Kluven hästägare!

Fullblod89

Trådstartare
Har en häst som jag vill låna ut på foder. Min magkänsla säger att jag bör låna ut henne och mitt ego säger BEHÅLL! Jobbigt läge minst sagt :crazy:

Anledningen till att jag vill låna ut är för att hästen har kapacitet som jag i dagsläget inte kan ta vara på pga att jag tappat så mycket i min ridning de 2 senaste åren. Har bara där emellan ridit lite grann och började rida mer för bara några månader sen nu när jag har 3 hästar. Jag som ryttare backar av och fegar ur när jag helt plötsligt har en häst som KAN hoppa riktigt bra.

Hästen är 6 år, alltså i sina bästa år där hon ska utbildas vidare. Visst kan jag nöta dressyr med henne och hoppa till en begränsad höjd och se hur en häst med kapacitet går till spillo istället för att en duktig och modig ryttare tar henne vidare så långt det går tills begränsningarna tar stopp. Hästen kan om man matchar henne rätt gå åtminstone msv, sen när det tar stopp. Ja det är en tidsfråga.

Jag blir stressad bara av att hoppa en 90 runda, släpper allt när jag kommit halvvägs. När jag är skärpt så rider jag harmoniskt, noga och ptja allt känns liksom bra! Men när stressen tar över blir jag passiv och därefter arg på mig själv :cry:

Detta är inte bra för varken mig eller hästen! Jag har två hästar till, men dom är inte i närheten av så långt i sin utbildning när det kommer till hoppningen så jag har tid på mig att stärka upp mitt självförtroende tillsammans med dem. Men denna som visat framhovarna behöver komma ut NU NU NU och tävla och det är inte med mig i sadeln om det ska bli bra.

Kan tillägga att jag är inte nybörjare, har tävlat 110 både med ponny och häst samt tränat upp till 130 förr, men nu blir jag avskräckt när det kommer upp i höjd. Varför vet jag inte, uppehåll från hoppningen var kanske inte bra för mig.

Så fattar jag rätt beslut som tänker låna ut?

kan tillägga att jag är noga med till vem och var hästen ska så hon slumpas inte bort till vem som helst bara för att, hon är en av mina ögonstenar :love:
 
Sv: Kluven hästägare!

Spontant tänker jag att du skall låna ut på foder - då kan du ju ta tillbaka hästen när din "kapacitet" matchar dennes om du förstår vad jag menar. Att låna ut på foder behöver väl inte betyda att man släpper hästen helt? Hitta någon som gärna håller kontakt så blir det nog bra ^^
 
Sv: Kluven hästägare!

Ett alternativ är kanske att leta upp en duktig medryttare som vill hoppa, och som kan tävla hästen? Då hr du ju fortfarande kontrollen över hästen, och du har kvar dressyrbiten, men hästen får utvecklas inom hoppningen med.
 
Sv: Kluven hästägare!

Tycker också att en riktigt duktig medryttare låter som ett jättebra alternativ. Har du inga ekonomiska problem så borde det inte vara svårt att hitta en tävlingsryttare som vill rida och tävla din häst, men eftersom hon/han faktiskt ska rida för att utveckla och utbilda hästen så kan du givetvis inte ta något betalt. Med en medryttare har du ju kvar all kontroll men får ändå hästen tränad och tävlad av någon som är ambitiös. Varför inte åka till ridskolorna i närheten och titta på specialgrupperna för hoppning, och sedan knata ner i manegen och höra om någon är intresserad?
 
Sv: Kluven hästägare!

Tack för era svar! Medryttare är inte aktuellt, då det inte finns någon i området, ekonomiskt sätt så har jag nog varken råd eller tid att låta någon annan ligga ute och tävla på min häst om jag samtidigt ska tävla mina 2 andra i dressyr och skutta runt på clear rounder tills dem kommit upp i höjd vilket blir framåt nästa år då tävlingarna ligger på 80-90 igen. Den ena är från galoppbanan och mina andra har varit skadad till och från som satt stopp för utbildningen. Därför kan jag komma tillbaka med dem i en lagom takt fram tills nästa år.

Har en medryttare i dagsläget, men det är enbart för att rida ut ;)

Går själv i en av hoppgrupperna (hoppar gärna på träning, men tävlar inte då mina nerver tar över än så länge och då blir jag passiv), finns ingen lämplig där heller.

Kan tillägga att min häst är mycket känslig i hoppningen och svarar på ryttarens signaler i ett nafs. Hade inte hästen varit så bra som hon är hade jag inte funderat på foder, detta är mycket för hästens bästa. Jag vill inte vara ego och åka ut och sätta hästen i en orättvis situation bara för att jag vill tävla! Jag älskar faktiskt att tävla så länge jag känner mig 100% för uppgiften :angel:

Hoppade med denna hästen på en P&J i helgen och redan där blev jag stressad för uppgiften. Känner mig inte juste mot hästen helt enkelt...

Jag har ju trots allt två fina hästar till att utbilda så hästlös blir jag inte :rofl:
 
Sv: Kluven hästägare!

Tycker du ska låna ut henne när jag bara läst inlägget.
Du kan ju få tillbaka självförtoende på dina andra hästar när du har din tredje utlånad:) (När det gäller hoppningen)
 
Sv: Kluven hästägare!

Och som sagt var noga med att hitta en duktig ryttare , så många som förstör hästar idag , tyvärr:(:(
 
Sv: Kluven hästägare!

Och som sagt var noga med att hitta en duktig ryttare , så många som förstör hästar idag , tyvärr:(:(

Det jag är mest rädd för, kräver referenser och att dom har meriter på tävlingsbanorna redan. Alltså att det finns bra resultat :) Ligga ute och tävla kan vem som helst göra fastän dom alltid kommer bland dem sämre så en sådan ryttare känns inte det minsta aktuellt.
 
Sv: Kluven hästägare!

Och jag går mot strömmen och säger tvärtom. Du skriver i trådstarten att : "Hade inte hästen varit så bra som hon är hade jag inte funderat på foder, detta är mycket för hästens bästa".
Jag säger då att hästen själv inte blir lyckligare av att tävla, inte heller att den blir lyckligare av att hoppa en 140-bana än en 80-bana. Hästens hoppkapacitet är något vi människor bestämt oss för att den besitter, hästens själv bryr sig inte ett smack om den får visa upp hur högt den kan hoppa på en tävlingsbana, eller inte.

Men jag vet precis hur du känner. Min egen häst hade i yngre år kapacitet för svårklass i hoppning, men jag själv mäktade inte mer än msv. Visst kände jag ibland att det var synd att jag själv inte fixade mer än msv när hästen hade varit mogen för större uppgifter. Men jag tyckte att det jag ville satsa på var vår resa tillsammans som ekipage, hon och jag tillsammans. Och jag var därmed både nöjd med och stolt över de resultat vi grejade under vår tid på banorna.

God omvårdnad och bra foder i rätt mängd, en trivsam och stimulerande vardag med artfränder och en vänlig och respektfull människokontakt, tror jag är mycket viktigare för "hästens bästa" än att den tränas och tävlas på så hög nivå den kan. Så den aspekten tycker jag du kan släppa helt.

Att en främmande ryttare ska ha hand om och tävla upp hästen kan tyvärr också medföra att man har otur och hästen hamnar hos någon där den inte tränas och vårdas på ett schysst sätt. Ju mer framgångsrik en häst blir, desto större risk är det ju att den får stå i frimärkshagar ett par timmar per dag för att, som det heter, inte skada sig, att den får för lite grovfoder för att inte bli så kallat bukig etc etc. (generaliseringar, jag vet, och ber om överseende med detta). Jag tror du vet vad jag menar.

Men till syvende och sist är det bara du som kan avgöra ditt val. Tänk både en och två gånger, och sedan ytterligare en gång. Försök sedan känna vilket alternativ som du egentligen känner mest inför, så blir det säkert bra. Lycka till och hoppas det går bra för din pålle, oavsett om det blir med dig eller med någon annan i sadeln!
 
Sv: Kluven hästägare!

Jag håller helt med dig där. Hästen fattar inte att den går GP eller 90 cm

Varför vill du att hästen ska nå "sitt tak". Hade du tänkt att sälja? Tror du att du skulle kunna ta över hästen när den är tränad till sitt yttersta? Vågar du hoppa då?
 
Sv: Kluven hästägare!

Missförstå mig inte, vad jag menar med hästens bästa är att, varför ska jag sitta och hoppa och ge hästen ett dåligt förtroende så fort det kommer över 90 cm bana? :crazy:

Jag har byggt upp hästens förtroende och utbildat den i hoppningen så här långt. Men jag vill SE hästen på tävlingsbanan, hästen är trots allt köpt för tävling från första början och har ju både huvudet och hoppet i sig för uppgiften. Men då visste jag inte att jag själv förändrats och självklart gör det ont i hjärtat på mig att inte själv klara av det i dagsläget.

Så vad är mest juste mot hästen? Knappast att jag envisas med att åka ut och tävla och därmed göra hästen en otjänst genom att kanske få den att börja stanna för att jag backar av och blir, som sagt, passiv?

Har jag tur så funkar det med en tjej som ska provrida hästen inom det närmsta som bor knappt 3 mil härifrån. Hästen kommer alltså finnas i närheten och jag kommer ha möjligheten att följa hästens utveckling på nära håll samt att jag vet vem människan är ;)

Sickan- Jag ser inget fel med att jag skulle vilja låna ut min häst till någon som vill ta till vara på hästen så länge det är en duktig ryttare som inte pressar hästen. Även om jag vill att hästen ska tävla betyder det inte att den ska stressas upp till sitt yttersta på stört utan den ska tas utvecklas i egen takt. Hade jag velat att någon ska rida hästen till sitt yttersta för att säljas hade jag nog övervägt att skicka hästen till någon som plockar fram hästen snabbt så det genererar pengar. Detta skulle isf resultera i ett bakslag framöver då hästen är väldigt lättlärd och ställer upp till 110%.

Våga hoppa gör jag, det är inte höjden som är problemet(kanske tolkades fel i första inlägget och borde skrivit när det gäller att hoppa bana).
Hoppa 1 hinder med lite mer höjd kan jag göra men 1 hinder är skillnad på en hel bana, där ligger mitt problem, nerverna pallar inte med det än! :angel:

Usch, hoppas det inte blev för luddigt. Det är ju trots allt mitt i natten :rofl:
 
Sv: Kluven hästägare!

Det är lite svårt att hänga med i resonemanget. Du har skaffat en häst för att du vill se den tävla, men det spelar ingen roll om det är du själv som tävlar den? Det känns mer som ett uppfödar-resonemang eller hästägare som bara är just hästägare och sponsrar andra med en bra tävlingshäst.
Känner du att du måste lämna iväg hästen oavsett på grund av tids- eller pengabrist?

Förstår inte resonemanget att hästen måste komma ut och tävla NU. Det är ju absolut inte hästen själv som tänker så, tvärtom kanske den mår bra av att få gott om tid på sig att mogna för uppgiften. Din situation kanske ser annorlunda ut om något år eller så? Hästen kommer ju ändå inte komma ut och tävla NU, det skulle inte vara ett bra upplägg om den byter ryttare på heltid, att köra igång så hårt direkt.
Ha häst har man ju för sin egen skull. Att låna ut en häst till någon annan att träna låter dels dyrt (jämfört med att sälja hästen om man inte har tid/råd) och riskabelt. Vill man själv få ut mer glädje av hästen däremot så finns ju massvis med verktyg. Mental träning ( ;) ), beridare, osv.

Hursomhelst så hoppas jag du hittar en lösning som känns bra!
 
Sv: Kluven hästägare!

Nej jag menar inte att hästen ska pressas till något utan bara komma så långt som möjligt. Du vill se hur långt det är och du tror inte att du är den som kan ta den dit. Jag hade nog försökt hitta en ryttare som vill träna och tävla på den nivån då.
 
Sv: Kluven hästägare!

Problemet här är att du vill låna ut hästen alltså inte betala något. De som har kapacitet att ta upp hästar i klasserna tar betalt för det. Det är knappast så många som vill låna en häst för nöjet att tävla som verkligen kommer någonstans. Risken är stor att du med det upplägget inte får en häst som utvecklas som du uppenbarligen har tänkt. Visst kan du ha tur men hur gör ni då om hästen verkligen kommer till de höga klasserna. Ska du säga tack och adjö till den som gratis tagit den dit och sen sälja den för stora pengar eller hur har du tänkt? Du bör fundera ett varv till på det här,och även ha ett genomtänkt avtal för bådas skull.
För hästens skull spelar det ju ingen som helst roll, det är avelmässigt och vid ev. försäljning som det skiljer.
 
Sv: Kluven hästägare!

Hade jag inte velat att hästen ska tävlas hade jag inte funderat på fodervärd, då hade jag ridit den hemma ändå.

Men med det faktum att jag har 2 hästar till så ser jag inget problem med att låta någon annan ryttare ha hästen under några år. Och även om hästen kanske bara går upp till, säg, 120 så får ryttaren ha hästen så länge den vill oavsett vilket. Jag är inte ute efter att rycka tillbaka hästen så fort jag själv kommit tillbaka på tävlingsbanan. Jag har som sagt 2 hästar till och kan mycket väl tävla dem två.

Vet inte vad du inte heller förstår Sickan, hästen ska INTE säljas. Så att diskutera utifrån den aspekten är inte lönt.

Lånade själv en häst på foder för några år sen just av samma anledning som jag själv vill låna ut just nu. Ägaren ville inte sälja, men eftersom hon var dressyrryttare och hästen var bättre i hoppningen valde hon att släppa iväg den till någon som ville tävla den i hoppning ist. Såg inget problem med det :angel:
Jag fick ju möjligheten att rida en fin häst och ha den så länge jag ville, hon hade ju ändå 1 till häst att rida i vilket fall som helst. Båda parter var helt enkelt nöjda. Jag tog upp hästen i klasserna men ägaren såg absolut ingen vinning som helst i det, hon var bara NÖJD av att få sen sin häst utvecklas med någon som kunde ta tillvara på det som hon själv inte kunde :idea:

Det är lustigt att det är så många som tror allt handlar om pengar förövrigt...
 
Sv: Kluven hästägare!

Om det inte handlar om pengar, då förstår jag övht inte varför du ska låna ut hästen? Dom flesta som vill att hästen ska ut och tävla vill ju oftast det för att höja priset på hästen vid försäljningen. En häst med meriter och är mera utbildad kan ju oftast också säljas för lite mera pengar.

Jag köpte en hopphäst och gjorde om honom till dressyrhäst för att jag inte gillar att hoppa, han är jätteduktig på dressyr också och vi tar oss uppåt i klasserna men han föredrar hoppningen. Nu får han hoppa på hobbynivå med mig, mycket småhoppning för styrketräningens skull och han är skitglad när vi gör det. Han bryr sig inte direkt om höjden på hindrerna, han får hoppa högt på löshoppningen och det räcker nog för hans del. Jag har även vänner som ibland kan hoppa högre hinder med honom ibland när dom har tid. Han får göra det han tycker är kul och jag får göra det jag tycker är kul.

Tror hästen skiter fullständigt i om den blir en tävlingshäst eller utvecklar hoppningen mera. Sålänge inte hästen har potential till att komma upp på elitnivå och verkligen är utöver det vanliga så förstår jag inte sånt här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kluven hästägare!

kl mig själv lite

Det här med att fega ur, jag var också nervös för hoppningen när jag köpte min häst men eftersom han är såpass säker i hoppningen och vet vad han gör och aldrig tvekar och alltid kommer rätt mer eller mindre så har min feghet försvunnit. Trots att han var unghäst när jag köpte honom så har han tagit mig uppåt även i hoppningen, även om vi inte tävlar. Vi kan hoppa upp till 120 utan större problem, högre än så är jag inte redo för.

Så fegheten går att komma över med regelbunden träning med bommar och småhinder, jag har nästan alltid framme ett litet hinder eller bara cavaletti så att jag blir säkrare på avstånd osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 203
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 334
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 722
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp