klippta hästar i stallet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 434
B

**BORTTAGEN**

måste de ha ett termo täcke eller räcker det med ett tex. flecce eller filt täcke?? :confused:

Det beror på stalltemperaturen =) Har du plus 10 - 12 i stallet kan de oftast vara otäckade eller klarar sig med ett mycket tunt täcke.

Har du däremot kallt i stallet, ner emot nollan behöver de ett tjockare.

och har du som mig, kallstall (eller utebox) så det tjocka täcken som gäller.

Sen beror det på hur hästen är klippt, en helklippt häst behöver mer täcke än en spårklippt (som i 9 fall av 10 klarar sig utan täcke i stallet oavsett)

Som ovan, fast min femåring stod i våra uteboxar med ett tunt termotäcke, och "fri tillgång" till hö, när hon var totalt renrakad... Har dom bara å äta eller bara å pilla med, är risken mindre att dom fryser...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 512
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Blyger
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
610
Senast: Johannna1
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Silverduk
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Skoning