Klippmaskiner

qwerty

Trådstartare
Är på jakt efter en ok hobby-klippmaskin. Ska helklippa min egen häst ca 3 ggr/år. Kanske någon fler häst men främst vill jag använda den för egen del så jag slipper hyra maskiner av andra (400kr för att någon annan ska klippa min häst = 1200 kr/säsong = kan lika gärna köpa en egen billigare klippmaskin)

Så, vad ska jag köpa för något? Skulle givetvis helst vilja ha en delaval men känner inte för att lägga ut dem summorna när jag bara ska klippa min egen häst. Har hört att många använder julas klippmaskin, åsikter om den?

Har även sett en som heter Constanta Rodeo, någon som har en sån och kan ge mig en recension?

Såhär står det om den; Elmotor: 65W/230V
Skärhastighet: ca 2400 dubbelslag/min
Ljudnivå: 79 dB (A). Vikt: ca 690 g (utan kabel)

Och om julas; Varvtal: 3000 rpm. Effekt: 120 W. 230 V. Vikt: 3 kg. L300xB70xH80 mm.

Själv förstår jag ingenting av dessa siffror så vilken av dessa två är egentligen bäst? Det skiljer ca 400 kr i pris.

Andra förslag? :bump:

Sv: Klippmaskiner

Julas har dubbelt så stark motor. Har dock svårt att tro att den väger 3 kilo, tycker inte att den är tung att jobba med.

Finns det bara en Jula-maskin? Jag har klippt min häst ikväll med en lånad maskin från Jula och den var verkligen över förväntan. Brukar använda en DeLaval annars, men tyvärr en dåligt skött sådan. Jula-maskinen lät mer (mycket mer) men klippte bättre och vägde mindre :-)

Jula-maskinen jag tänker på heter "kreatursax" om man söker på hemsidan :-) så vi talar om samma ;)

Japp det är den! Låg ljudnivå kan jag som sagt inte hålla med om ;-) Men i övrigt kan jag absolut rekommendera den!

Jag köpte nyligen Julas maskin. Den lät mycket men var lätt att klippa med. Den blev inte varm! Helklippte en väldigt hårig fjording.

Mitt tips är att låna en klippmaskin av en kompis, vilket jag gjort tidigare.
Sen köpte jag en "märkesklippmaskin".. Har inte använt den speciellt mycket alls. Några tusen som ligger och samlar damm i förrådet bara:grin:

Har ingen kompis som lånar ut gratis. Så har redan funderat och strykt det alternativet.

Synd, kolla på blocket eller andra sajter. Eller gör som du skrev :D köp en i fördelaktigare prisklass. Hade själv räknat på mur många klippningar (som du skulle få betala din kompis för" innan du kom upp i en klippmaskin för säg- 2000. Lönar det sig- ja då hade jag köpt.

Fast jag skapade ju tråden för att få tips på billigare klippmaskiner som är värda sitt pris, men som lämpar sig till den lilla klippningen jag ska utföra varje år.

Mitt tips är att kolla begagnatmarknaden. Jag och en kompis köpte en beg. DeLaval förra året för 500 spänn, den klipper löjligt bra även om den är en äldre modell.

Liknande trådar

Utrustning Hopps den hamnat rätt!? Ska ev köpa en DeLaval klipp begagnad, använd ca 5 gånger (hästen tvättad innan varje gång) pris 2200. Men...
2
Svar
20
· Visningar
3 245
Senast: Ztrike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar