Klyvd gällande foder

T

Titely

:laugh::laugh:Det är såhär att min D-ponny på 8år har svårt för att lägga på sig. Alltså är han svårfödd. Han får just nu fri tillgång till hösilage (vi har nyss övergått från hö till hösilage), 1 ½ liter pellets och lite havre om dagen. Han rids hårt två gånger i veckan och lite lugnt de andra tre.
Jag skulle gärna vilja ge honom något med mer protein så att han inte tappar i vikt, men han har gallor på alla fyra benen som han har för att han har proteinrikt foder, så jag vågar inte ge honom så mycket mer proteinfoder.

Han lägger aldrig på sig på sommarbetet utan måste stödfodras med både kraftfoder och hö.
Vad kan jag göra för att han ska kunna behålla det han har utan att få mer gallor? Han har sådana gallor som delvis försvinner när man har ridit.

Tillägger även att han inte är SMAL och inte TJOCK, men man ser inte revbenen men känner dem tydligare nu.

Tack;)
 
Sv: Klyvd gällande foder

Att röra ner olja i kraftfodret borde inte förvärra gallorna men ge lite mer energi att lagra som fett.. värt att prova i alla fall. 1-3 dl brukar vara lagom.:)
 
Sv: Klyvd gällande foder

Ok, tack;) Gallor är ett stort mysterium. Har kollat på internet och vissa skriver att Gallor förekommer för att hästen har varit halt eller haft en sträckning. Min ponny har inte haft något av det, han bara är som han är.

Jag ska testa ditt tips!;)

Återigen Tack!:laugh:
 
Sv: Klyvd gällande foder

Vad har du för värden på hösilaget?
Skulle oxå prova olja, att de får gallor behöver inte vara från protein utan det kan vara en reaktion på en störning i grovtarmen...

Har du provat att inte ge havre?`och vad är det för "pellets" han får?
 
Sv: Klyvd gällande foder

Vi har precis börjat ge honom havre och han har tappat i vikt redan innan vi började ge honom det. Han får en relativt liten mängd havre per dag på 5 deciliter så jag vet inte om det gör någon skillnad.
Pelletsen vi har är Hippo Bas Basic.
 
Sv: Klyvd gällande foder

Ja. De finns med på besiktingspapperna som skrevs när jag köpte honom. Tror att han hade dem innan också.
 
Sv: Klyvd gällande foder

okej, tänkte annars om det var av havren...
Men vissa hästar kan ju vara mer galliga än andra, men det försvinner ju oftast efter ridning :)
 
Sv: Klyvd gällande foder

Ja, de försvinner inte helt vid ridning, utan blir ganska mycket mindre. Men när man kommer på morgonen så är de väldigt hårda. Har hittat något foder som ska hjälpa hoppas jag;)
 
Sv: Klyvd gällande foder

Vad har du för analysvärden på grovfodret och vilken typ av bete går hästen på sommartid, vall eller naturbete?

Kicki :laugh:
 
Sv: Klyvd gällande foder

kan du inte ge mer havre, öka långsamt och se om det gör ngn skillnad på gallorna. Om det blir för mkt energi för honom så prova med krossat korn. Olja som föreslagits är oxå bra. Halm?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 305
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 303
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp