Knakningar vid korset ???? Hjälp !!

A

annelie

Hej!

Jag har en fd travare som nu är 20 år. han är pigg som en unghäst och het, vill alltid springa och busa. Men, han har haft ont i ryggen, jag har ridit han i form, gått över bommar, plumsa djupsnö, longera med inspänning allt. MEN, jag red honom i tisdags, skrittade på som vanligt, ingenting, travade som vanligt, ingenting ( jag var i en paddock) men när jag skulle fatta galopp så så sparkade han bakut och ville bita mig i skänkeln. Jag skrittade av han efter det och ställde in han. Sen igår skulle jag longera han, då jag hörde hur det knakade hemskt uppe vid korset, ( som knäckningar) ibland varje steg, sen upphörde det, sen kom det igen. Han fick då gå in och vila och min massör kollade honom och jag ska massera hohom på måndag. Vad kan det vara ? :confused: Jag är livrädd att något ska hända hohom. jag har inte ridit nå hårt heller, för han fick en vacc spruta förra torsdagen, så det har mest blivit skritt. Hjälp mig snälla :bow:

Sv: Knakningar vid korset ???? Hjälp !!

Jag skulle ta ut en veterinär och/eller en duktig equiterapeut. Jag tror ingen här kan svara på det helt säkert, men ont verkar han ha, så jag skulle inte rida honom innan han blivit kollad ordentligt.

Lycka till !

Tja...på gamla människor börjar det oxå knaka lite här & var, men har inte varit med om att det knakar på just det stället utan mer i lederna i benen, då brukar man tex rekommendera glukosamin & gurkmeja som ska vara bra för lederna.
Hade jag varit du hade jag tagit ut en veterinär först så hade denna fått rekommendera en kiropraktor.
Ibland när man man masserar osv så kan det knaka till då saker & ting lossnar, alltså spänningar tex, emn just under ridning har ajg inte hört talas om detta, eller när man inte ens behandlar hästen.

Tack för svar!

Jo, jag har använt glukosamin på han förut, som jag stoppade i maten hans. men han brukar inte knaka, det här är första gången.
men eftersom jag fått 2 svar och ni tycker jag ska ta dit en veterinär så gör jag det. Vilket jag hade tänkt endå! men det är alltid bra att ha tips och så.. han ska ju få massage på måndag, Jag ska inte rida han något innan, tänkte longera han idag ev. ta en liten promenad för att se om det knäcker idag. Men om det Inte skulle knäcka idag då? Vad sitter det i, kan det vara allvarligt? Vill ine att min ögonsten ska ha ont!:cry: kanske svårt för er att svara på..

Hästen kan ju ha sträckt sig eller liknande när den sparkade bakut så att ngt hamnade fel i korset.

Ja, precis.. jag pratade nyss med en veterinär som sa att han kan ha busat och gått omkull i hagen eller nått liknande. Men han sa att det var svårt att bedöma via tfn och sa att om det inte blir bättre efter massagen ( kanske nått kommer löst då ) skulle jag kontakta en veterinär som kunde kolla på honom!

Om det är en skada, så är det som sagt bättre att kolla med vet först, för om man börjar massera området kan hästen förlora tonus(spänning eller hur man ska kalla det) som den kanske behöver just nu, en viss tonus är bra i områden som är skadade & skulle man ta bort det så kan hästen lida mer om man har otur.
Höst om hästar som brytit bäcken när de gått omkull i hagen men om hästen inte haltar borde det inte vara ngt allvarligt, ngt som hamnat snett.

Hm. Igår var jag ut o padocken med han och gick i ca 30 min. Efter ett tag så slutade det att knäcka, det är lixom lite längre ner vid höftleden lät det som igår. men han var inte elak, han lunkade på som vanligt, men bakbenen såg stela ut, men han haltar inte, och det är bara på ena sidan de knäpper. men det slutade efter ett tag, då knäppte det bara nån enstaka gång då jag gjorde en volt med han. Hur ska jag göra, ska jag fortsätta gå med honom, eller låta han stå o mumsa hö i hagen ?? Det här är så grymt svåårt !

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 143
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 674
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 771
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 314
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka