Klöver i höet?

tinaiva

Trådstartare
Nu har jag på kort tid fått kommentaren "men det är mycket klöver i" flera gånger när man diskuterat hö/ensilage. Och då menat det negativt. Beror tydligen på att eftersom höet ofta är sent slaget så har klövern som funnits i vallen hunnit växa till sig och ta en större andel än normalt.
Är det alltså dåligt med mycket klöver i hästhö?
 
Sv: Klöver i höet?

Det är antagligen skräcken för proteinet i klövern som gör att vissa är negativa till det. Men in år ska kan man vara extra glad om man har klöver i höet, för det kommer antagligen hjälpa upp i övrigt katastrofala proteinvärden i höet.

mvh Jessica
 
Sv: Klöver i höet?

En nackdel med att ha mycket klöver i hö, är att det är svårt att få bra hygienisk kvalitet på det. Klövern är svårtorkad med sina grova stjälkar och i hårdpressade balar blir det gärna dammigt och risk för mögel. Även om det skulltorkas. Egentligen ska höet blåsas igenom liggande löst på skulltork innan man pressar det till balar för bästa resultat.
 
Sv: Klöver i höet?

Hur visar sig denna proteinöverkänslighet och vad ligger dessa hästars foderstater på för smrp/MJ-kvot?

Antar att dessa hästar inte går på bete heller, eftersom där för mycket protein i gräset.

mvh Jessica
 
Sv: Klöver i höet?

I år har jag för första gången köpt ett klöver blandat hö för att få lite mer protein än vad ett sent slaget timotejhö förmodligen har i år p g a sen skörd. Analysen visade bra proteinvärde (38) men ganska lågt MJ (7,0). Vad jag hört så kan hästarna få ont i magen av för mycket klöver fast varför vet jag egentligen inte. Jag har alltid trott att det beror på för mycket protein men är osäker om det kan finnas andra orsaker. Min häst får nu detta hö och hans mage verkar OK.
 
Sv: Klöver i höet?

Vi har ett ekologiskt odlat timotejhö, med inslag av vitklöver och det tror jag ger lite extra protein också. Vi har fått 29 i smrp fast vallen slogs i slutet av juli (v 29 o 30). Förra året fick vi 42 i smrp, på samma vall som också slogs v 29. Båda åren var det förstaskördar.

Vad gäller MJ så har jag hört/läst att det ska vara beroende av när på dagen man slår vallen. Vår vall slogs vid 11-12tiden och vi fick en MJ på 7,1 båda åren.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 532
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 953
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp