knäledsproblem

Rosen

Trådstartare
Min häst har under lång tid haft problem med knäledsinflammationer. Han är behandlad flera gånger med cortison men det läker inte ut. Han blev behandlad i juni första gången. Först var det vänster sida sedan höger sida och så har det växlat. Har även provat att sko hästen med klack enligt veterinärens order för att avlasta men det har snarare förvärrat symtomen. Har någon här varit med om att det gått att få hästen frisk och i så fall vilken behandling har hästen fått.

Sv: knäledsproblem

Har ni kollat så allt är helt okey i bakbenen & i ryggen, så att det inte kommer därifrån, så att han avlastar på frambenen?

Bara ett tips.

Säger samma som föregående - kolla om det kanske beror på någon svaghet bak. Jag har haft problem med kotledsinflammationer på min och försöker nu, förgäves??, få veterinärerna att åtminstone kolla honom i bakben, rygg o kors. Hittills har det inte lyckats och ärligt talat så fattar jag inte vad de har att förlora! Man behandlar hela tiden symptom istället för att söka orsak känns det som. Någon veterinär som kanske läser denna sida som kan förklara lite hur man resonerar??

Om behandlingen inte hjälper kan man ju fråga sig

1. Är det något annat som gör att hästen avlastar på frambenen och därför får tillbaka inflammationerna hela tiden ?

2. Är det verkligen knäledsinflammation eller kan det vara något annat?

Min häst blev behandlad 1 ggr för knäledsinflammation. Behandligen hjälpte inte ett dyft och veterinären var inte ett dugg intresserad av att ta reda på orsak. På återbesöket ville h*n spruta igen men då jag haft massören ute dagen innan som sa att det var en överansträngning i tåsträckaren så tackade jag nej och sa att jag skulle följa massörens råd och se om det blev bättre. Detta var i våras. Vi höll igång honom i normalt/lugnt tempo hela sommaren och i början av augusti (som var första gången som jag kollade ordentligt om han var halt dvs genom tömkörning) så var han helt symptomfri. (Han var givetvis inte halt under ridturerna heller.) Nu har vi fått lite andra problem men antagligen inte samma orsak då han beter sig helt annorlunda.

Det gäller de bakre knälederna och han är även kollad, behandlad av en massör, kiropraktiker och det blev inte något bättre av det. Han är röntgad i knälederna utan några fynd gjorda. Han är även kontrollerad med ultraljud i knälederna utan att det heller gav några svar på varför han har knäledsinflammation. Han har vilat helt i 14 veckor och gått på bete och under den tiden behandlats med cortison med jämna mellanrum och det har inte heller hjälpt. Han är bara 5 år och knappt riden. Veterinär tror inte att det är någon nötningsskada eftersom han inte blivit riden speciellt mycket och för att han är så ung.

Har ni kollat efter fästingburna sjukdomar? Vad jag förstår så kan detta tydligen ge olika symptom bl a i hältor och inflammationer i leder mm. Värt att kolla kanske?

Hej. Tråkigt med de problem du haft. Vad säger veterinären då? Kan en felaktig benställning vara orsaken till problemet? Finns det någon typ av deformation i leden eller mjukdelarna? Saknas muskelstyrkan för att kompensera för instabilitet, om det är något sådant problem? Får du inga svar över huvud taget?
mvh
Lejonelle

Låter inte som att det är knäna som är problemet med andra ord. Störningen sitter förmodligen någon annan stans, men ger uttryck i bakknäna. Har du haft ute equiterapeut som kollat igenom?

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
688
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 213
Senast: Sanne97
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 396
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka