Knepig reaktion ???

gylle

Trådstartare
Har fått en knepig reaktion på min nya häst. Var en hel del circus i samband med lastningen när vi var och hämtade henne (=ville inte bli lastad, stegrade, var uppe och for i saker och väggar och var även vid ett tillfälle på turné ensam runt gården) dagen efter här hemma såg jag att hon fått en benhinnereaktion utsidan ena bak precis under hasen på skenan, inget konstigt med det hon har väl smällt i det någonstans inte halt eller dylikt och ingen jätte svullnad men en klar bula. Efter ett par dagar när det inte gått ner så smorde jag på henne zink och lindade henne över natten, benet var smalt och fint och bulan hade gått ner på morgonen, såg dock då liten aning tjock ut i hasen som om svullnaden flyttat upp. När hon travar i hagen ser man en svag hälta. Framåt kvällen efter att ha gått utan linda i hagen så kom bulan tillbaka men hon är då ohalt. Upprepade samma procedur med samma reaktion ett par dagar. Valde sedan att inte linda henne en natt och då var svullnaden där men ingen hälta på morgonen.
Verkar helt enkelt vara så att när bulan är där så haltar hon inte men så fort zinken tar ner bulan så visar hon svag hälta. Har aldrig varit med om något liknande, någon annan som varit det ? Står nu i valet och kvalet skall jag linda henne med zink på natten eller inte ?
Pga dessa förbannade bromsar så är det inget alternativ att låta henne stå i lliten sjukhage, dessutom verkar hon ju inte bli sämre av att springa en del i hagen mer än att bulskrället kommer igen.
Hon hade alltså ingen bula innan lastningen och ingen hälta så det är inget gammalt utan något hon tillfogade sig för ganska exakt en vecka sedan. Vad hade ni gjort ? Hältan är alltså bara svag men syns framförallt när hon travar nerför backen i sin hage.

Sv: Knepig reaktion ???

hej!
jag tycker du ska smörja och linda henne ett tag och om du har möjlighet även låta henne stå inne ett par dagar så hon inte kan springa runt för mycket..sjukhagen behöver ju annars inte var jätteliten..jobbigt när det blir så här:(..

Sv: Knepig reaktion ???

Varför låta henne stå inne? Om inte hältan blir värre av att hästen springer (vilket den inte alls verkar), ingen infektionsrisk föreligger (djupare sårskador/sårfickor) och klimatet i hagen är hyfsat harmoniskt borde ju det allra bästa vara om hästen fick fortsätta gå ute i hagen som vanligt. Hästar behöver röra på sig för att få ordentlig blodcirkulation i benen (den elastiska putan som sitter i varje hov tjänstgör som "extra hjärta" för hästen och hjälper hästen att cirkulera blodet, och den mekanismen fungerar bara när hästen rör på sig). Och kroppen läker som bäst när blodcirkulationen fungerar ordentligt...

gyllene: Det är ju alltid svårt att ge råd när man inte sett skadan ifråga, men så som du beskriver den så hade jag, om det varit min häst, låtit hästen få gå ute som vanligt och vänta ut skadan under ett par dagar utan att linda eftersom det inte verkar vara något akut. Kanske också motionera väldigt lätt (beroende på hur hästen rör sig och hur skadan ser ut). Försvinner inte bulan, eller om något annat uppträder under tiden (mer hälta, mer svullnad, feber etc) skulle jag ta ut en veterinär och titta på det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 156
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama