Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

Minerva

Trådstartare
Ja min hane är som sagt konstig i magen.. har haft honom sedan i aug o han har aldrig riktigt blivit "bra"
han har alltid varit någorlunda lös i magen.. o jag vet inte vad jag ska göra...
tror han är på väg att få analsäcksinflamation o en lärare på skolan sa att jag kanske borde testa med mer fiberrikt hundfoder..
Eftersom han brukar vara så konstig i magen..
just nu har jag Doggy prima..
Kan ni ge nå tips på vad jag ska ha för foder? :)
 
Sv: Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

fibrer ska visst suga upp vätska och på det viset göra skitarna fastare. men jag vete tusan om det är rätt väg att gå. hur är han i hullet? har du provat ett vetefritt foder (t ex lamm & ris)?
 
Sv: Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

Om det är analsäckarna som spökar (men hur kan de ge lös mage?) så behöver de tömmas och antingen får man göra det för hand, eller försöka med stadigare mat först. Det är inte svårt att tömma analsäckarna för hand, men gör det helst utomhus. ;)

Allmänt lös mage ska man nog ta det lite lugnt med. Ge skonkost (överkokt ris och kokt fisk) tills den lugnar sig. Fibrer ska man rent generellt vara lite försiktig med vid diarréer.

Eller menar du att han varit hyfsat normal/lös i magen tidigare och numera är hård?? Det framgår inte riktigt, eller så är det jag som inte fattar? Om det handlar om hård mage så är det viktigt med tillräckligt med vätska, lite extra olja i maten kan hjälpa och även mer fibrer, tex rivna morötter.
 
Sv: Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

så länge jag har haft honom så har han varit lös i magen .. ibland rinner det bara.. men det är inte heller fast när det är "bättre"

min lärare frågade om han brukar vara lös i magen o så .. vet inte om hon menar att de har lättare att få analsäcksinflamation då..
så hon sa att jag skulle testa ett fiberrikare foder..

Chillamuffins: Hullet är ju inte det bästa.. Tiken löpte ju för nån vecka sedan och han blir ju så smal nu :crazy: Nu är han ju dock kastrerad så förhoppningsvis så ska problemet med det vara mindre ^^ Men jag har svårt att få upp honom i riktigt hull.. eler.. asså han är ju inte för mager.. men man ser revbenen ganska väl ändå.. ja det är svårt att förklara o har ingen bild som jag kan visa på.. för hanser tjockare ut på bilderna än i verkligheten...

blir han inte lösare i magen av vetefritt? eller? :p
 
Sv: Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

mååånga hundar är känsliga mot vete och blir lösa i magen av det. jag hade provat ett vete- och majsfritt foder och funkar inte det tycker jag du ska ta hunden till vet. det är inte normalt att jämt vara lös i magen.
 
Sv: Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

mååånga hundar är känsliga mot vete och blir lösa i magen av det. jag hade provat ett vete- och majsfritt foder och funkar inte det tycker jag du ska ta hunden till vet. det är inte normalt att jämt vara lös i magen.

Okej.. ja jag ska kolla det.. haru nått tips på nått foder jag kan köpa då? :D Som sagt, just nu använder jag doggy

Nä jag tkr inte heller att det är normalt att jämt va lös i magen
 
Sv: Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

finns ju speciella allergifoder hos veterinären, sedan vet jag inte om robur finns i någon speciell sort? finns en ljusgrön, "lamb and rice, som jag har för mig ska vara bra vid känsliga magar. A-fil kan man också ge, men det är nog mer för tillfälliga besvär, & det här är ju uppenbarligen inte det. mvh
 
Sv: Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

jag har provat alla doggyfoder som finns men jag tycker inte de är särskilt bra. tiken fixar det, men labben skiter mycker och inte helt fast (även av proffessional och robur).

jag ger 1st choice nu och det funkar väldigt bra. men jag tror att RC också har en lamm & risvariant och det är kanske lättare att få tag på.
 
Sv: Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

Finns också ett foder som heter Precept Sensicare som är fritt från vete, nötkött, soja, mjölkprodukter och majs. Återförsäljare hittar du på www.lupus.se :)
 
Sv: Knepig i magen.. Tips på fiberrik mat?

Ett tips som funkat jättebra på min hund är tillskottet "StoMax", ett pulver som blandas met en skvätt vatten och hälls på fodret.
Hon tycker det är gott och det funkade redan efter ett par dagar.
Det är ganska nytt så kolla med butikerna att de har det innan du åker dit. Minns inte riktigt tillverkaren, men det är samma som gör "Plaque off" och man kunde söka efter återförsäljare på deras hemsida.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 697
Senast: Tarnin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 638
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp