Klöser sönder tapeterna, HJÄLP!

LitenIsa

Trådstartare
Vår lilla söta katthona på snart 3 år håller på att driva oss till vansinne. Hon klöser nämligen sönder tapeterna. Hon har alltid hållt på att klösa på allt (förutom klösbrädan ;) ). Vi har rätt så nyligen tapetserat om hela våran lägenhet och Chilleé är på de nya tapeterna.

Min Sambo har börjat tappa tålamodet och vill nästan att vi ska skänka bort henne till någon. Även om jag inte vill göra mig av med lilla gumman så förstår jag hans frustation, är ju han som gjort allt tapetserarjobb.

Så, något råd för att få henne att sluta? Hon har en klösbräda (tom 2) som hon aldrig använder. Kan hon vara understimulerad? Hon är innekatt och har själv inget intresse av att gå ut, trivs fint på balkongen.

tips och råd mottages tacksamt.

/Isabelle

Sv: Klöser sönder tapeterna, HJÄLP!

Har hon tillräckligt med leksaker eller dyl att roa sig med? osv
Vi sprayade kattmynta på katternas klösbräda,det älskar dem då slutade de att klösa på allt annat,kanske värt att pröva?

Mvh Zaria

Hon har leksaker att roa sig med. Och kattmyntan är redan provad men det hjälpte tyvärr inte. Hon övergav inte att klösa på väggarna.

Vad är det för material i klösbrädan, och hur är tapeterna. Vissa katter vill ha grovt klösmaterial, andra vill ha mjukt. Det finns klösbrädor i wellpapp. Man får prova lite olika.

Det kan vara en bra idé att sätta en trä- eller plastskiva framför de ställen hon klöser på, har de börjat klösa på ett ställe måste de dit igen för att förnya sina doftmarkeringar.

Hur är klösbrädan placerad? De vill ha klösbrädor på centrala punkter i reviret, tex på utskjutande hörn, vid dörrar och liknande. Klösandet är ju ett revirmarkerande. Vad händer om ni sätter en bräda framför hennes favoritklösställe? Kanske vill hon hellre ha en tygklädd platta att klösa på.

Hon kan vara understimulerad, det visar sig på alla möjliga olika sätt. Klöser hon mindre om ni lägger mycket energi på att leka med henne? (och då pratar vi mer timmar per dag...) Jag rekommenderar alltid en kompis till innekatter, det har löst väldigt många problem för frusterade kattägare.

Ska försöka svara på alla dina frågor.

Hon har 2 olika klösbrädor, en i papper och en i tjocka rep, ingen används.

Vill INTE sätta brädor över hela väggarna, var inte därför vi tapetserade om. ;)

kompis har vi provat, fick ge bort den för de inte kom överrenns, det är en väldigt bestämd dam det här.

Ska testa att sätta klösbrädan framför där hon klöser som mest. Men hon verkar inte ha något riktigt favoritställe, det är snarare en reva här och en där.

Tack för tipsen, ska se om något hjälper.

Klurigt... Sätta tapetserade plattor i nederkant? Snyggare än klösbrädor, och ni slipper få hela väggen förstörd.
Hur ofta klipper ni klorna? Klöser hon mer när de är vassa eller när de är nyklippta?
Jag hade nog provat olika tyger, det verkar ju som att hon inte är nöjd med klösbädan av någon anledning. Vi har medvetet valt bort vissa möbeltyger för att de verkar för klösvänliga, även om våra katter hittills har hållt sig till klösstolparna och dörrmattan.

Hon klöser ju mycket på trä. Tex skohyllan och byrån osv.

Hon klöser ju inte bara nere på väggen, utan hoppar upp och tar sats och får bort tapet på det viset. Tror hon tycker det är roligt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka