Klippning av körhästar

Anna_

Trådstartare
Ni som kör med bröstsele, hur brukar ni klippa era hästar? Min ponny har BJÖRNPÄLS och måste klippas nu. Jag har tänkt mig nån form av spårklippning, men då funderade "husse" på om det går att lämna päls under bröstan för att minska risken för skav.

Å ena sidan är det ju en god tanke, å andra sidan så svettas hon en hel del där så då vore det bra med mindre päls... Dessutom är det väl risk att ponnyn ser ut som ett schackbräde, men det kan man ju leva med.

Hur brukar ni klippa, för- och nackdelar med det och lägg gärna in foton!

Sv: Klippning av körhästar

Jag klipper alltid hästarna på vintern om de arbetar. Hur mycket beror på vart någonstans i träningsplaneringen just den hästen är. Just nu har vi en som tränar för fullt, tung styrketäning, konditionsträning i intervaller och ett par pass i ridhuset per vecka. Han är helklippt (inkl. huvud och ben) med en liten "hårremsa" kvar under däckeln. Sparar otroligt mycket tid före och efter träning med en helklipt häst. Sen har vi en som gör lite lättare träningspass och är klippt på halsen och halvvägs upp längs magen. Den tredje är precis igångsatt efter lite välförtjänt vila (tuff säsong). Hon skrittas mest, lite lugna travintervaller. Hon är bara klippt på halva halsen, mellan frambenen och en liten "spets" vid frambenens armbåge. På så vis rinner svetten lättare av.

Stora eller lilla ponnyn? :angel:

Nä men jag har klippt Pärken även framtill och haft både bröstoch loksele (hm ja inte samtidigt då) och det har då gott bra. Då har vi ju trots allt kört rätt hårt i bland, det blir ju några timmar när man kör sportlovslediga barn tex. ;)

Stora eller lilla ponnyn? :angel:

Hehe, båda men det var den lilla jag tänkte på i första hand. Körde i ridhuset igår och hon var till och med skummig i ansiktet... Men den stora ponnyn ska vi väl kunna köra lite mer snart också om vi bara får klart vagnen!

Det lutar åt en "vanlig" spårklippning, vet inte riktigt hur man skulle få till det på nåt bra sätt annars.

kör lite shettis ibland och de är klippta överallt utom vid däckeln. Ser himla kul ut med KÖR klippning. Ingen kan ta miste på vad de gör.

Jag rakade min helt utom vid sadelläget (travadam) och hon fick inget skav av bröstselen, lite av täcket. Mest fick hon av draglinorna på tjocka fölmagen.

Jag helklippte min häst i höst och sköthästarna som jag kört tidigare har vi klippt på samma sätt. All päls åker bort utom i ansiktet och på benen. MIngen har fått skav av det, så länge man håller grejerna mjuka och fina så är det nog inga problem :) Du kanske kan spara över ryggen om hästen inte svettas så mycket. Annars kan man ju skaffa "ludd" till både bröstan och däckeln om hästen lätt får skav.

Vad snygga ni är :)

För min del kommer det bli nån spårklippning, pälsen på ryggen får de ha kvar. De går ute så mycket och jag vill slippa täcken när det går.
Men det låter bra att ingen verkar ha problem med att klippa under bröstan! (Min sambo är van vid sin förra häst som fick skav av ALLT...)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 179
Senast: Osterang
·
Hästvård De båda andra (kallblod) fäller för fullt och har gjort så några veckor nu. Men shettisen fäller inte ett strå. Det är andra vintern jag...
2
Svar
20
· Visningar
3 892
Senast: Wera
·
Körning Har ni tips på någon bra klippning av en ponny som både körs och rids. Ingen helklippning, kan man klippa bara hals och bog eller får...
Svar
7
· Visningar
5 009
Senast: kolblakkur
·
S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: skogstokiga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025