G

Gliss

Ska man klippa innan när sommarpälsen är på väg eller när den fallit ?:confused:

Sv: Klippning

Jag skulle klippa min i höst isåfall om han skulle klippas, hästen behöver få sin riktiga sommarpäls och behöver ha den så vänta med o klipp den tills dom ska gå in igen, så skulle ja ha gjort!!:smirk:

Det beror vad du ska ha ut av klippningen. Vi har araber som ska ställas ut i juli, så vi ska klippa dom i juni för att dom ska bli så fina som möjligt i pälsen och samtidigt ta fram deras "former". Men risken finns om du klipper en häst för tidigt på året att det växer fram såna där "vinterlånghår" Du vet såna som brukar växa fram under magen och mellan benen på hästarna. Ungefär den sortens hår kan komma lite här och där om du rakar en häst för tidigt.

Gliss skrev:
okej, Ne ifall hon svettas tänkte jag på.

Det är BRA för en häst att svettas! Anledningen till varför man klipper en (långhårig) häst är för att den har för lång päls som tar för lång tid att torka! På vinter klipper man för att hästarna ska torka snabbt så att de inte blir nerkylda...

Din häst behöver sommarpälsen som skydd mot flugor, myggor, knott och andra insekter!

Ämelie skrev:
Det är BRA för en häst att svettas! Anledningen till varför man klipper en (långhårig) häst är för att den har för lång päls som tar för lång tid att torka! På vinter klipper man för att hästarna ska torka snabbt så att de inte blir nerkylda...

Din häst behöver sommarpälsen som skydd mot flugor, myggor, knott och andra insekter!

okej tack för svaret:)

Jag klippte min häst i mitten av Februari och hon har fått sådana där grova hår ("vinterlånghår") så jag vet inte vad jag ska göra. Kan man klippa dom nu och hur blir det då med sommarpälsen eller trillar dom grova håren av i alla fall? Hon brukar inte ha så mycket päls i vanliga fall så det verkar som om något gick snett med klippningen i Februari.

Om du klipper när hästen fäller finns det risk att du klipper av topparna på den nya pälsen och det blir inte vackert isf...

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 788
Senast: Rosett
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka