Klubbtävling

Seabaz

Trådstartare
Vilken nivå gäller för klubbtävling? Bestämmer ridklubben det själva om det ska följa TR eller inte?

Sv: Klubbtävling

Både och...

Enligt TR 1, Mom 120, punkt 6:

Klubbtävling
Tävlingen är öppen endast för arrangerande klubbs medlemmar. Alla klasser kan
ingå. För klubbtävling ska reglementet gälla i alla moment som rör säkerhet, handhavande
av hästen samt uppträdande mot funktionärer, medtävlande o.dyl. Vad gäller
tävlingens tekniska utförande i övrigt lämnas detta till arrangören.

I tävlingsledningen ska en av Ridsportförbundet utbildad funktionär, såsom instruktör,
domare, banbyggare, tränare eller motsvarande ingå. Som medlem räknas den som
erlagt helårsmedlemsavgift hos den arrangerande klubben.
Resultat vid klubbtävling räknas ej som kvalificerande.

/Lady_S

Jättetack för svaret. Om det hjälpte vet jag dock inte ;). Det gäller ryttare över 18 år som tävlat en B-ponny (och vunnit) som jag reagerade på...

Ridklubben har sammanslagna klasser så det är inte det som är problemet utan just att A- och B-ponnys har åldersgränser på 13 år i hoppning.

Får man tävla en B-ponny som storhäst?

TR III, Mom 374, punkt 4:

Ponnyekipages rätt att delta i klasser för stora hästar
Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år äger rätt att tävla bland hästar i hoppning t.o.m. 1,20 m hoppning. Ryttare enligt ovan som under föregående år framgångsrikt tävlat med samma ponny i ponnyklass 1,30 m hoppning kan efter dispens få rätt att tävla i högre klass. Dispens sökes hos Ridsportförbundet. Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponnyer.

Så ja, en överårig ryttare får starta en b-ponny som häst, förutsatt att ekipaget är proportionerligt.

På min klubb går alltid ponny och häst i separata klasser, vilket jag tycker är bra. Vuxna får tävla ponnyer, men då i hästklasserna (om det inte är Clear Round, då kan vi slira lite på det...). Anledningen till att ponnyryttarna och hästryttarna inte rider samma klass beror delvis på att man inte får blanda dem på framridning/-hoppning. Det är en säkerhetsfråga och alltså gäller TR.

/Lady_S

Ah okej! Tack för info!!

Den här ponnyn har i år tävlat lokal dressyr med annan ryttare (som ponny). Har det betydelse?

Nu låter det som att jag försöker hitta varje kryphål att sätta dit dom men så är det inte, jag var inte ens med och tävla själv! Jag är bara nyfiken :D

Nej, det spelar ingen roll att den tävlat som ponny på lokaltävling. Det spelar heller ingen roll på vidare lokaltävlingar att den har tävlat som häst på klubbtävling.

/Lady_S

På min klubb går alltid ponny och häst i separata klasser, vilket jag tycker är bra. Vuxna får tävla ponnyer, men då i hästklasserna (om det inte är Clear Round, då kan vi slira lite på det...). Anledningen till att ponnyryttarna och hästryttarna inte rider samma klass beror delvis på att man inte får blanda dem på framridning/-hoppning. Det är en säkerhetsfråga och alltså gäller TR.

/Lady_S

På klubb får ponny o häst blandas.

Jopp, det är visst tillåtet från överdomarutbildare, anledning, klubbar ska kunna ordna mindre tävling med mindre starter utan att behöva dela upp framridningen och kanske dagen, samt att fler hästar som regel känner varandra.

Det är ju tillåtet för ponny med överårig ryttare att rida fram bland stora hästar också på vanlig tävling.

Jag tycker det är "härligt" när funktionärer gör egna tolkningar av de regler som finns, när de uppnått en viss nivå i hierarkin i SvRF. Enligt TR är det inte tillåtet, men vem säger emot en ÖD-utbildare?

/Lady_S

Det är överdomarutbildaren, som för övrigt utbildar i hela sverige, är med och sätter regler för TR, som tolkar åt funktionärer-alltså inte egna tolkningar.

Det är överdomarutbildaren, som för övrigt utbildar i hela sverige, är med och sätter regler för TR, som tolkar åt funktionärer-alltså inte egna tolkningar.

Jag anser att reglerna i TR skal skrivas så att det inte finns utrymme för tolkning, utan det ska stå i klartext vad som gäller. Något för dessa pampar som sitter i TR beredningen att ta tag i och utföra så att de gör skäl för sin lön.

Jag anser att reglerna i TR skal skrivas så att det inte finns utrymme för tolkning, utan det ska stå i klartext vad som gäller. Något för dessa pampar som sitter i TR beredningen att ta tag i och utföra så att de gör skäl för sin lön.

Dels ska det i TR finnas utrymme för tolkningar dels så skulle TR bli tjock som en lagbok om den skulle skrivas som det inte skulle finnas utrymme för tolkningar, och jag tycker redan nu det kan vara väl så svårt att hita ibland.

Nu tog diskussionen en helt ny vändning men det är intressant det också!

Jag kan dock säga direkt att om ridklubbar inte får blanda stora och ponnys på tävlingsdagar skulle vi inte ha några klubbtävlingar alls på vår klubb.

Det är för få anmälningar. Ibland kan det vara typ 4 ponnyekipage och 2-3 hästekipage på en dag.

Skulle man splitta dessa, ja det säger sig ju självt att det inte blir något med det som krävs av folk under även en klubbtävlingsdag.

Vi är en liten klubb och inte särskilt tävlingsinriktade...

Stopp där!

Man får visst ha ponny och storhäst på samma dag!
Det man inte får/bör är att dom får rida fram och hoppa fram tillsammans.
Det finns två enkla lösningar på detta: antingen så delar man upp alla ponnyekipage först och alla storhästekipage sen eller om man har två ridbanor/ridhus, då kan man ha ett för ponny och ett för häst.

Jag är väldigt mycket för att man ska dela på ponny och häst. Det kan ju funka om d-ponny går med storhäst.
Har råkat ut för väldigt farliga situationer när jag varit ute på klubbtävlingar med min unghäst.
Det var fullständigt livsfarligt när små b-ponnys kom farande rakt in i min häst, han blev livrädd och flög i luften. Sparkade inte efter någon men kunde mycket väl ha skadat någon oavsiktligt.
Det blev ingen framridning för mig alls då det var för farligt :mad:

Jag håller med dig, reglerna bör i allra möjligaste mål skrivas så att det inte ger utrymme för tolkningar. Men de som skriver våra TR gör det på ideell basis, så att "göra skäl för sin lön" blir lite missriktat.

Dels ska det i TR finnas utrymme för tolkningar dels så skulle TR bli tjock som en lagbok om den skulle skrivas som det inte skulle finnas utrymme för tolkningar, och jag tycker redan nu det kan vara väl så svårt att hita ibland.
Av vilken anledning ska det finnas utrymme för tolkningar i TR? Att skriva ett reglemente som är otvetydigt kan i vissa fall vara svårt, men det betyder ju inte att det är det man bör sträva efter. Och det bör man göra helt enkelt för att alla tävlande ska få samma förutsättningar, det ska inte bero på vilken domare/överdomare som råkar döma på tävlingen vilket resultat man får (i alla fall inte i hoppning, i dressyr blir det ju lite så eftersom det är en bedömningssport). Det skulle heller inte nödvändigtvis göra TR tjockare (i vissa fall tror jag faktiskt att det skulle kunna bli tunnare...), det beror på hur man formulerar sig.

Och i det nämnda fallet så är TR otvetydigt, på klubbtävlingar ska alla regler som gäller säkerheten följas, att ponny och häst inte ska vara på samma framridning/-hoppning samtidigt är en säkerhetsfråga och alltså ska det följas. Så här går man alltså emot det TR som man skrivit själv? Lysande... Framför allt när inte alla klubbar fått den informationen att det är en regel som man inte behöver följa, då blir förutsättningarna olika för olika klubbar och reglementet som ska göra att tävlandet blir rättvist gör istället, med den här "tolkningen" av TR, att det blir orättvist.

/Lady_S

Följdfråga på detta:

Om det händer en olycka (vilket i mitt exempel ovan undveks med en hårsmån) blir klubben skadeståndsskyldig då?
Om inte säkerheten prioriteras så kanske kassakistan gör det istället?!

Nu tog diskussionen en helt ny vändning men det är intressant det också!

Jag kan dock säga direkt att om ridklubbar inte får blanda stora och ponnys på tävlingsdagar skulle vi inte ha några klubbtävlingar alls på vår klubb.

Var med och ordnade en klubbtävling förra året i dressyr, det fanns inte utrymme att dela på ponny o häst så jag ringde E.W.
Det var ok, precis som det är när klubben har cm-hoppning, både ponny och storhäst hoppar samma höjder och det saknas utrymme att dela upp.

Liknande trådar

Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: Murray
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
905
Utrustning Jag vet att tex scootboots är godkända att tävla i enligt TR. Men får man använda tex Flex Pony Boots på klubbtävlingar och pay&jump...
Svar
16
· Visningar
1 046
Senast: Nevermind
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?