Klump under huden efter fästing?

Singoalla

Trådstartare
Vi upptäckte en fästig på lillen igår. Det var sambon som hade känt en "klump" på bakbenet på honom, som en liten tumör nästan. Vi tänkte boka in tid hos veterinären i veckan för att kolla upp det, men igår när jag kollade närmare så såg jag att det var en fästing. Vi tog bort den (såg till att huvudet var med också), och där fästingen suttit så har lillen nu som en hård "kula" under huden. Ungefär lika stor som en lillfinger-nagel.

Jag misstänker att fästingen suttit i ca 10 dagar, då vi var i Roslagen förra helgen och annars enbart hållt oss hemma på Kungsholmen. Vad tror ni, är den vanligt att det svullnar upp när hunden haft en fästing så det känns som en hård kula? Eller borde vi boka tid hos veterinären?

Det är första gången han får en fästing så har inget att jämföra med :)

Tycker att det låter helt normalt, huden (inkl längre ned) blir ju irriterat av att det sitter något främmande där.

Håll lite koll bara :)

Låter helt normalt. Vår lille hund har haft massor med fästingar i år och det har ine varit ovanligt att det blivit små kulor som vi kunnat känna en tid efteråt. Ofta hårda kulor på tex benen och mjukare ( känns typ som fettknölar) när fästingen suttit där han har mer hull. Ett tips kan cara att alttid desinficera lite när du tar bort fästing, men om den har suttit länge har det ju redan hunnit bli irriterat.

Åh vad skönt att höra. Ni skulle veta vilka tankar som for igenom mitt huvud innan jag upptäckte fästingen utan enbart en klump :angel: Cancer, såklart. Nu kommer lillen att dö. Hur kan jag ha sån otur med mina djur? Hur ska jag kunna hantera det här? Kommer han ens få fylla 2 år? :eek: :D

Jag är med @Blueberry ide om att utrota dem. Fick en fästing själv förra helgen, på armen. Stor var den också :arghh: :yuck:

Jättevanligt med knölar. Mina hundar har i princip alltid fått det om jag inte tagit bort fästingarna snabbt nog. (vilket påminner mig om att jag måste köpa fler fästingplockare... Hittade en fästing på Aysu häromdagen...)

Min får också nästan jämt kulor av fästingar. Ibland mindre men ibland riktigt stora bulor. Händer även på katten även om han verkar lite tåligare.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 299
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 164
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 802
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka