Klippt, täcke eller inte?

Cinderella90

Trådstartare
Tycker ni en klippt häst behöver ha täcke på sig i detta vädret?
Vi har denna helgen iaf, runt 12-20grader varmt.
måste dock säjja att hästen inte tidigare i år varit klippt.

Sv: Klippt, täcke eller inte?

absolut inte. men menar du att hästen är helt nyrakad? i sådana fall skulle jag nog lägga på något tunt.

Ja, ganska nyrakad kan man säga, nu i veckan blev hon det.
jag menar det är ju varmt ute, men det är ju ändå lite skillnad med päls o utan päls.

Min häst klipptes för ca 2 månader sen men är fortfarande som nyklippt (alla som ser honom tror han är nyklippt) Går med tunt svettäcke under eftersom han har fått skav på manken så har jag ett täcke med lite "ludd" vid manken och över det ett ofodrat regntäcke med helhals. Tar av honom täcket om jag är där på dagen. Han är även skadad och går i pytteliten sjukhage så han rör sig inte mkt och har inget gräs att äta på förutom när han får lunchö.

Om hästen kan rör sig mkt och äta så kaske du inte behöver ha ngt täcke. Altenativt ett täcke på morgonen då det fortfarande kan vara lite kallt då och sedan ta av det på dagen om du har möjlighet.

Min klipptes för ca 3 veckor sen... Har varit klippt sen september tup.. tror jag :crazy:

Hon går med ett regntäcke som är fodrat med flecce...

Ska växla mellan detta och ett ofodrat regntäcke nu....

Nej det tycker jag verkligen Inte att den behöver, men därimot om det börjar regna eller bli taskigt väder så tycker jag att du kan sätta på ett regntäcke... som dem flesta redan har sagt!

Jag tänkte på natten - har du täcke på honom då... I vårat stall där luftkonditioneringen är fortfarande är i gång, är det kallt i stallet när man kommer på morgonen. Så det behövs halvfodrade täcke på alla klippta/rakade hästar just om nätterna ("denna tid").
Men finns ingen luftkonditionering kan jag tänka mej att det istället är ganska varmt i stallet i stället!
Dagtid går de klippta hästarna m tunna bomulls, regntäcken, flugtäcken.. i dag i solväder går vår ganska nyklippta ponny utan täcke alls..
Det är svårt med täcke så här på våren... då vädret skiftar snabbt - jag försöker kolla vädret på dagen innan på TV:n.
Jag cyklar ner nästan varje morgon för att byta täcke..

min häst är helklippt men han går "naken" nu både ute o inne.. Jag tycker de är varmt o går i tunna tröjor vad gör inte han då i suítt tunna regntäcke :crazy:
Nää så nu kan han rulla sig o gotta sig ordentligt..

// Jessica

Tack för era kommentarer!,
Jag tror/gör som sagt så att hon får bara täcke på sig om det regnar eller blåser ganska mkt. eller är kallt då.
Annars kan hon allt få gotta sig i solen!

Def inte något täcke om det inte blir kallt alt regnar.

Här går samtliga (klippta mer eller mindre) nakna dagtid, nattetid har de fleecefodrat regn, men märkte imorse att det blev lite för varmt så får ta av det tidigare (dte här var vid 9 på fm).

Faktum är att fbl var svettig bara av att stå i solen, på de klippta partierna, vid lunch idag.

Helt nyrakad? Ja ett tunt täcke under ca 15 grader, sen kan dom gå ut utan ändå tycker jag.
Annars: nej om det inte skulle blåsa mycket.

Kolla hur det verkar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 517
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär... 2
Svar
20
· Visningar
2 076
Senast: fio
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
879
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka