Klippmaskin till Islandsullen

Elina8

Trådstartare
Vilken klippmaskin är bäst till tjock islandspäls?

Jag har funderat på att investera i en egen klippmaskin, har hittat en DeLaval till bra pis. Är det en bra klippare? Den såg rätt så liten och smidig ut, vilket jag gillar.

Vad ska man komma på för styrkor på motorn? Är det Watt-styrkan man ska kolla på, och slag per minut? Vad är minimum för att få en ordentlig maskin.

Om jag nu ska köpa vill jag inte ha någon klen skit som inte håller.

Sv: Klippmaskin till Islandsullen

Låter ju som att man borde slå till då. Tack för trådtipset, har sökt runt en del, men det finns ju hur många trådar som helst, och alla pratar om olika. Så himla förvirrande.

Kommer svida som attan i kassan, men det kanske det får vara värt. Får väl bli en tidig julklapp till mig själv :p

Förresten, följdfråga:

Den jag har kollat på är en HCP65, där står att det är 65W Magnetmotor, har läst att det motsvarar ungefär 150 W vanlig motor. Men det låter fortfarande lite lite? Har sett en del över 200, är den modellen för klen? Det står att den är till för hästar, och den verkar ju väldigt liten och smidig. Men huvudsaken är ju att den orkar ta sig igenom pälsen.

det handlar faktiskt mer om skären än om maskinen.
Jag har en Heiniger progress som är exakt samma som De Laval hcp65.
har klippt flera pållar andra har misslyckats med men det har bara att göra med skären i de fallen.

Jag har oxå en heiniger progress, samma som båda ovan, den är värd varenda öre! Den klipper t.o.m. kveikjas tjocka fårull så den borde klara de flesta pälsar!

Tyst o trevlig dessutom. Jag har skär för grov päls med smuts(typ ko-skär).

Det blev en Delaval, den lät inte så mycket när man körde igång den, så jag hoppas att den funkar bra att klippa med.

du blir säkert nöjd:). Det som kallas häst skär 31-15 eller ko skär 18-23
jag har båda uppsättningarna och kombinerar hej vilt, blir väldigt lite linjer och snyggt med 31-23 klipper jag med 18-15 så kan jag klippa vad som helst. men kör maskinen ganska sakta det är glest emmellan så den hinner skära av håren liksom.
Det är åxå så att ju tjockre ull ju glesare skär, det e ju alnlednigen till att får skär är 4 ex.

Oj, jag fattade precis ingenting av det där :p:angel:

Det gick i alla fall bra att klippa, det blev snyggt och jämnt och den tog sig igenom pälsen utan problem. (Nu har hon iofs inte fått någon megapäls än)

Vi har en DeLaval HCP65 som jag klippt hästarna med i flera år. Fungerar bra, dock har jag alltid använt "koskär" (står nummer 21 på skäret) eftersom försäljaren i Granngården genast sa att de "hästskär" (står nr 31 på skäret)som automatiskt följer med maskinen inte biter ordentligt på islandshäst-vinterpäls.
Har iofs aldrig ens testat hästskäret, kunde kanske vara bra att "finslipa" med :p

Vet inte vad det var för skär jag fick med, men de funkade alldeles utmärkt. Nu har hon ingen supertjock päls än, vet inte hur tjock päls hon får heller. Förra hästen hade megatjock päls, den fick man plöja igenom med en ordentlig klippare.

Är mycket nöjd med köpet! Det blev jämnt och fint och såg ut att klippa väldigt lätt utan massa oväsen. :)

Vi har en DeLaval HCP65 som jag klippt hästarna med i flera år. Fungerar bra, dock har jag alltid använt "koskär" (står nummer 21 på skäret) eftersom försäljaren i Granngården genast sa att de "hästskär" (står nr 31 på skäret)som automatiskt följer med maskinen inte biter ordentligt på islandshäst-vinterpäls.
Har iofs aldrig ens testat hästskäret, kunde kanske vara bra att "finslipa" med :p

Jag har hästskär (31) och det funkar fint på min hästs inte så långa men ganska tjocka päls. Har däremot märkt nyttan av nyslipade skär.

Jag har en deLaval som är säkert 25 år gammal och fungerar som en klocka. Den är från början använd till att klippa kor med, när pappa hade 40 mjölkkor. Så den har varit ganska mycket använd. Jag fick den när pappa för tio år sedan slutade med korna, har visserligen bara använt den på andras hästar sedan dess, men absolut inget fel på maskinen.

Kl

Ni som haft maskiner med ko klipp i många år.
Hur ofta får ni lämna in bladen för slipning?
Lämnar man ni in dom på granngården?

Liknande trådar

Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
2 206
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Ja, som rubriken säger skulle jag behöva en klippmaskin till corgin. Den ska inte vara till att klippa hela hunden utan för att klippa...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: Raderad medlem 94602
·
Utrustning Hej! Jag hade nu tänkt köpa en klippmaskin och behöver lite hjälp. Jag har två islandshästar där den ena har väldigt mycket och tjock...
Svar
8
· Visningar
1 549
Utrustning Är på jakt efter en ok hobby-klippmaskin. Ska helklippa min egen häst ca 3 ggr/år. Kanske någon fler häst men främst vill jag använda...
Svar
10
· Visningar
2 363
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31