Klipptråd - igen

Russis

Trådstartare
Jag har tänkt klippa min pålle men vet inte riktigt hur...
Är det dumt att klippa mer än vad som kanske egentligen behövs? Finns det någon nackdel med att klippa typ jaktklippning eller liknande, så länge man ser till att täcka hästen ordenrligt?

Jag rider min häst ca 1 timme/dag mest utomhus, men kommer ju också att rida i ridhus vid träning/tävling lite då och då (dock inte speciellt ofta p g a att vi just nu saknar bil med drag).

En del säger att det är lika bra att klippa så mycket som möjligt, och andra tycker att det räcker med t ex spårklippning, täckesklippning eller liknande... Vad tycker ni?

Om man helklipper (eller jaktklippning) måste hästen då ha täcke dygnet runt, alltså även när man t ex ryktar (att man har täcke på och viker undan det undan för undan..) eller räcker det med täcke när hästen är ute i hagen, vid ridning och i stallet när man inte håller på med den...

Mitt stall har nog ganska "normaltemperatur", inte vare sej varmare eller kallare än andra...

Många frågor (kanske konstiga :o ), men jag vore i alla fall jättetacksam för svar :banana: !

Sv: Klipptråd - igen

tycker inte det finns nån anledning till att klippa mer än nödvändigt.
Ska klippa haklapp på Herman och kanske lite under magen.
Det är där han blir som mest svettig när vi rider

Om du sparar håren på rygg och rumpa (dvs täckesklippning)så skyddar de dom känsliga musklerna att bli kalla och stela/onda. Du slipper också att ha ländtäcke på den vid ridning!

Klipp inte mer än nödvändigt! Vill du helklippa/jaktklippa så gör det på vårkanten istället, inte NU när det bara blir kallare och kallare.

Jag ska få min pålla täckesklippt nästa helg, tycker att
det är för mycket att helklippa henne då jag inte tränar
så ofta i ridhus, och spårklippning blir lite lite för hon svettas
enormt på hela halsen.

Ja, då kanske det får bli så för mej också...

Till Bengall: Jag vill klippa för att han kommer bli svettig i ridhuset samt för att det är mkt lättare att hålla hästen ren och fin om den är klippt, samt att man lättare upptäcker ev sår :)

du kan ju klippa så du tänker dej, magen, hals å så behåller du påls på rygg å rumpa, å klipper halva virvel vid baken, å allt under det, förstår du?

Spana in min lilla "användarbild" här bredvid. Vet inte riktigt vad den typen av klippning kallas. Jag rider hästen (som är 4 år) ca 45-60 minuter per pass 6 gånger i veckan. I princip alltid utomhus, men någon gång i bland i ridhus. Jag har klippt honom därför att han svettas enormt mycket annars vid aktivering. Han har ett "lagom tjockt" täcke inne och över det ett "lagom tjockt" utomhus. Är det riktigt kallt blir det ett tjocktäcke ute. Jag använder alltid länd- eller ridtäcke eftersom han (trots svettningar, eller på grund av dem kanske) är väldigt känslig för att bli kall över njurarna.

Förra året spårklippte jag honom (halva halsen, undersidan av buken, upp bara en liten bit på sidorna och en liten bit av låren. Det var för lite, han svettades i alla fall.

:rofl:

Jempa skrev:
Förra året spårklippte jag honom (halva halsen, undersidan av buken, upp bara en liten bit på sidorna och en liten bit av låren. Det var för lite, han svettades i alla fall.

:rofl:

Russis - jag skulle klippa som Jempa gjorde förra året om jag var du baserat på hur du beskriver att du rider/tränar. Du vill INTE klippa mer än nödvändigt särskilt inte helklippning därför att de blir väldigt känsliga då och då måste du vara super noga med att se till att han inte blir kall om korset med risk för korsförlamning etc. det låter som om du inte vill ha så mycket att tänka på och då passar ovan klippning bäst. Tumregel: man klipper bara om det finns anledning, annars inte. Debatten om huruvida man kan klippa och inte ha hästen täckad finns. Min åsikt är att om man tar bort den päls hästen lagt naturligt, så måste man ersätta den med något. Därmed inte sagt att man behöver överdriva och täcka på för kung och fosterland. Men nån sorts form av täckning skulle jag nog räkna med att få ha, både ute och inne om det är kallt. Men det är min åsikt, och då förespråkar jag samtidigt att inte överdiva täckning av hästar här på forumet :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: Woffe
·
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
48 993
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 570
Senast: moonstruck
·
Hästvård Efter alla diskussioner om hur hästarna avger sin värme från halsen, en tråd som startades av mig pga min tvekan att helklippa halsen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 835
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka