Klump i ögat

fullblodssto

Trådstartare
Hej!
Såg idag att en häst i vårt stall hade en konstig klump framför pupillen i ena ögat och tänkte kolla om någon vet vad det kan vara?
Hon är bara tio år och ingen har märkt att hon skulle se sämre på något sätt.
Ska nog ringa vetten och höra men tänkte om någon här sett något liknande innan? Och i så fall prognos? Vad gör man åt det?

Nu ser jag inte hur jag kan ladda upp bilden. Hur gör jag?

Sv: Klump i ögat

5

här kommer en bild. Det ser ut som om den kommer från kanten av pupillen..

Det där är helt normalt. Novan har massor och jag har sett det på alla hästar jag studerat.

Okej tack, då behöver jag inte vara orolig. Men borde de inte se sämre när något täcker pupillen?
Jag såg för övrigt inget på min häst när jag kikade.

Min häst har också såna men det är ofarligt och så gott som alla hästar har det mer eller mindre.

Jag kan inte se bilden.
Men alla hästar har en grej som fungerar som en ljusreglator ngt. Mycket förenklad förklaring från en lekman.. ;)
Heter iaf corpora nigra om ni vill googla och läsa på.

Hade du verkligen rätt ljus då? Man ser dem bara vid vissa ljusförhållanden, bla krävs starkt tex solljus.

Olika hästar har olika mycket, vår ponny har bara som en liten "ögonfrans" längs kanten av iris(det bruna) en kompis häst har en ganska stor klump på ena ögat och i starkt solljus när pupillen drar ihop sig så kan jag inte föreställa mig annat än att den skymmer sikten. Men den har väl haft så hela livet och är van, finns ju hästar som är helt blinda på ett öga och som funkar perfekt ändå.

Kompisens häst är nyligt besiktigad och vet noterade i papperen klumpen, men sa att den spelar ingen roll.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Snubbelfot
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V