Kloklippning - valp

SweetSunday

Trådstartare
Hej! Har en 10-veckorsvalp hemma som jag försöker ta det väldigt lugnt med kloklippningen med. Min vuxna hatar att klippa klor, så vill helst få en annan känsla inför kloklippningen hos valpen. Jag försöker klippa när han ändå sover och en klo går bra (fast han vaknar och blir lite störd av att jag pillar på honom). Försöker jag klippa fler börjar han busa och bita mig i händerna (och dra åt sig tassarna). Efter en stund flyttar han på sig och lägger sig och sover någon annanstans för jag stör ju :p Han vill generellt inte bli klappad när han sover, utan sover gärna ifred... Jag vill absolut inte klippa för långt vilket ju gör att varje klo tar lite tid som han måste vara stilla om jag ska våga klippa. Hur gör ni med era valpar för att kloklippningen ska vara något mysigt och trevligt? :):heart

Precis som dobbis.. Börjar de sprattla så stressa inte upp dig utan ta det lugnt istället, det är ju inge bråttom så du kan vänta tills valp är lugn igen. Mina hundar brukar få en godis per tass dessutom så de tycker att det extra trevligt och även om de är klara så brukar de få vara kvar i knät en stund extra och mysa. Den enda hunden jag lyckats klippa i pulpan är Nano och hon märkte det inte ens, husse höll på hetsa upp sig när han såg blodet och jag sa åt honom att hämta blodstopp och lugna ner sig så hunden inte märker nåt. Klipper du i pulpan så ta det lugnt och gör det inte till en stor grej. Nano är för övrigt den av hundarna som fullkomligt ääääälskar att klippa klorna såpass att det är lite jobbigt 😅.

Vill tillägga att det är en riktigt dålig idé att göra saker med valpar (eller hundar överlag) när de sover, när de sover ska de få vara ifred. Risken är att valpen uppfattar att obehagliga saker kan hända när jag sover och sen inte kan känna sig trygg.

Skulle aldrig börja klippa klorna på en hund som sover, godis är din bästa vän klipp en klo ge en godis efter varje klo så har du snart en hund som sträcker fram tassarna själv 🤣
Jag brukar bara klippa mina dock och vill dom ligga eller stå är upp till dom och när jag är klar gosar vi lite så jag inte släpper dom direkt efter kloklippningen, brukar inte fundera så mycket på hantering av mina hundar bara gör det jag ska och håller tyst 🤣

Jag har aldrig lyckats klippa i pulpan och klipper många klor i månaden, du ser ju pulpan det är tjockare där. Klipp bara den tunnare delen högst upp klorna behöver inte vara exteemkorta, verkar pågå någon trend om vem som kan klippa kortast klor på sin hund just nu.

Vill tillägga att det är en riktigt dålig idé att göra saker med valpar (eller hundar överlag) när de sover, när de sover ska de få vara ifred. Risken är att valpen uppfattar att obehagliga saker kan hända när jag sover och sen inte kan känna sig trygg.
Aha, hade fått det som tips, för att ha det som en mysstund! Men då låter jag bli det :) Gäller det även ensamhetsträning? Försöker ta de flesta ensamhetsträningsepisoder (ut genom dörren och direkt in igen) när han ändå ligger på golvet och är lugn (och eventuellt sover).

Skulle aldrig börja klippa klorna på en hund som sover, godis är din bästa vän klipp en klo ge en godis efter varje klo så har du snart en hund som sträcker fram tassarna själv 🤣
Jag brukar bara klippa mina dock och vill dom ligga eller stå är upp till dom och när jag är klar gosar vi lite så jag inte släpper dom direkt efter kloklippningen, brukar inte fundera så mycket på hantering av mina hundar bara gör det jag ska och håller tyst 🤣
Försökte med godis på min äldre hund när han var liten, men han tycker det är riktigt obehagligt ändå. Trots leverpastej och diverse annat smaskens. Han gör det men det beror snarare på att han vet att han inte har något val. Jag klippte för långt på honom vid ett par tillfällen just för att han inte riktigt klarade av att vara stilla utan var en väldigt sprattlig valp :) Jag har inga problem att klippa i sig, jag vet hur långt osv. (rätt van då jag jobbat som djurvårdare på klinik och då bland annat klippt klor) Men om hunden rör sig för mycket vågar jag inte "trycka av" för att jag vill ha kontroll över hur mycket jag klipper. Den här valpen är väl lite liknande i det att han har lite svårt att vara stilla om han inte sover (känns rätt normalt för valpar) :D:heart Han tycker inte om att sitta stilla i knäet om han inte är sömnig :heart Och såklart är det extra viktigt för mig när det är en valp och dessutom min egen, man vill att det ska bli rätt eftersom det lägger grunden för hantering i hela valpens liv :)

Aha, hade fått det som tips, för att ha det som en mysstund! Men då låter jag bli det :) Gäller det även ensamhetsträning? Försöker ta de flesta ensamhetsträningsepisoder (ut genom dörren och direkt in igen) när han ändå ligger på golvet och är lugn (och eventuellt sover).

Att ta ensamhetsträningen när hunden är lugn funkar men det ska inte vara så att varenda gång hunden blundar så smyger man ut. Jag har ensamhetstränat genom att jag gör det jag brukar göra, gå ut med sopor, ta ut de andra hundarna på promenad osv. Eftersom jag inte vill ha en lös valp utan uppsikt i hela huset så får den vara i köket där det valp säkert och fått nåt roligt att pyssla med ibland, extra god tuggis eller aktivitets boll. Jag ser inte riktigt träningsyftet i att lämna en sovande valp som antingen inte märker att man är borta eller vaknar och inte förstår varför den är ensam men dat kanske bara är jag?
Däremot så är det ett plus att valpen kan sova och man kan röra sig utan att känner ett behov av att springa upp varje gång för att hålla koll på en.

Har själv valp nu som är odågan själv men det tog inte många kloklippningar förrän hon kunde vara hyfsat still. Va konsekvent, sprattlar valpen så ta ett djupt andetag och börja om från början. Jag väntar ut med att klippa tills tassen är still och valp hyfsat avslappnad och det gäller att man har ett stor portion tålamod och tid. Jag klipper klorna en gång i veckan vare sig det behövs eller inte så det är en återkommande rutin för hundarna, särskilt viktigt när de är små.

Jag hade börjat med själva passiviteten, om man sen gör som @dobbis eller hittar en egen stil, är ju upp till var och en. Men valpen ska vara stilla du ska kunna pilla på tassar utan att den drar dem tillbaka. Jag gör också som dobbis och har valpen i famnen, men den vuxna hunden får bara ligga på ett trimbord. Först när jag får hålla och pilla på tassen så kan du börja klippa.

Jag hade börjat med själva passiviteten, om man sen gör som @dobbis eller hittar en egen stil, är ju upp till var och en. Men valpen ska vara stilla du ska kunna pilla på tassar utan att den drar dem tillbaka. Jag gör också som dobbis och har valpen i famnen, men den vuxna hunden får bara ligga på ett trimbord. Först när jag får hålla och pilla på tassen så kan du börja klippa.
Försökt lägga honom i knät och få honom att slappna av... Han skrek/gnydde och kämpade idag i en hel timme innan jag hittade minsta tysta millisekund och då släppte ner honom (är rädd att han ska stressa sönder sig annars). Direkt när han släpptes ner somnade han på golvet... Känns som jag måste göra något fel :( eller kan man behöva hålla längre?

Försökt lägga honom i knät och få honom att slappna av... Han skrek/gnydde och kämpade idag i en hel timme innan jag hittade minsta tysta millisekund och då släppte ner honom (är rädd att han ska stressa sönder sig annars). Direkt när han släpptes ner somnade han på golvet... Känns som jag måste göra något fel :( eller kan man behöva hålla längre?
Han blir inte direkt rädd upplever jag dock mest stressat "arg". Han hänger mig fortfarande lika mycket i hasorna och kommer när man ropar som innan jag "höll fast" honom...

Jag brukar lära mina hundar, redan från när de är valp, att sitta eller stå och titta på en godisbit/skål med godis/leksak. Halsband eller sele på, börja med typ 1 sekund, sen fri-ord (varsågod, fri, ta den eller vad man nu vill använda). Inget "kommando för att stå stilla". Sen utöka tiden de ska stå/sitta innan de får fri-ordet, det brukar gå väldigt snabbt framför allt med valpar, de lär sig så himla fort.

När beteendet funkar utan att jag håller i halsband/sele så börjar jag med att lyfta en tass, eller om hunden är känslig - nudda en tass, därefter fri-ord och hunden får ta belöningen. Sen jobbar jag bara vidare på det, ökar på hur mycket jag hanterar, börjar peta på klorna med klotången. Det är lite olika från hund till hund hur fort man kan gå fram här, vissa är helt okej med att man börjar klippa nästan direkt, andra behöver mer tillvänjning, men det brukar ändå gå ganska snabbt. Som sagt - valpar är lättare, de har inte så mycket "i bagaget" och de lär sig dessutom otroligt snabbt.

Tre av mina hundar uppskattar kloklippningen och det är ett jäkla liv medan de väntar på sin tur, alla vill vara först. :D Den fjärde kom som omplacering när han var 1 år och han har aldrig riktigt blivit lika trygg med kloklippningen, men det funkar rätt bra ändå. Han är rädd om sina framtassar så det gör det lite jobbigare för honom, när jag klipper klorna på baktassarna är han mer avslappnad.

JA, du gör fel. Mina hundar kommer och lägger sig själva i knät och jag tvångshåller inte dom så att de känner att de är "fast" utan såpass att de inte trillar ur knät. Eftersom vi inte ser hur du gör och vad som går fel rekommenderar jag att du tar dig till uppfödaren och ber henne visa hur hon klippt klorna på valpen tidigare alternativt går till närmaste zoo eller veterinär som erbjuder kloklippning tills vidare och se hur de gör.
Som det låter nu så är du inne på ett spår som kommer ge en hund som varken kan slappna av eller gilla kloklippning i framtiden.
Eftersom jag är "bra" (nåja.. jag bara gör det helt enkelt) på att klippa klor så har jag fått göra det på min beskärda del jobbiga hundar (och katter) som egentligen aldrig hade varit nåt problem med om ägarna inte gjort så stor sak av det från början och om de klippt klorna regelbundet.

Googla "frivillig hantering kloklippning". :) Finns hur mycket info och filmer som helst men går i korta drag ut på att börja med att bara ta på tassarna, belöna, sedan ha klotång i närhet av tassarna, belöna, sedan hålla klotång på klo, belöna, klippa klo, belöna osv. Du ökar successivt i takt med att accepterar hanteringen. Det tar lite tid varje dag men är väldigt effektivt.

Jag skulle nog ta kontakt med en h-märkt tränare för hjälp att komma vidare i er relation. För oss har famnen alltid varit tryggheten, dvs i famnen somnar man och kopplar av. Nu är Ville så pass stor att det är svårt att få plats i knät men han ligger gärna så mycket som möjligt i knät och det räcker med att lägga en hand på bogen och en på baken för att han ska ligga stilla även vid undersökningar.

Han är inte det minsta rädd för klosaxen och jag lyckas klippa 2-3 klor om dagen utan problem :) Han tycker inte det är obehagligt när man rör tassarna heller. Han tycker bara inte om att vara stilla. Jag har tänkt gå valpkurs med honom så småningom så tränare kommer vi ha (men när det blir beror på när nästa valpkurs kommer ut). Är han sömnig är han trygg i knät. Problemet vi har är väl att när han inte vill vara stilla så vill han inte helt enkelt och jag har fått höra av folk runt omkring mig att så kallat "tvångsgosa" dvs inte hålla hårt utan bara så han måste stanna i knäet tills han slappnar av och man då släpper ner honom. Så som man ofta rekommenderas för övertrötta valpar. Men jag kanske helt är inne på fel spår? Han brukar få åka ryggsäck på promenaden när min äldre hund behöver röra sig lite längre. Det tyckte han inte om i början utan protesterade högljutt, men en dag på en längre promenad somnade han gott där i efter att ha gått någon km på egna ben (efter 15 minuters protester ungefär). Det är väl det jag skulle vilja få till även i hanteringen hemma. Detta tränade jag inte på med min vuxna alls men idag älskar han att ligga i knät. Så jag kanske bara ska släppa det helt, klippa mina 2 klor om dagen och nöja mig med de 2 minuternas relativa stillhet.

Frivillig hantering har jag jobbat lite med med min äldre hund (men inte riktigt lyckats eftersom det tar så pass lång tid att vända honom (skeptisk herre som är känslig så kan inte äta allt supergott godis som finns) att klorna verkligen måste klippas. Jag vet hur det går till men har hittills upplevt att det är lite för svårt för valpen att ta till sig (kort koncentrationsspann som de flesta valpar). Hans klor måste ju klippas på vägen till en längre koncentrationsförmåga (är helt på banan att sen få över det till frivillig hantering, när han känns mottaglig, men det är ju lättare om kloklippningen inte blir en "grej" innan dess)

Jag brukar lära mina hundar, redan från när de är valp, att sitta eller stå och titta på en godisbit/skål med godis/leksak. Halsband eller sele på, börja med typ 1 sekund, sen fri-ord (varsågod, fri, ta den eller vad man nu vill använda). Inget "kommando för att stå stilla". Sen utöka tiden de ska stå/sitta innan de får fri-ordet, det brukar gå väldigt snabbt framför allt med valpar, de lär sig så himla fort.

När beteendet funkar utan att jag håller i halsband/sele så börjar jag med att lyfta en tass, eller om hunden är känslig - nudda en tass, därefter fri-ord och hunden får ta belöningen. Sen jobbar jag bara vidare på det, ökar på hur mycket jag hanterar, börjar peta på klorna med klotången. Det är lite olika från hund till hund hur fort man kan gå fram här, vissa är helt okej med att man börjar klippa nästan direkt, andra behöver mer tillvänjning, men det brukar ändå gå ganska snabbt. Som sagt - valpar är lättare, de har inte så mycket "i bagaget" och de lär sig dessutom otroligt snabbt.

Tre av mina hundar uppskattar kloklippningen och det är ett jäkla liv medan de väntar på sin tur, alla vill vara först. :D Den fjärde kom som omplacering när han var 1 år och han har aldrig riktigt blivit lika trygg med kloklippningen, men det funkar rätt bra ändå. Han är rädd om sina framtassar så det gör det lite jobbigare för honom, när jag klipper klorna på baktassarna är han mer avslappnad.

Detta gör vi lite i form av omvänt lockande, så detta kan jag testa! Tack för tipset!

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 304
Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 975
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama