klippfråga igen, måste få råd!

Magnum

Trådstartare
Måste få råd på hur jag ska klippa min häst.
Tänkte inte göra det först, då jag vill ha han utan täcke så mycket som möjligt (har täcke vid regn) och eftersom han får vila nyår/jul, då kommer jag inte rida eller så blir det lugna skritt turer, dessutom blir det inte ridning när tempraturen är under 15 minus...
Men jag tror nog jag vill klippa liite för att "öppna upp" lite, han blir egentligen inte nämnvärt svettig utan mest när jag kör hårdare pass nån/några gånger per vecka för tillfället.
Dessutom torkar han väldigt fort.

Han blir svett framför sadeln/+ sadelgjorden, alltså på bogen mest. Kan man klippa på nåt bra sätt just där? Eller klippa under magen vid sadelgjorden och upp en liten bit typ vid bogen.
Har sett bilder när hästen vart klippt under magen och upp under halsen bara men eftersom han inte blir svettig om halsen vill jag inte klippa där.
Det är ju det att jag vill klippa så han orkar lite mer (han blir ju atomatiskt mer trött med mer päls, nu när det är såpass "varm" vinter än...)och för att torka ÄNNU :D fortare än nu..

Kan man klippa lite utan att ha täcke på? Givetvis finns täcken i beredskap men kan de/(han) klara sig utan, har tjock lång päls f ö.

Sv: klippfråga igen, måste få råd!

du kan klippa bara under magen och på bogen om du vill, självklart! blir han inte svettig på helsen så klipp inte där, det är bara onödigt! du behöver inte heller ha täcke om det bara är på magen, i alla fall inte i normala fall.

Sv: klippfråga igen, måste få råd!

Tack för svaren! Har funderat hela natten..:) kommer nog klippa lite under magen och upp en kort bit på bogen. Behövs det mer tar jag det då.

Så anledningen till att jag inte spårklipper (som jag alltid gjort förut) är att jag vill han ska ha så mkt päls som möjligt under den perioden jul/nyår han får vila, samt de kallaste dagarna under vintern.+ att han ska få gå utan täcke så mycket som möjligt.
Men vill ändå "öppna upp rocken" lite (som nån annan smart bukefalist har uttryckt det :))

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 115
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka