Kniper med bakbenen

Gabby_Ossi

Trådstartare
Någon som vet om man kan göra något åt dålig bakbensteknik, alltså att hästen drar in bakbenen under sig och "kniper", inte öppnar upp bakåt..?
Om det finns någon övning eller speciell sorts hinder, t. ex långa, man ska hoppa för att kunna förbättra den? eller hänger det bara på att få hästen avslappnad, eller finns det inte så mycker att göra åt det?

Sv: Kniper med bakbenen

Du kan bygga serier med ett antal oxrar som du gradvis breddar. Dock mycket viktigt att hästen hoppar lugnt och rytmiskt genom hela serien för att det ska hjälpa.

Är det ett problem för att hästen river pga av sin bakbensteknik? Om inte så kanske det inte spelar så stor roll? Har själv en häst som hoppar 1.40 felfritt med denna typ av teknik. I slutändan går det ut på att vara snabbast med 0 fel och då spelar inte tekniken ngn roll. Finns många hästar i världsklass som hoppar med brister i sin teknik.

:bump:

Varför vill du att din häst ska "knipa" och inte öppna upp? :confused: Personligen vill jag hellre att hästen ska öppna upp ordentligt istället för att "knipa"...

Bra övning för bakben är i alla fall att man på ett räcke eller en oxer lägger upp två bommer typ som infångare, men man gör det ganska trångt. Börja med att ha ganska brett mellan för att sedan minska avståndet... sen får du ju kolla om det har den önskade effekten på din häst.

Även höga bakbensskydd kan få hästarna att hoppa bättre med bak...

Gabby_Ossi skrev:
Någon som vet om man kan göra något åt dålig bakbensteknik, alltså att hästen drar in bakbenen under sig och "kniper", inte öppnar upp bakåt..?
Om det finns någon övning eller speciell sorts hinder, t. ex långa, man ska hoppa för att kunna förbättra den? eller hänger det bara på att få hästen avslappnad, eller finns det inte så mycker att göra åt det?

dels så finns det teknikskydd som hjälper hästen att öppna upp bakåt, sen så kan du testa att löshoppa, ha först ett räke på ca 50 cm och sedan så långt som din häst behöver, mitt halvblod har 7 m och 20 cm sen har du ett oxer, därimellan ska du sedan lägga en vanlig markbom, och den ska ligga 3 meter efter första hindret, alltså räket. jag testade den här vaianten på mitt halvblod, som också var lite springig och då knep upp bena och verkligen drog dom in undersig.. efter några språng på det här sättet började hästen att hoppa på ett helt annat sätt, vilken skillnad, så du kan juh testa det först inann du går och köper dej teknikskydd. :)

Kniper hästen när den hoppar så viker den upp bakbenen så mycket den kan in mot kroppen.. ibland nästan helt under sig. Öppnar dom upp så fäller den ut bakbenen nästan helt bakåt...typ som en katt... och viker liksom aldrig helt in dom under kroppen förrns den är inne i landningsfasen... hm borde finnas bilder på detta någonstans. Ska leta lite...

Fridan skrev:
Varför vill du att din häst ska "knipa" och inte öppna upp? :confused: Personligen vill jag hellre att hästen ska öppna upp ordentligt istället för att "knipa"...

Bra övning för bakben är i alla fall att man på ett räcke eller en oxer lägger upp två bommer typ som infångare, men man gör det ganska trångt. Börja med att ha ganska brett mellan för att sedan minska avståndet... sen får du ju kolla om det har den önskade effekten på din häst.

Även höga bakbensskydd kan få hästarna att hoppa bättre med bak...

Hon sa att hon ville att den skulle öppna upp !!!

Hur ser teknik skydden ut ??
Gabby_Ossi : Min häst gör precis lika dant,eller gjorde iaf innan (har inte hoppat på 2 år ) men då va det att hon va väldigt springig och hoppade ganska långt ifrån.. kom dock inte så långt på träningen att få bort det då hon skadades..

Kniper han även vid löshoppning? Annars är det ett tips att få hästen att slappna av och hoppa på "egen hand" utan störning som ibland kan orsaka spänningar i tekniken.;)

Gabby_Ossi skrev:

om det är allmänt när det gäller under ett pass på marken eller i hage/ lös.. så tyder det på en låsning i länd eller kors...

om det enbart är över hindret så är det kanske för att den är rädd om sina bakben.. eller annat.. det får de som är dukiga på sånt hjälpa dig med :-)

finns bild på skara hästsport :)
url]

lyckades lägga in den själv

Senast ändrad:

333 skrev:
om det är allmänt när det gäller under ett pass på marken eller i hage/ lös.. så tyder det på en låsning i länd eller kors...

om det enbart är över hindret så är det kanske för att den är rädd om sina bakben.. eller annat.. det får de som är dukiga på sånt hjälpa dig med :-)

..... ville bara veta hur det går?... & om du menar vid markarbete eller över hindret?...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 019
Senast: Kirre
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka