Knäledsoperation bak - Erfarenheter

Jaclia

Trådstartare
Vår ponny är 12 år och har konstaterad "Gonit BB med broskerosioner femur", dvs knäledsinflammation bak med förändringar/förslitningar i brosket som orsak till en återkommande inflammation. För att komma åt själva anledningen till inflammationen rekommenderas nu operation och enligt veterinären är prognosen god för att han ska kunna komma tillbaka till full användning. Det är en titthålsoperation som sedan följs upp med en IRAP-behandling. Det låter ju helt fantastiskt och nu inväntar jag besked från försäkringsbolaget.

Dock har jag naturligtvis googlat mycket på det och har inte hittat några bra berättelser om hästar som faktiskt kommer tillbaka och mår riktigt bra. Faktum är att allt jag hittar bara handlar om oändligt långa konvalescenser som ofta landar i ännu fler behandlingar och slutligen att hästen döms ut. Såväl stallveterinären som vår hästfysioterapeut är otroligt krassa och säger att bakknän är så komplicerade att de inte tror på att det kommer gå bra.

Ponnyn är alltså inte alls utdömd så alternativet att operera är vad som är aktuellt. Jag har stort förtroende för kliniken men känner ändå att det vore skönt med någon liiiiiten solskenshistoria. Vore toppen om någon kunde bidra med det :-). Självklart är det intressant att även höra om sämre erfarenheter (där prognosen innan varit god) även om det inte är lika upplyftande.

Som detta upptar all min tid...

Min sexåriga connemaravalack genomgick just den här operationen för en månad sen. Han blev halt förra våren, behandlades två gånger i båda knälederna bak (jag bad om ultraljud med veterinären ansåg det onödigt, han var ua på röntgen), men blev inte ohalt förrän en behandling i hovleden höger bak. Han vilade i totalt i nästan fyra månader i samband med bahandlingarna och sattes igång under midsommar. Efter att han skrittats och travats lite i en månad gjordes ett åb för att kontrollera status. Han hade då en rörelsestörning hb som veterinären bedömde hade att göra med hans patellahakningar som blivit sämre under vilan.

Fick order om att fortsätta igångsättningen men med fokus på att träna upp musklerna runt knälederna för att hakningarna skulle lätta. Så vi skrittade massor ute på "offroadstigar" i skogen där han verkligen var tvungen att lyfta på benen. Alltid cavalettiserier när han gick på banan och han fick ganska snart börja hoppa små hinder för att jobba med bakdelen och trycka ifrån. Under hösten blev han verkligen bara bättre och bättre! Rörelsestörningen försvann även om den kunde anas i övergångar. Än igen gick det att hänvisa till svagheterna som patellahakningen orsakar. Han hade bättre bjudning än nånsin, hoppade bana och var väldigt fin.

Under november fick han vila och kom igång fint under december. Han kändes fortfarande superfin, men i början av januari började det förändras. I efterhand tror jag att detta beror på att träningen nu blev för ensidig. Inte lika mycket bommar, mer ridhusridning på plant underlag och eftersom allt var halt och eländigt ute blev det bara skritt längs vägarna. Så i början av februari åkte jag till min vanliga klinik som inte hittade nåt. Han var halt höger bak initialt, men det blev inte sämre på böjprov och tja veterinären hittade inget utan tyckte det var bättre att jag åkte till en annan klinik.

Därav åkte jag ner 37 mil till kliniken. Där var det samma, inga egentliga bp-reaktioner men AW trodde direkt att det var bakknäna. Så det rötgades och på ultraljudet bekräftades små förändringar i knäleden. Operation bokades till dagen efter och gjordes med bra resultat. När jag hämtade hästen fick jag förklarat och se bilder mer exakt om op. Junos förändringar satt på insidan av den inre knäleden. Min förra klinik tog röntgenbilderna ur en annan vinkel än den här kliniken vilket gjorde att förändringen inte syntes på de bilderna.

Hursomhelst har alltså min häst nu stått i sjukhage i en månad. Ska boka åb till om tre veckor. Hemgångsrådet var att han skulle stå i liten sjukhage i två veckor och få gå ut i större hage sen. Har inte kunnat följa det eftersom vi har en hel massa is i hagen. Han promeneras 15 minuter om dagen istället för de 2x5 minuter som hemgångsrådet är. Juno var väldigt allmänpåverkad de första två veckorna efter op. Han var låg, troligen smärtpåverkad och hade kortare febertoppar som gick upp och ner på timmar. Han var aldrig svullen eller ful över lederna så jag var inte så orolig för infektion iaf. Nu är han mycket pigg men står tack och lov snällt i sin ruta. Promenaderna är dock mer spännande..

Egentligen är jag ganska skeptisk till att få tillbaka hästar bra efter en sån här op. Men jag är ganska hoppfull i detta fallet. Han fungerade så himla bra i höstas med den riktade träningen att stärka muskulaturen kring lederna. Kan jag bara göra samma igen tror jag att han kommer att fungera. Kirurgen rekommenderade vattenträning vilket jag tänkte lösa med att åka till havet i sommar.

Så hoppet lever!

Min Juno efter en månad i sjukhage:
19984_10205238753400293_8610213647819750627_n.jpg

@Jaclia Hur går det med din konvalescent? Min Juno har idag på åb, åtta veckor efter op blivit frsikförklarad och ska sättas igång:banana:! Helt ren på böjprov och fin läkning på ultraljud:). Har fått ett igångsättningsschema med 40-60 minuters skritt första veckorna, sen börja trava med 5-20 minuter under fyra veckor och så nytt återbesök. Är så glad att han inte behövde kompletterande behandlingar!

Hej!

@Fiorano Jag inser att jag inte besökt forumet på lääääänge. Hur har det gått med er ponny? Vår ponny blev också friskförklarad i juni och sedan har vi låtit honom gå på ett långt sommarbete. Vi satte igång honom i augusti och var på återbesök när han reds i alla gångarter i början av september. Då såg han också jättefin ut så nu tycker jag att han är tillbaka. Vi har inte ridit stenhårt, inga träningar eller hoppningar att tala om ännu men han känns fräsch. Jag känner mig lite osäker men tanken är att prova att låta honom hoppa lite lågt. Jag vågar inte lita på att han ska hålla så vi tar det extremt försiktigt. Någonstans inser jag dock att vi inte kan undvika allt som sliter utan någon gång är det såklart nödvändigt att få reda på om han håller hela vägen. Vi hoppas såklart. Nu är det 6 månader sedan operationen...

Hur har ni det? Har Juno varit frisk? Jag håller tummarna för att ni är igång...

Vänliga hälsningar,

Jessica

Hej!

@Fiorano Jag inser att jag inte besökt forumet på lääääänge. Hur har det gått med er ponny? Vår ponny blev också friskförklarad i juni och sedan har vi låtit honom gå på ett långt sommarbete. Vi satte igång honom i augusti och var på återbesök när han reds i alla gångarter i början av september. Då såg han också jättefin ut så nu tycker jag att han är tillbaka. Vi har inte ridit stenhårt, inga träningar eller hoppningar att tala om ännu men han känns fräsch. Jag känner mig lite osäker men tanken är att prova att låta honom hoppa lite lågt. Jag vågar inte lita på att han ska hålla så vi tar det extremt försiktigt. Någonstans inser jag dock att vi inte kan undvika allt som sliter utan någon gång är det såklart nödvändigt att få reda på om han håller hela vägen. Vi hoppas såklart. Nu är det 6 månader sedan operationen...

Hur har ni det? Har Juno varit frisk? Jag håller tummarna för att ni är igång...

Vänliga hälsningar,

Jessica

Tar mig friheten att svara då Fiorano tagit ett break. Juno blev inte bra och fick somna in tyvärr. Han fick en lång igångsättning och verkligen alla chanser men vet kunde bara konstatera att det inte läkte och han hade fortsatt ont. Fina lilla Juno.

Nej, vad tråkigt att höra. Så sorgligt att det ska sluta så när man gjort allt man kan.... Jag är verkligen ledsen för er skull. Hoppas han har det fint i hästhimlen. Tyvärr är det många som varnat mig för att prognosen är dålig :-(. Vår ponny rör sig dock fint och är igångsatt men frågan är om han verkligen kommer vara helt ren i böjprov eller när han belastas mycket. Nytt återbesök kring årsskiftet med definitiv dom...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka