Knappt nån Minisk kvar i hö. bakknä!!!

AraSlei

Trådstartare
Sleipner , min andra ponny, har varit halt i ca 3 - 4 veckor. Var hos vet. med honom i måndags. fick då beskedet att han knappt har någon Minisk kvar, i höger bakknä och att det var en väldigt allvarlig skada. Han har också gamla pålagringar i samma knä och därtill en inflammation. Det finns ungefär 2/5 delar av minisken kvar. Den går aldrig att återställa igen. Har vi riktig otur, så att inflammationen kommer tillbaks inom en snar framtid måste vi avliva honom. Annars KANSKE jag kan rida och tävla som vanligt.. Även om inflammationen inte kommer tillbaks är det alltså inte säkert att ahn kan ridas lika mycket som förr.. Och att ridas och tävlas är ju dt bästa han vet! Om inflammationen nästan försvinner, men han inte kan ridas, så självklart ska han få va kvar i livet, han är ju trots allt bara 11 år... Men har han ont och lider, så måste jag ju avliva honom.. det är min skyldighet mot honom!! Någon annan som har varit med om detta?? HUr har dt gått i era fall??? Alla svar mottages varmt...

För två år sedan fick mitt sto somna in på operationsbordet.
Då vet konstaterat att minisken var av i ett bakknä och hade förslitningsskador i båda bakknäldederna. Hon blev 10 år. Vi hade i några år behandlat henne för återkommande inflamationer i bakknäna. Men besvären kom tillbaka så vi beslöt att veterinären att vi skulle se hur det såg ut med askopi. Det var då han upptäckte att minisken var av på ena sidan. Det fanns inget som vetrinären kunde göra så att vårt sto kom att hålla för ridning, så vi beslöt att hon inte skulle få vackna upp från narkosen.

Så tyvärr kan jag inte komma med något possitivt att komma med. Vi ansåg att hennes återkommande inflamationer och hälta inte skulle göra livet gott för henne. Även om hon skulle gå i hage resten av livet utan att bli riden. Hon hade för ont.

usch va hemskt... men kom hon och ha ont resten av livet tycker jag att du/ni gjorde dt enda rätta... jag är väldigt ledsen för din skull... :cry:

Liknande trådar

Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 069
Senast: Magica
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·
Hästvård Var hos vet. igår med min halta c-ponny.. Han hade varken blivit bättre eller sämre och vet. tyckte inte att det var lönt att behandla...
Svar
10
· Visningar
967
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka