'knäppningar' i leden

E

elis

Undrar om någon har erfarenhet av hästar vars leder knäpper när de rör sig?Vad beror det på? Påverkar det hästen?Kan det försvinna?:confused:

Sv: 'knäppningar' i leden

Min hästs bakben kan knäppa lite ibland.
Hon lider inte av det, och när jag ahr frågat folk brukar det säga att det inte är någon fara.

Hon kan få det när som helst i princip. Speciellt om hon har stått ett tag så brukar det komma efter 1-2 dagar när jag skrittar igång henne.
Verkar nästan som att det komme rdagarna efter lite hårdare träning (mot vad hon är van vid) samt när hon har stått.
Hon kan vara lite stel ibland men annars är de ingenting.

Däremot har jag inte en aning om vad det beror på...
Tror det försvinner lättare om hästen har bra kondition/muskler/smidighet.

Det knäpper nog mer eller mindre i alla hästars leder, och dina egna också, om du tänker efter. Inget farligt.

Om hästen är av äldre natur brukar det vara vanligt med knäppande leder, det beror på att kroppen har lite svårare att producera ämnen för glidbrosket (smörjmedel).

Hårt tränande yngre hästar kan även få detta fenomen, här har man givit glocosamin i någon form med gott resultat.

Men i de flesta fall bör knäppandet avta i takt med att hästen blir uppvärmd, om så inte sker bör man nog börja se upp. Det kan vara ett tecken på att något inte står rätt till i lederna.

Det brukar knäppa i lederna på min ponny ibland. Ganksa sällan och i olika situationer. Jag har frågat folk och de jag har frågat tror iallafall inte att det är något farligt!:smirk: Men om du är osäker så kan man ju ringa och fråga veterinär bara för att känna sig säker:)

jag som männiksa har knäckande leder , det beror tydligen på överböjlighet har jag hört. Men inget som jag är säker på.

elis skrev:
Undrar om någon har erfarenhet av hästar vars leder knäpper när de rör sig?Vad beror det på? Påverkar det hästen?Kan det försvinna?:confused:

Vet faktiskt inte riktigt vad det egentligen beror på...Men mitt sto hade så tidigare då hon stod på stall..En stallkompis till mig sa att hon hörde hur det knäppte till i bakknäna på mitt sto, och jag ledde henne runt o det hördes inget mera...
Kan nog vara så som Boj säger...."Hårt tränande yngre hästar kan även få detta fenomen, här har man givit glocosamin i någon form med gott resultat."...

Har haft veterinären ute här, men han sa att det inte var någon fara. Men nu har jag henne i lösdrift, där hon får röra på sej dygnet runt! Och det funkar super ;)

minimi skrev:
Det knäpper nog mer eller mindre i alla hästars leder, och dina egna också, om du tänker efter. Inget farligt.

Om det knäpper till ibland är det ingen fara nej..
Men på min häst så knäpper det lixom i varje steg med ena bakbenet.
Det är lite "värre" :p

Fast jag är ju inte säker på om det knäpper i nån led.
Tror det är i bak knäet nånstans iaf som det knäpper på min häst.

Ok, om det inte slutar efter en stund som någon skrev här uppe, så kolla upp det. Lite ledvätska är ett skäl. Behöver inte heller vara ett problem. Min fullblodshingst var vig och böjlig som en katt men det knäppte mycket i hans leder när han röde sig i boxen. MEn kolla upp om du är orolig eller har andra skäl att tro att något inte är ok.

HeJ!

Min hade knäledsinflammation i båda knäna när hon knäppte i knäna.. Läskigt.. Jag hörde det och funderade över varför det plötsligt dykt upp... / Lavinia

Min häst knäpper för jämnan men bara när han har stått still en stund och sedan rör sig tex i stallgången och han står still och sedan tar ett steg fram eller sänker halsen. Knäpper i frambenen, i halskotorna och ibland i ryggen.
Har däremot aldrig hört det när man rider inte ens i början.
Sen börjar han bli lite äldre och är väldigt stel pga av diverse orsaker.

Har gett han MSM nu i nästan 5 månader och knäppningarna har minskat med hälften.

Min förra häst knäppte i lederna. Jag börjde ge gurkmeja då det har en smörjande effekt på lederna och knäppningarna slutade efter nån månad. En vår fick han ingen gurkmeja och då kom knäppningarna tillbaka, efter det blev jag övertygad om att gurkmeja hjälper. Nu får alla mina hästar det.

Gurkmeja finns att köpa i vanliga mataffärer, på kryddhyllan. Dock är det ju små burkar det rör sig om då. Vet att man kan köpa stor förpackning i grossistaffärer, men det är ju svårt att köpa där.

Min ponnys bakknän knäppte också. Var hos veterinär som undersökte alla möjliga saker, men hon kunde inte hitta något fel.

BioGlucomin (Glucosaminpreparat) är nog det effektivaste mot knäppande leder, knäppande leder beror oftast på att hästen är för torr i sina leder och glucosaminet hjälper då kroppen att öka produktionen av ledvätska och detta försvinner. Har själv för tillfället två hästar som knäpper i lederna, den ena har tidigare fått glucosamin och ca 10dgr efter att jag börjat ge henne så slutade knäppandet, ger man inte henne så kommer det tillbaka. Just nu går hon dräktig och jag vill inte ge henne det så nu knäpper det hela tiden. Båda hästarna är kollade och det finns inget fel på dem varken kliniskt eller på röntgen. Och båda hör man det på så fort de skrittar om de är varma eller ej spelar ingen roll.

Min häst knäpper i korset när han är stel och ouppvärmd, men det slutar efter en stunds skritt. Han knäpper bara när det är kallt och han spänner sig/har spänt sig. Har funderat på att ge gurkmeja...

En tränare sa till mig att det som knäpper är ledvätska och inte farligt.

Men knäpper det länge och inte upphör när hästen blivit varm osv. kanske du ska rådfråga en veterinär eller liknande.

Jag köper Gurkmeja i storpack på en restauranggrossist, kostar ca 65-70:-per kilo, och jag ger 2 msk/dag.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
323
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18