Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På min klubb går alltid ponny och häst i separata klasser, vilket jag tycker är bra. Vuxna får tävla ponnyer, men då i hästklasserna (om det inte är Clear Round, då kan vi slira lite på det...). Anledningen till att ponnyryttarna och hästryttarna inte rider samma klass beror delvis på att man inte får blanda dem på framridning/-hoppning. Det är en säkerhetsfråga och alltså gäller TR.
/Lady_S
Nej.
/Lady_S
Det är överdomarutbildaren, som för övrigt utbildar i hela sverige, är med och sätter regler för TR, som tolkar åt funktionärer-alltså inte egna tolkningar.
Jag anser att reglerna i TR skal skrivas så att det inte finns utrymme för tolkning, utan det ska stå i klartext vad som gäller. Något för dessa pampar som sitter i TR beredningen att ta tag i och utföra så att de gör skäl för sin lön.
Jag håller med dig, reglerna bör i allra möjligaste mål skrivas så att det inte ger utrymme för tolkningar. Men de som skriver våra TR gör det på ideell basis, så att "göra skäl för sin lön" blir lite missriktat.Jag anser att reglerna i TR skal skrivas så att det inte finns utrymme för tolkning, utan det ska stå i klartext vad som gäller. Något för dessa pampar som sitter i TR beredningen att ta tag i och utföra så att de gör skäl för sin lön.
Av vilken anledning ska det finnas utrymme för tolkningar i TR? Att skriva ett reglemente som är otvetydigt kan i vissa fall vara svårt, men det betyder ju inte att det är det man bör sträva efter. Och det bör man göra helt enkelt för att alla tävlande ska få samma förutsättningar, det ska inte bero på vilken domare/överdomare som råkar döma på tävlingen vilket resultat man får (i alla fall inte i hoppning, i dressyr blir det ju lite så eftersom det är en bedömningssport). Det skulle heller inte nödvändigtvis göra TR tjockare (i vissa fall tror jag faktiskt att det skulle kunna bli tunnare...), det beror på hur man formulerar sig.Dels ska det i TR finnas utrymme för tolkningar dels så skulle TR bli tjock som en lagbok om den skulle skrivas som det inte skulle finnas utrymme för tolkningar, och jag tycker redan nu det kan vara väl så svårt att hita ibland.
Nu tog diskussionen en helt ny vändning men det är intressant det också!
Jag kan dock säga direkt att om ridklubbar inte får blanda stora och ponnys på tävlingsdagar skulle vi inte ha några klubbtävlingar alls på vår klubb.