klippning av häst

C

cia96

Undrar om någon vet hur lång tid det tar förpälsen att växa ut lite efter klippning?? Hur mkt växer pälsen på en månad ungefär?? Någon som vet?? har nu fått klippa några hästar och undrar hur länge de bruna ska se "gråa" ut... :bow:

Sv: klippning av häst

Pälsen växer inte ut alls, den ersätts av sommarpälsen längre fram i vår när (den kortklippta) vinterpälsen fälls av.
Klipper man dem så här års (från november o framåt, ungefär) så BLIR de gråa och förblir så tills sommarpälsen vuxit ut och ersatt de gråa vinterhåren.

min klipptes 20 november, halva hästen, och nu har hon snart lika lång päls igen, så visst växer den ut. Jag är ingen täckesfanatiker heller.
Ska klippa henne igen, hästen är ett varmblod

Som sagt, det beror på när du klipper. Jag har alltid klippt när hästen i princip satt all vinterpäls fast inte riktigt fullpälsad om du förstår. Då har det vuxit ut lite grann ganska snabbt men hållt sig så tills sommarpälsen kommit. Klipper du nu så får du vänta på sommarpäls om det skall bli nåt utväxt. Min har börjat fälla faktiskt. Det känns som att det är tidigt!

Klippte mina i september och pälsen har blivit längre, men inte alls lika lång som den var innan. De har kunnat gå utan täcke hela vintern men har för det inte lång besvärlig päls. Och så slapp jag undan värsta hårfällningsperioden också.

Men jag gissar att det nog dröjer cirka 6 månader innan all päls blivit lika lång som den var innan, men det beror ju på när man klipper dem.

I sommras (som ifs inte var nån riktigt sommar) lämnade jag hästen två veckor (han vilade men blev ju omhändertagen!!!) och när jag sedan kom tillbaka hade han vinterpäls (då hade han stått inne på nätterna för att inte äta ihjäl sig!) alltså en tjock och tät päls så när vi körde sen så blev han ju svettig på tio minuter typ. Så pälsen kan växa jäääkligt snabbt, på en shettis iaf. Men nu är han klippt och täckad och har hållt sin fina korta päls länge nu!! Så det beror ju på...väder och häst.

Jag klippte min häst i början på november och det har växt ut igen. Så nu ska jag klippa henne denna vecka, annars blir hon ju så blöt när jag rider henne. Räknar med att det inte behövs nån mer gång utan att det kommer jämna ut sig vid pälsfällningen som nog kommer igång om nån månad ungefär.

tack för era svar! har inte haft hästarna klippta innan,men har nu blivit tvungen.En del har satt såotroligt med päls att det tar över 1½timme att skritta en av dem torr... Det är bara så att det hinns inte med helt enkelt! Har nu därför behövt klippa några, men det ser bara så jäkligt ut med detta gråa.. Men då vet jag, de kommer att förbli gråa tills sommarpälsen kommer då alltså, typ i mars i april..??
:o

Jag har för mig att när vi klippte våran d-ponny så gjorde vi det tre ggr på en säsong, så visst sjutton växer det ut.
Bruna hästar som är klippta ser gråa ut.

Det där beror på individ.

Mitt kallblodssto fick man klippa varannan månad med början i september typ. Valacken brukar klippas första gången i november och sen en gång i februari.

Förra året klippte jag med fel skär så stackaren blev en kinesisk nakenhäst (det finns foton på stackaren), klippte si januari. Och DET tog typ ända tills sommaren innan det var ordning på pälsen igen, dvs den var hyfsat utväxt och han inte var 'naken' längre..

Alexandra_W skrev:
Det där beror på individ.

Mitt kallblodssto fick man klippa varannan månad med början i september typ. Valacken brukar klippas första gången i november och sen en gång i februari.

Förra året klippte jag med fel skär så stackaren blev en kinesisk nakenhäst (det finns foton på stackaren), klippte si januari. Och DET tog typ ända tills sommaren innan det var ordning på pälsen igen, dvs den var hyfsat utväxt och han inte var 'naken' längre..
Snälla Alexandra, låt oss se detta underverk "kinesisk nakenhäst"!!! Kanske en ny "allergi" häst, eller för dem som inte gillar hår på kläderna. Du kan ju bli miljonär på kuppen :-).

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Snälla Alexandra, låt oss se detta underverk "kinesisk nakenhäst"!!! Kanske en ny "allergi" häst, eller för dem som inte gillar hår på kläderna. Du kan ju bli miljonär på kuppen :-).

Mvh//LG

Okej, bara för jag visat dem förr då, och skämts klart för det..

http://hem.passagen.se/xyplex/visionjan04.htm För muspekaren över bilderna för bildtext

Jag fick skena och köpa ett halstäcke det första jag gjorde sen, han höll ju på att frysa ihjäl stackaren

Alexandra_W skrev:
Okej, bara för jag visat dem förr då, och skämts klart för det..

http://hem.passagen.se/xyplex/visionjan04.htm För muspekaren över bilderna för bildtext

Jag fick skena och köpa ett halstäcke det första jag gjorde sen, han höll ju på att frysa ihjäl stackaren

Ja jösses, det var kort :p . Som tur är verkar han ganska frigord och inte skämmas för sin nakenhet :rofl: . Kaske idé att skicka honom på nudistläger för hästar :D .

Otroligt fin häst!

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Ja jösses, det var kort :p . Som tur är verkar han ganska frigord och inte skämmas för sin nakenhet :rofl: . Kaske idé att skicka honom på nudistläger för hästar :D .

Otroligt fin häst!

Mvh//LG

Nej, han skämdes inte iaf, men matte skämdes för två liksom. Sista gången jag klipper häst annat än i dagsljus. Hade köpt ny klippmaskin och skäret på den var felmärkt (det klippte mkt kortare än det skulle). Jag ville ju inviga den och klippte en sen kväll i stallet, ljuset föll från 'rätt' håll så det såg rätt fint ut då.. Tills dagen efter :eek:

Han klipptes i första halvan av januari, och det var inte förrän i mitten på APRIL som han såg ut som en normalklippt häst igen, och då såg han ändå nyklippt ut (men fint och normalt nyklippt). Jag var rädd rädd för sommarpälsen där ett problem men det var ingen fara.

Men i mitten på APRIL, dvs TRE MÅNADER efter nakenklippningen såg han ut såhär, så det tog tiiid: http://hem.passagen.se/xyplex/frislapp040419.htm

Haha, den lilla bruna, tror det är första gångn ngn kallat henne det ;) Ja det är Kele, den lilla gula är/var en Bukefalists (Welsh) tvååring som jag fick låna som sällskap till Kele när Vision stod på box 8 v efter operationen.

Om du går via http://hem.passagen.se/xyplex/ och sen djur - hästar och väljer Waikele har du bättre bilder på 'den lilla bruna' *s* (Som är skimmel född fux ;))

Ops :o , får nog ta på mig glasögonen, alternativt så har jag blivit färgblind :D . Kollade bilderna en gång till och om man kikar snabbt så ser hon faktiskt brun ut :rofl: . Ja, ja så fel det kan bli ibland. Söt är hon i alla fall.

Mvh//LG

Min pålle klipptes i slutet av oktober, och nu är det ca 1½ vecka sen jag klippte honom igen, pälsen hade helt växt ut.. Men min är vit.
"Bruna pållen" blev också grå, klipptes nån vecka efter alltså i början på november. Nu är han dock inte grå längre utan mer.. ljusbrun eller ja någon konstig färg men inte grå. Typ!

LillaGeisha skrev:
Ops :o , får nog ta på mig glasögonen, alternativt så har jag blivit färgblind :D . Kollade bilderna en gång till och om man kikar snabbt så ser hon faktiskt brun ut :rofl: . Ja, ja så fel det kan bli ibland. Söt är hon i alla fall.

Mvh//LG

Hon ser rätt brun ut i visst ljus, så det är lugnt =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka