Knakande leder-hur allvarligt

mullah

Trådstartare
Hej. Var och kollade på en saluhäst, ett billigt fullblod som gått på bana i 4 år. Jättego och söt häst MEN det knäppte i hans leder i bak, knäled..leden där sittbenet är, vid varje sida av svansen..det var ungefär där jag lokaliserade knäppet när jag gick bredvid och lyssna. Det knäppte i varje steg, Hästen har gått på bete hela sommaren, red honom inte han hade tappat en sko. MEN hur allvarligt ska man ta dessa knäppningar. Hästen är skitbillig 10 000 men man vill ju trots det inte köpa på sig problem...:confused:

Sv: Knakande leder-hur allvarligt

min foderpolle knäpper också i knälederna bak, men inte alltid. han har gjort det några gånger i sommar på betet när vi ska ut och rida. men när vi ridit ett tag är knäppandet borta. men det kanske inte alltid knäpper på hästen du kollat på?

Det visar ju veterinärbesiktningen. Vissa hästar knäpper utan att man kan hitta något underliggande problem, och knäpper hela livet utan att någonsin ha besvär.

Andra knäpper i perioder, när de är kalla/stela men inte när de är uppvärmda. Andra knäpper aldrig.

Som liten spinoff så just nu knäpper min herres framknän när han stått inne. Knäpper i varje steg. Knäna rena, torra och svala, han rör sig u.a. Dock inte böjd sen knäppandet kom.

Dock lyste det rejält i båda framknäna när han kollades med värmekamera, så han har ju någon form av känning i dem just nu, och antagligen hör knäppandet ihop med det iom att han aldrig knäppt för. Sen om det är en dubbelsidig carpit, eller 'bara' liten känning, det vet jag ju inte än.

Hej!
Har ett femårigt fullblod hemma som också knäpper i lederna, var och vartannat steg, alla ben(!)... Men vi har varit inne på klinik och böjt mm, men det ska tydligen inte vara något fel på honom (jag ville röntga, men veterinären tyckte det var onödigt). Så gör du en veterinärbesiktning (med böjprov), och går den igenom så; grattis;)

Mitt fullblod knäppte lite i bakbenen (samtliga leder?) förra veckan efter några nätter med mycket regn och kyla. Hon har aldrig knäppt förut och har varit ifrån galoppen i bortåt 6 år. Jag tar inte så allvarligt på det så länge alla ben är svala och torra.

Liknande trådar

T
Träning Jag vet inte om det här är ett problem, men det är väldigt tröttsamt. Jag har en häst som nu snart är 17 år. Jag tror att han tidigare...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: Tebazz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter