kloklippning.. vad gör jag nu?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 811
N

nathalieuhlan

Min envisa hund har bestämmt sig för att klippa klorna är världsfarligt..
Så jag får inte göra det, och det är så illa så att hon hugger mig..
senast idag så försökte jag, fick 2 tassar sedan så lessnade jag på
att hon bets och krånglade, 2 tassar tog 45 minuter... suck..
Jag har prövat ALLT, det går verkligen inte :( och jag får panik bara
hon har 2 mm för långa klor.. för jag tycker sånt är VIKTIGT!

Har hört om folk som gått till veterinären och bli sövd och får
klippas så? någon som gör så? Och blir inte det ganska dyrt? >,<

finns det nått hopp? :(:(:(

Sv: kloklippning.. vad gör jag nu?

Har kloklippningen fungerat förut? Har det hänt något? Är hunden inte rädd utan bara bråkig hade jag dragit på en munkorg, hållt fast hunden och klippt ändå.

Jag tror det är något som kan tränas bort bara man är bestämd och inte daltar med hunden. Har han blivit skrämd på något sätt eftersom det gick tidigare?

Ett tips som jag brukar ge valpköpare som har problem med kloklippningen är.
Använd en vanlig nagelfil och fila klorna, samt plocka med tassarna när ni sitter och myser.
Försök att inte göra någon stor grej av det ,hunden känner av det direkt.
Hoppas att du förstår vad jag menar:D

Har kloklippningen fungerat förut? Har det hänt något? Är hunden inte rädd utan bara bråkig hade jag dragit på en munkorg, hållt fast hunden och klippt ändå.

När hon var valp funkade det hur fint som helst, sen när hon blev kring 1 år blev hon helt vild, sen lugnade det ner sig, och sedan så blev hon helt vild igen.. Hon är RÄDD, hennes hjärta slår 120 och hon ser helt förstörd ut :/

Vi var 2 stycken idag och höll fast henne, men det funkade inte alls :/

Jag tror det är något som kan tränas bort bara man är bestämd och inte daltar med hunden. Har han blivit skrämd på något sätt eftersom det gick tidigare?

Skrämd, har väll hänt att man klippt för långt nån enstaka gång.
annars nej!

Ett tips som jag brukar ge valpköpare som har problem med kloklippningen är.
Använd en vanlig nagelfil och fila klorna, samt plocka med tassarna när ni sitter och myser.
Försök att inte göra någon stor grej av det ,hunden känner av det direkt.
Hoppas att du förstår vad jag menar:D

Jaa att fila ska jag försöka med, men jag tror inte det funkar det heller.
hon är otroligt rädd om sina tassar. Även fast vi sitter och gosar så ska
jag låta bli dom annars blir hon arg och går därifrån.. och ligger hon under
sängen och man bara nuddar tassen så får man ett argt morrande tillbaka.

När du håller på och myser med hunden eller håller på med något annat, så pyssla med tassarna lite som i förbigående. Och det kan göra väldigt ont om man råkar klippa i pulpan. Det kan även blöda rejält.

När hon finner sig i att du pysslar med tassarna så kan du testa fotfil och bara ett drag i taget på en tasse första gångerna. Inget tvång. Beröm i massor efter sisådär 2 sekunder innan hon hinner göra fel.

Ju mer du stressar upp henne, desto värre kommer det att bli. Och håll inte fast, samma sak där. Det blir inte bättre av det. Det blir bara mer och mer kämpande.

Lek lite med fotfilen, och även med klotången så att förhållandet blir avspänt.

det är inte såååå vansinnigt dyrt att klippa hos vet. det går på ett par hundralappar utöver poliklinikavgiften.

2 mm för långa är ingen panik så stressa inte med kloklippningen. min hund var som din, fast hon skrek också. hemskt var det. det gick inte att "bestämt hålla fast" den hunden utan jag fick lära henne med hjälp av mutor. jag visade att jag hade godis och klappade lite på benet och sedan fick hon en godis. sedan klappade jag på tassen och så småningom på klorna. minsta antydan till stress gjorde att vi backade. hon fick ligga på sidan och skulle ha kvar huvudet på golvet. när det fungerade att ta på tassarna med händerna så plockade jag fram klotången. och började om från början. först på benen, sedan tassarna och till sist klorna som jag knackade lite försiktigt på. när hon var helt avslappnad med det klippte jag en klo.

låt det ta sin tid! gör övningen ett par-tre gånger om dagen och gör det till en mysig stund. min hund är jättelätt att klippa numera, hon lägger sig självmant på golvet och spretar med tårna när det är dags för kloklippning :)

Sådär var det för oss också, fast förutom din happy ending...;)

Jag har kört detta ett par gånger och alltid gått otroligt lugnt fram. När jag slutligen klipper så är det kört och hon är lika rädd igen. Det är själva klippet hon tycker är obehagligt.

Nu struntar jag i det och filar istället.

TS: Jag tror på cillamuffins råd, funkar det inte så kör samma grej fast med filning istället för klippning. Ge inte upp!

Så här gjorde min väninna iaf. enligt henne funka deetv´:D
lägg hundn ned och börja klippa klorna.
han skall vara i ett lugnt sinnesstånd innan du börjar klippningen.
så fort han visar minsta aggresion mot dig tar du honom i nackwen. BESTÄMT och TYDLIGT. säg ingenting till honom, utan låt honom lugna ned sig. påbörja därefter klippningen igen och upprepa samma metod om han skulle bete sig aggresivt.
möjligtvid "hyschar" du mot honom samtidigt som du tar grepp om nacken.

Lycka til :)

Jag gick till en hundfrisör och betalade en 50-lapp.

Min Nemi var helt vild vad gällde kloklippning. Man fick sätta sig på(!) henne och klippa..

Min hund gillar inte att få klorna klippta. Han visar ingen tendens till att vara rädd. Han vill bara inte. Försöker bitas och slingra sig när jag har försökt själv. Därför har jag alltid någon som håller i hunden, medan jag klipper. Klipper ofta och lite. Filar ofta lite med en fil då och då också. När vi är klara får han mkt godis!!

Jag är ledsen, men hon ÄGER dig! :D
Om kloklippningen har fungerat bra innan skulle jag tro att det är lite "trots". Hon testar dig om hon verkligen måste klippa klorna. Jag skulle inte ge mig - även om hon ser JÄTTELEDSEN ut... Var lugn men bestämd och sjåpa inte. Hon skulle säkert inte larva sig hos vetrinären eftersom hon märker att det inte är någon idé... :cool:

alltså... en allmän reflektion bara. ÄR det så viktigt att totalt dominera sin hund i alla situationer att man inte kan muta sig till en fungerande kloklippning? MÅSTE hunden tyst acceptera alla former av behandling, för att den ges obehag om den visar missnöje? varför detta fokuserande på nackskinnsdragning, att man ska vara "bestämd" och gärna ta i lite med hårdhandskarna om det inte fungerar? varför inte låta kloklippningen vara en mysig och skön stund, där båda är trygga och glada? en del hundar kan dessutom bli rent av farliga om de pressas för mycket. jag hade i alla fall inte velat ha ansiktet nära min hund om hon var fasthållen med tvång.

soma: en hund som ÄGER brukar inte hässja, få snabb puls och visa andra former av rädslereaktioner. en hund som ÄGER visar det på ett helt annat sätt. TS säger att hennes hund visar rädslereaktioner, och vi får väl anta att hon inte sitter här och ljuger.

diskurs: jag grundade läääänge. det tog flera månader innan jag kunde börja klippa. vi avslutade inte heller stunden med ett klipp, utan fortsatte att klappa tassar och äta godis en stund efteråt. det gav goda minnen från stunden och en vilja att göra det igen :)

Senast ändrad:

Jag brukar rekommendera samma sak. Men att suga tag i nacken på en mallekorsning är faktiskt inget jag kommer tipsa om. Jag tror det kommer bli en ännu värre kamp.

Det man får göra är att lägga hunden på sidan, massera och gosa lite. Pilla på klorna, ett bestämt "Nej" om hon blir minsta stel. Sedan låta bli att hålla fast henne, utan istället ta ett stadigt tag om tassen och bara "leka" med klotången kring klon. Börjar hon dumma sig så ett "Nej" igen. Och inte så mycket duttidutti-prat. Det FÅR faktiskt ta tid. Men jag ger mig aldrig någonsin, avslutar inget när hunden har fått sin vilja igenom. När du lyckas klippa klorna så låt henne ligga kvar på sidan, klappa på henne mysigt. Massera ögon osv. Allt för att det faktiskt ska bli en trevlig stund.

Jag mutar aldrig mina hundar. Varför kan man inte ha en mysig och trygg stund utan mys? Det är väl bara att tala om för hunden att "så här gör vi och det medför en lugn och skön stund?"

Varför måste man överhuvutaget muta hunden? Vet flera som får klippa EN klo, sedan ska det delas ut köttbullar, en liten paus, lugnande ord, klippa EN klo till, en köttbulle osv. Jag föredrar att hunden litar på mig och inte att den förväntar sig mat.

Munkorg på, medhjälpare som håller och sedan klipper du klorna snabbt och bestämt som satan!

Hunden får helt enkelt finna sig i att kloklippning är en nödvändighet som man på intet sätt kan slingra sig ur.

Munkorg på, medhjälpare som håller och sedan klipper du klorna snabbt och bestämt som satan!

Hunden får helt enkelt finna sig i att kloklippning är en nödvändighet som man på intet sätt kan slingra sig ur.

Är inte jycken rädd är det nästan enda raka tror jag, men det finns undantag!
Min vorsteh är "jobbig" att klippa klor på rycker undan tassarna och åmar sig men han är kittlig!
Han är mycket lättare att klippa om han får stå upp och man försöker låta bli att röra själva tassen.

Klipper du hunden liggande eller stående?

Har tidigare haft en omplacering som blev riktigt obehaglig när de kom till kloklippning och att suga tag i honom och tvinga sig på honom var INGET alternativ.

Slutligen blev det mjuk munkorg och klippa stående. Det tog tid men han slappnade av på ett helt annat sätt och kände sig inte så låst.

Han blev aldrig någon stjärna vid kloklippning men de gick så pass att de tog tid men ändå hyfsat bra.

Kan vara värt att testa

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
619
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 393
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade... 2
Svar
26
· Visningar
4 376
Övr. Hund Jag hatar att klippa klor. 2 av mina hundar accepterar det de njuter väl inte av det direkt men de accepterar det. Hund nummer 3 är...
Svar
12
· Visningar
1 278
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka