gylle
Trådstartare
Har fått en knepig reaktion på min nya häst. Var en hel del circus i samband med lastningen när vi var och hämtade henne (=ville inte bli lastad, stegrade, var uppe och for i saker och väggar och var även vid ett tillfälle på turné ensam runt gården) dagen efter här hemma såg jag att hon fått en benhinnereaktion utsidan ena bak precis under hasen på skenan, inget konstigt med det hon har väl smällt i det någonstans inte halt eller dylikt och ingen jätte svullnad men en klar bula. Efter ett par dagar när det inte gått ner så smorde jag på henne zink och lindade henne över natten, benet var smalt och fint och bulan hade gått ner på morgonen, såg dock då liten aning tjock ut i hasen som om svullnaden flyttat upp. När hon travar i hagen ser man en svag hälta. Framåt kvällen efter att ha gått utan linda i hagen så kom bulan tillbaka men hon är då ohalt. Upprepade samma procedur med samma reaktion ett par dagar. Valde sedan att inte linda henne en natt och då var svullnaden där men ingen hälta på morgonen.
Verkar helt enkelt vara så att när bulan är där så haltar hon inte men så fort zinken tar ner bulan så visar hon svag hälta. Har aldrig varit med om något liknande, någon annan som varit det ? Står nu i valet och kvalet skall jag linda henne med zink på natten eller inte ?
Pga dessa förbannade bromsar så är det inget alternativ att låta henne stå i lliten sjukhage, dessutom verkar hon ju inte bli sämre av att springa en del i hagen mer än att bulskrället kommer igen.
Hon hade alltså ingen bula innan lastningen och ingen hälta så det är inget gammalt utan något hon tillfogade sig för ganska exakt en vecka sedan. Vad hade ni gjort ? Hältan är alltså bara svag men syns framförallt när hon travar nerför backen i sin hage.
Verkar helt enkelt vara så att när bulan är där så haltar hon inte men så fort zinken tar ner bulan så visar hon svag hälta. Har aldrig varit med om något liknande, någon annan som varit det ? Står nu i valet och kvalet skall jag linda henne med zink på natten eller inte ?
Pga dessa förbannade bromsar så är det inget alternativ att låta henne stå i lliten sjukhage, dessutom verkar hon ju inte bli sämre av att springa en del i hagen mer än att bulskrället kommer igen.
Hon hade alltså ingen bula innan lastningen och ingen hälta så det är inget gammalt utan något hon tillfogade sig för ganska exakt en vecka sedan. Vad hade ni gjort ? Hältan är alltså bara svag men syns framförallt när hon travar nerför backen i sin hage.