Knäpper i höfterna

Kalaspinglan

Trådstartare
Har just kommit hem från ettårskontroll. Barnläkaren upptäckte att det knäpper lite i hans höfter när hon gör "böjprov", vilket det inte gjort tidigare. Så nu ska vi få tid till überbarnläkaren som ska kika, och eventuellt röntga. Sköterskan sa att "det brukar oftast inte vara någonting, men det är bra att kolla upp ifall att".

Någon som känner till detta? Bör jag vara orolig?

Han går och springer, klättrar och rör sig helt obehindrat, verkar inte alls ha ont... :crazy:
Usch, nu blev jag orolig i alla fall..
 
Sv: Knäpper i höfterna

Hej! Även på sonens ettårskontroll upptäcktes plötsligt ett litet "klick" i höften och vi fick remiss till röntgen. Men vår läkare var mycket noga med att understryka att de skickade alla så fort det fanns minsta lilla misstanke men att det vanligaste var att det inte var något fel! De tar det säkra före det osäkra helt enkelt, och det känns ju tryggt.

Röntgen visade ingenting som tur var, man hann ju fundera en del på vad som skulle hända annars. Det är en sak att ha en nyföding i skena några veckor, men en superaktiv ettåring?? Senare läste jag en artikel om en flicka med en sent upptäckt höftluxation, och mycket riktigt verkade det väldigt jobbigt då hon gipsades från knäna till midjan med benen utåt i flera månader. Men det blev ju bra det också.

Hur som helst: Med största sannolikhet är allt okej även med ditt barns höfter, eftersom det verkar så sällsynt att de upptäcker luxationer sent. Lycka till och försök att inte oroa dig så mycket i förväg!
 
Sv: Knäpper i höfterna

Tack för ditt svar. Vad skönt att läsa att du varit med om samma sak.. eller lugnande.. Vad skönt att det inte var något tok.

Du skriver höftluxation, är det vad de kollar?

Nej, jag ska försöka att inte oroa mig, och jag är förståss jätteglad att de upptäcker det så man eventuellt kan rätta till i tid om det är något tokigt.. men ändå...

Nu ska jag baka tårta, och försöka att tänka på annat.
Må så gott!
 
Sv: Knäpper i höfterna

Ja, det är väl luxationer de tittar efter, dvs att höftleden "glappar" för mycket för att kulleden är för öppen eller hur man nu ska beskriva det. Ju tidigare man upptäcker det desto bättre.
 
Sv: Knäpper i höfterna

Det förekommer i princip inte att man missar höftluxationer på nyfödda i Sverige längre, om inte barnet är fött hemma och föräldrarna vägrar gå på BVC.

Knäppningar i höften låter inte som höftluxation, dels med tanke på ovanstående, dels med tanke på att barnet rör sig obehindrat.

Cilla
ortoped
 
Sv: Knäpper i höfterna

Min dotter hadde vad som låter som höftluxation när hon var ny född. Hon behövde aldrig ligga i skena utan de bedömmde att skulle gå över. Hon var väldigt "ostadig" i axlarna men jag tänkte aldrig så mycket på det. Men nu börjar jag undra eftersom hennes tumme glider bak när man håller henne i handen och för någon vecka sedan upptäckte jag att hon kan böja bak alla fingrarna mer än vad som är "normalt". Hon verkar inte ha ont av det. Kan det här hänga ihop och bör man kolla upp det. Jag tänke fråga på BVC men det dröjer mer än ett år innan nästa besök.
Ursäkta Kalaspinglan för att jag utnytjar din tråd lite.
 
Sv: Knäpper i höfterna

Jag är här på min fritid och svarar helst inte på enskilda frågeställningar över nätet då det så lätt kan bli fel.

Här svarade jag för att berätta hur det är generellt och för att förebygga missförstånd.
 
Sv: Knäpper i höfterna

Jag är ingen som helst läkare men skulle det vara mitt barn hade jag ringt BVC och bett dem titta. Det behöver ju inte vara något farligt, men jag skulle nog vilja kolla upp det ialla fall... BVC tiderna man får är ju liksom bara för de där viktiga gångerna, men det är absolut inga problem att få tider emellan om det är något man funderar över.
(För utom mitt BVC då där sköterskan numera är sjukskriven men innan dess körde stället i botten, jag ska få en tid i december för fem års kontroll till dottern som fyllde i juli... Men där är det kaos just nu och skulle det vara något mer akut så får man tid till barnläkaren istället)
 
Sv: Knäpper i höfterna

OK jo du har rätt du är här på fritiden, jag undrade mest om det var något man bör kolla upp.
 
Sv: Knäpper i höfterna

Jag ringde precis BVC bara för att fråga. Hon pratade med sjukgymnasten och han sa bara att endel barn har överböjliga leder och det behöver inte kollas upp. Hon har ju som sagt inte ont av det
Tack för att ni svarade
 
Sv: Knäpper i höfterna

Jag har läst en hel del om höftledsluxation då min son hade skena ifrån 1v ålder. De flesta upptäcks direkt på BB, men ett par stycken missas varje år men det brukar upptäckas innan barnet är 6 mån. Har du varit på de vanliga läkarkontrollerna innan tycker jag inte du ska oroa dig, de borde ha upptäckt det då. Enligt ortopeden på sjukhuset där jag går med min son så behandlas ca 1 barn på hundra med skena, i vissa fall så hade kanske inte behandling varit nödvändig utan det hade rättat till sig själv, men de vågar inte chansa.

Lägger in några länkar där du kan läsa om höftledsluxation.

Growing People Höftledsluxation

Vi föräldrar Höftledsluxation

Vet att det finns en "klubb" på nätet om föräldrar med barn med höftledsluxation, där finns även de som har barn som det upptäckts sent på, men hittar tyvärr inte deras hemsida nu.

Hoppas allt går bra på undersökningen. Du får gärna skriva sedan och berätta hur det gått.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 073
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 589
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 547
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 212
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp