knabstrupper korsningar

Skogstroll

Trådstartare
har ett sto på 3 år som är korsning Knabstrupper Ardenner.Hon är skimmel med svarta prickar. Om jag betäcker henne med en knabstrupper hingst blir fölet godkänd knabstrupper då?

Sv: knabstrupper korsningar

Är inte insatt i den rasen, men tror inte att den blir det. Borde väl vara tre generationer på båda håll för att få renrasigt.

knabstrupper handlar väl mest om färgen.. så din häst bör väl vara godkänd knabstrupper..

läste lite om det och för att kunna bli avelsgodkänd krävs det 75% knabstrupper.. så ja en avkomma blir helt godkänd..

hejsan igen!
ja knabstrupper är en färg men dom har rätt så krångliga regler..läste deras regler och fattade verkligen inget.vissa raser som tex halvblod kan korsas med knabstrupper och blir godkända direkt..men andra raser inte.tror att dom e lite anti skimmel tendenser vilket hon ju har,men fölen kanske inte får det?

Hästen ska vara av varmblodsras och skimmel, liksom skäck är inte tillåtna färger att korsa in.

hejsan igen!
ja knabstrupper är en färg men dom har rätt så krångliga regler..läste deras regler och fattade verkligen inget.vissa raser som tex halvblod kan korsas med knabstrupper och blir godkända direkt..men andra raser inte.tror att dom e lite anti skimmel tendenser vilket hon ju har,men fölen kanske inte får det?

Hur menar du med skimmeltendenser? Antingen så är hästen skimmel, eller så är den inte det, den kan liksom inte vara lite skimmel. Eller menar du stickelhårig?

Många varmblodsraser fungerar så att man får korsa in vissa raser men inte andra. För halvblod, exempelvis, så får man ju korsa in exempelvis fullblod och få ett rasrent halvblod, men inte exempelvis ardenner. Jag förmodar att knabstruppern fungerar likadant.

hej!
Jag menar att dom vill att det vita på hästen är helt vitt och inte skimmel-grått alltså.står så i deras stadgar..att dom inte godtar skimmel tendenser..Min e ju grå/vit(skimmel,ej vit) med svarta prickar..men vad jag förstod så kunde dom lättare godkänna när det var 75 % knabstrupper och det blir ju hennes föl i såna fall.Så om henes föl då blir vita med prickar och är 75 % knabstrupper blir dom godkända då?

Kram på er!

Du menar att hon håller på att bleka av? Eller?

Fast om hon är ardenner och knapbstrupper borde hon inte kunna vara avblekbar, för såvitt jag vet finns inte det anlaget i någon av de raserna?

Du menar att hon håller på att bleka av? Eller?

Fast om hon är ardenner och knapbstrupper borde hon inte kunna vara avblekbar, för såvitt jag vet finns inte det anlaget i någon av de raserna?

Det avblekbara skimmelanlaget finns hos Ardenner. Knapstrupperföreningen godkänner inte anlaget, av den enkla anledningen att tigermönstren då försvinner med tiden. De godkänner fö inte heller det konstanta skimmelanlaget. De godkänner inte heller Ardenner som inkorsningsras, men följande registreras i deras korsningsregister:

- Hästar där ena föräldern är av ej godkänd eller okänd ras
- Tigrerade okända hästar
- Hästar där ena föräldern är av godkänd inkorsningsras men har en otillåten färg
- Hästar med en enfärgad knabstrupperförälder och andra hästen av inkorsningsras

Gör det? Vad kul, jag har aldrig hört talas om eller sett en vit ardenner någon gång, de måste vara sällsynta?

Det finns en hingst nere i Sörmland som heter Akron 11766. De har varit mycket sällsynta de senaste 20-30 åren, men de kommer nog att öka nu när det finns en godkänd hingst.

Bilder på Akron finns under länken hingstar på SHAVF:s hemsida
http://www.shavf.se/

Jag äe faktiskt rätt dålig på just skimmlar..har aldrig haft någon tidigare.Hon är alltså stickelhårig.alla hår är inte vita,utan hon har gråa hår i det vita,men prickarna är helt svarta.Hennes mamma är ardenner,en blå skimmel,hennes pappa är knabstrupper,tigrerad.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka