knäpper i bakbenen?

Fibusen

Trådstartare
på min unghäst,snart 2 år,knäpper det i bakbenen när han går,inte varje dag,men ofta..

han är inte halt eller nått liknande..

vad kan det vara som knäpper,låter som om det kommer från kotan..:confused:

och vad ska jag göra åt det?

Sv: knäpper i bakbenen?

tyvärr vet jag inte vad du skall göra åt det.
men min häst som är 19 år,låterlikadan i bakbenen. liksom klickarpå något sätt.
tränaren till hästen.. eller den person som hästen har blivit riden för innan, och som stått i hennes stall säger att han låtitsån i sina leder sen han vart liten.

så på hennes tonlägelät det inte somom de gick göra något åt. Men finns nog olika fodertillskott osvsom man kan ge för det!

Hittar du någotsomhjälper, såhör av dig!=)

ja,min har låtit så enda sen jag köpte han,knäpper till när han sätter ner hoven,och ska ta upp den igen,det är då det låter..har inte tänkt på det så mkt mer,men i går då lät det mkt..
nu står han mest still i hagen,går ensam pga att han var in och opererade sig (klapphingst-kastrering,väntar på att stygnerna ska läka ihop innan han får busa med andra hästar) det är det enda jag kan komma på som är annorlunda mot tidigare,då det inte låtit SÅ mkt som det gjorde igår..

han kan ju inte vara slut i lederna,eller förslitningsskada,då han inte gjort annat än att gå i hagen,och gå på promenader..:confused:

bara det inte är nått som försämmrar ridbarheten senare eller nått..

han är varken halt,svullen,eller varm..

Kollat att den inte fått patellaupphakning ngn gång?detta är ju en ålder där det är vanligt.
För övrigt så ger många tex glukosamin i fodret till hästar som knäpper i lederna, gurkmeja ger vissa oxå.
Såg nu att det stod kotan så då är det väl inte ngn slags upphakning iaf om problemet sitter där.

ibland knäpper det i min häst, då oftast i höften. Har hört att det har med ledvätskan att göra eller något sånt och att det är ofarligt. Men det behöver ju inte vara samma sak...

Jag har en 10 årig russvalack som har haft såna knäppande leder hela livet. Brukar mest vara hasen på ena bak som låter. Han är ponnytravare (har startat sen han var 3) och har presterat väldigt bra, har precis passerat 50 starter och har 10 segrar. Så för hans del har knäppande leder inte varit något som besvärat.

jag hade ett 12 årigt halvblod som gick svår hoppning på -80 talet, han knäppte oxå i bakkotorna. va aldrig halt, inte heller vid böjprov. veterinären tyckte inte det va något att bry sig om. inget som hindrade honom alls. hur länge han haft knäppningarna har jag dock ingen aning om (han köptes "färdig")

har du frågat din veterinär ?

både ponnyer och halvblod kan ha såna knäppningar i lederna...man vet egentligen inte riktigt varför.

både äldre och yngre hästar kan ha det.

det brukar oftast upphöra av sig själv.

Det va så det hette.. funderar på att prova detta...

Min krake fyllde 19 idag, gammal man = )
Men idag när jag red.. eller oftast när han stått still och "hängst"lite på sina ben.. eller vilat som det nknäpper till innan lederna mjukas upp.. men de kan ju bara ha varit då.. händer lite olika tillfällen men oftast när han inte är uppvärmd!

Min häst är likadan. Har en jätteduktig equiterapeut och hon har sagt att det är ofarligt. Men det låter ju inge vidare :crazy:

nej,man får ju hoppas att det inte blir nått av det sen,nu är det ju inget,förutom att det knäpper lite,men ingen hälta eller svullnad..

har blivit lite bättre nu när han har fått gå ute mer efter boxvilan..

Min häst har också det knäppandet.. Hon har haft det hela livet och det är helt ofarligt.

Har hört att det är ledvätska som "skjuts ut"..Men jag vet inte om det stämmer helt.
/C*

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka