt & konstaterad dräktig (1 koll).. sen på våren blev hon ordentligt rund om magen samt fyllde i juvret som beräknat, fölbädd lades.. tiden gick ut, så äntligen en natt gick hon runt, runt, runt och grävde sen upp hela bädden men inget föl i sikte.. jag ringde ju Vet. alldeles 'skitnervös' (stoet var då lugn & åt hö).. mjölken rann på benen, så kom Vet. och konstaterade att 'det finns inget föl', en riktig skendräktighet var det :(

Tack :)!
Ja, det kändes mkt hemskt då.. alla dessa månaders väntan på en härlig fölis, men det hade ju varit mkt värre med en dödfödd.. eller nåt annat fel, så här i efterhand kan jag ju skratta gott åt den *fölningen* :D

Hur är 'knölen' nu då på ditt sto?

Ja det är tur att man kan skratta åt det så här i efterhand, men hur tog stoet det? Har hört om hundar som kan bli väldigt deprimerade efter en skendräktighet.

Knölen/bulan är lika stor som innan. Hon reagerar fortfarande ingenting när jag klämmer på den, står som ett ljus och låter en titta hur mkt man vill. Jag har dock tid hos vet. på klinik den 3 feb för jag har fått för mig att hon inte är riktigt fräsch i ett bakben. Så om det inte blir ngn större ändring så väntar jag till dess och frågar om den då.

/ Mvh Isa

Idag har knölen flyttat framåt och är rund i stället för avlång. Fortfarande ingen reaktion från hästen när jag undersöker den. Men eftersom hon inte verkar ha ont så gör jag som jag har sagt innan, väntar tills veterinärbesöket.

/ Isa

Flyttat framåt och ändrat form.. kanske kan vara ett litet 'ödem' ändå som någon skrev, men du kan som sagt avvakta till klinikbesöket.. återkom med resultat :)

Idag var det lika stort i omkrets om man säger så, ca 5*4cm. Däremot så buktade det inte ut alls lika mkt som innan. Det har nästan halverats i strlk. Så det är mkt möjligt att det är ett ödem som ni tror. Ja tänk om hästar kunde prata ibland vad mkt lättare det skulle vara :)

/ Isa

..Ja tänk om hästar kunde prata ibland vad mkt lättare det skulle vara :)
DET har jag alltid drömt om.. vad gäller alla mina djur, t.ex: tuppen HUGO, suggorna STINTAN & OLGA, kissen HÄXEPEX, leguanen SVEMPA.. och ALLA hästarna såklart :p

Måste bara berätta att "knölen" är så gott som borta, man ser den knappt med blotta ögat men jag känner den. Vi får väl säga att det var ett ödem :smirk:

/ Isa

Härligt :)!!!

Glöm inte att fråga om det på kliniken ändå, ödem uppstår ju inte utan anledning (?) ;)

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får...
2
Svar
22
· Visningar
3 702
Senast: Korven
·
F
Hästvård Har precis haft distrikts veterinären här (i mitt tycke, koveterinär) Min häst har lyckats klia sig mot en gren så hårt så den har gjort...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Falk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka