T

Tomaten

tänkte jag skulle klippa min ena pålle nu i höst vinter.Tror att jag ska jakt klippa honom(tror det heter så)när man klipper halva hästen och har päls kvar upptill. Men nu till frågan eftersom jag aldrig klippt hästar förut.Min häst kommer gå ute ca 10 tim om dagen
Fryser dom inte under magen och på under sidan halsen, har letat efter vintertäcken med magplatta på emn hittar inget.
Klipper man benen, fryser dom inte om dem med iså fall?
finns det någon annan bättre klippning som skulle passa, har börjat och träna rätt mycket och tycker det är synd att han ska bli så svettig av all päls.
har ni några bilder på olika typer av klippningar.
:) tacksam för svar!

Sv: klippning

Är inte jaktklippning när man klipper hela hästen utom vid sadeln?
Det du tänker på är väl täckesklippning?

Jag klipper hela min och hon går med täcke med halvhals ,
Inget för magen eller likande och fryser inte.

Om jag va du skulle jag klippa halva hästen... dvs hela undersidan med början på halsen, under magen och bakbenen. Där svettas dom mest!
Klipp inte HELA halsen utan bara HALVA, om du förstår vad jag menar.

På detta sätt blir det mycket mindre svettigt för hästen SAMTIDIGT som han har kvar "ett täcke" på ovansidan! Och även om du då bara har ett vanligt täcke på honom (UTAN sån där halstäcke) så klarar han sig nog bra... Magen tror jag inte du behöver oroa dig för heller.
Om det inte är en väldigt frusen häst, förstås.

Jag klipper min nordis så och använder ett vanligt termotäcke på bara. Det är viktigt att klippta hästar får tillräckligt med grovfoder för att hålla sig varma! Nu har jag inte gjort någon egen "forskning" men läste i en bok att alla hästar som är klippta ska, ÄVEN om de har TÄCKE på sig, ha MER grovfoder än andra hästar.

jo en sån halv häst klippning, halva halsen, undersidan och halva sidan inklusive magen och en bit ne rpå benen

Inte är det någon fara med det heller, såvida det inte är en väldigt frusen häst. Den förra jag hade klippte jag så, men hon blev väldigt stel och oformlig i halsen, så då fick hon ha ett täcke med hals, men det var för musklerna, inte för att hon frös. Jag bor i kallaste (nåja, nästan) norrland, och mina förra hästar helklippte jag, det var ingen fara med dom, och då var det ändå hästar söderifrån.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Senast: mysboll
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 959
Hästvård Det är höst och dags för klippning ! Det finns många tidigare trådar men jag efterlyser en ny helt aktuell i ämnet . Har ni bilder på...
2
Svar
29
· Visningar
5 218
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka