"Knäpper" i bakbenen?

S

Scott

Halloj!!
Igår red jag för första gången på en vecka, har varit bortrest.
Jag märkte att varmblodspojken var lite stel i bakpartiet i skritten, och det "knäppte" i ena bakbenet. Efter mycket uppvärmning började jag trava. Då lät det ingenting... Han haltade inte, och var lika pigg och glad som vanligt. Detta var på ridbanan. Efter passet red jag ut och när jag kom tillbaka var han som vanligt igen. Jag har noga känt igenom benet och han var inte varm. När det knäppte lät det som när man lyfter på gamla hästars hovar, (ja, ni fattar...) Kan dessa ljud komma av att han bara har blivit lite stel av att stå i en vecka, eller kan det vara något fel...?:confused:

Kram

Sv: "Knäpper" i bakbenen?

För lite ledvätska.

Är det "illa" kan man tänka på att det ofta kommer från sneda höfter/stel rygg/för lite ryggmuskler, ofta en kombination. Knäna tar stryk om ryggen är knas.
Finns slickstenar med Glukosamin + MSM (och något annat, kommer inte ihåg vad) smaksatt med melass och med lite extra mineraler, allt anpassat för lederna. Kändes som att det hjälpte min förra häst, men man bör inte ha fri tillgång för då gör dom slut på en på ett par veckor om man har otur :p (kostar ca 450-500:- per sten).
MSM är bra mot inflammationer (knäledsinflammation t ex) och Glukosamin är bra mot brist på ledvätska, därför är det en bra kombination.

Min är sådan när han stått inne länge. det beror på luftbubblor i ledvätskan, och är inget farligt. Människor får det ibland också, du vet, man är stel och så kan det knaka till i tex knät (gör det rätt ofta på mig).

Min är sådan när han stått inne länge. det beror på luftbubblor i ledvätskan, och är inget farligt. Människor får det ibland också, du vet, man är stel och så kan det knaka till i tex knät (gör det rätt ofta på mig).

Ja, fast sånt kommer ofta från ryggen även på människor. Är väldigt vanligt med problem med höfter/bäcken både på människor och hästar och då är det vanligt att man får symptom i knät. Finns såklart andra orsaker också men det är vad jag har upplevt som vanligast.

till TS:
Tänk också på att hästar med lite dåliga leder mår bra av att röra på sig och träna musklerna - inte flåset men inte för hårt för då blir det ändå lederna som tar stryk. Dvs träna effektivt, gärna dressyrridning eller skogsridning lite lagom varje dag, låt inte hästen stå för ofta/för länge.
Om hästens muskler är fräscha och starka så brukar också lederna kännas fräschare. Sen mår ju lederna också bra av att få röra på sig i lagom dos.

Låter som det är glidleden vid hasen som knäpper pga för lite ledvätska... och det gör det på min häst med, veterinären säger att det inte är något jag behöver bry mig om...

Tack för svaren! Känns som att jag har fått en tydligare uppfattning om vad han har för "problem".

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 103
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 707
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 849
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V