Klippning?

G

Gilan

hej jag har en travare. (måste bara skryta lite..haha)

Men iaf. Jag har tänkt hel klippa henne i vinter. Och då undrar jag måste man ha hel hals täcke då? eller räcker dte med halv hals?

bara undrar. Gillar inte helhals för att dte förstör manen. men vet inte?? :confused:

Sv: Klippning?

Jag skulle använda HELhals vid kallt väder och halvhals vid varmare... också beroende på hur pass nyklippt hästen är...
Är den helt nyklippt och alltså har väldigt kort hårrem är det viktigare med täcken.

Jag har vanliga täcken på min häst och det fungerar bra! Enda nackdelen är att han sätter mer päls på halsen men jag bryr mig inte om det, är inte så mycket att han blir svettig när man rider.

Behöver varken ha hel- eller halvhals. Det viktigaste är att hästen är lagom täckad. Halvhasl tycker jag dock sitter bra, iaf de få jag har erfarenhet av;)

Okej alltså räcker dte med halvhals om jag förstått rätt. Hästen kommer antagligen sätta mer hår fotare där men annars är det okej lr?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
1 048
Senast: Magnum
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 060
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka