Knäpper till i hals och rygg

FlipTheFrog

Trådstartare
Bakgrund: Min häst hade varit mer eller mindre igång hela tiden, utan längre avbrott, i sju års tid när hon fick fång och pga detta fick stå på box under lång tid och sedan vilade helt från ridning under tre månader.

Hon har alltid varit känslig i ryggen - har t ex fått passa mig från att ha henne utan täcke i regn och har skiftat mellan 4 st sadlar för att inte utsätta henne för samma tryck varje dag (i min eviga kamp att hitta den *perfekta* sadeln).

Märkte att hon fick ont i ryggen av att stå på box (hon skulle stå mjukt pga fötterna) men det blev bättre när hon fick börja gå ut. Har också tyckt att hennes halsform har förändrats något under det här halvåret hon har varit avställd/lite lätt igång - hon har tidigare haft en vackert välvd hals, men nu tycks hon ha tappat muskler i övre delen av halsen och ersatt dem med underhals =(

Sista tiden har jag märkt att det har knäppt loss (?) i halsen på henne när hon böjt halsen, ffa åt vänster, ochnä r jag låter henne nappa efter en morot som jag håller nere mellan framfötterna på henne så har det sista veckan även knäppt till bak i ryggen.

Till detta har jag sett hur hon nickat upp och ner med huvudet vid ett par tillfällen och när jag har haft henne uppställd på gången har hon "steppat" (som om hon vore kissnödig).

I ridningen så har hon känts stark och vid ngt tillfälle lite trippig (men det värmde nog ur?) och idag ville hon inte länga ut sin överlinje under ryttare, men stretchade ut den fint när jag istället longerade med chambon.

Hon har för två år sedan blivit lossad i ryggen av en equiterapeut. Då märkte jag att det inte stod rätt till då hästen inte kunde gå i sluta. Efter behandlingen fungerade det utmärkt. Men det verkar inte vara samma grej denna gång. Samma ET kommer på måndag.

Mina frågor:
¤ Någon här som känner igen symtomen?
¤ Vad har i så fall varit problemet?
¤ Vad har orsakat problemet?
¤ Hur har problemet och orsaken behandlats?
¤ Har ni några allmäna tips för hur man jobbar för att stärka ryggen?

Tacksam för lite inputs!
~Flip
 
Sv: Knäpper till i hals och rygg

hej!

1. Känner igen symptomen ja, min medryttarhäst har/ har haft ngt liknande.

2. Problemet var att han hade en låsning i vänster höftled + i nacken och ond rygg. Han var sur mest hela tiden och sparkade/ville inte jobba alls på volt och det blev värre i galopp.

3. Dålig sadel + övervikt. Det blev troligen värre av förra sommarbetet men han kan ha haft lindrigare problem längre. Förra ägaren smorde honom med aloe vera på bogarna för att han fick träningsverk enligt henne. Detta tror vi hänger ihop.

4. Först och främst med hjälp av en duktig kiropraktor. Bantning och mycket klättring (utan ryttare), tömkörning, longering, och långa skrittrundor varannan dag. Vi har stretchat nacke, bakben och rygg varje dag, efter kiropraktorns instruktioner.

5. Klättra mycket! Ut i skog o mark. Tömkör och använd bommar. Detta har fungerat utmärkt för oss, han blir bättre o bättre för varje dag. Ta ut en sadelmakare och pröva ut efter din hästs mått!

Lycka till, hoppas hon blir bättre!

Sofie och Prince
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 203
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 582
Senast: Linda_A
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp