Sv: Klippa

det beror ju på hästen du har, har den börjat sätta vinterpäls redan?

har en kallblodstravare o i år ska jag nog klippa honom (han har varit oklippt tidigare år) o jag kommer nog klippa i början av oktober eller nåt.

Nej den har inte satt någon vinterpäls än.
Kan den kommande vinterpälsen skadas om man klipper nu?
Kan hästen må dålig på nåt sätt, bli mer känslig för kyla ex.?

Alltså, själva grejen med att klippa är ju att hästen ska svettas mindre och att pälsen ska torkas snabbare. Självklart blir den ju känsligare för kyla, annars skulle ju klippta hästar aldrig behöva täcken?!

Ja det förstår jag också, hästen i fråga har varit klippt tidigare och täckad såklart.
Förstår att min fråga var lite felformulerad.. jag menade det inte så som du tolkade det, självklart tål den inte lika mycket kyla som med päls. Vad jag menade var om man på nåt sätt kan störa pälssättningen eller hästens "kylkänsla" för evigt (alltså även sen när pälsen växt ut) om man klipper för tidigt.
Väldigt flummigt inser jag nu men har ni något att säga?

tänkte väl :p haha.

Jag kan inte tänka mig att hästens "kylkänsla" skulel bli förstörd. Det är ju inte så att du förstör hästens system, du klipper ju faktiskt bara av pälsen. Däremot tycker jag att pälsen som växer ut när man klippt är ful och raggig, men det är ju en annan femma :p.

Äsch, blir den ful och raggig får man väl klippa igen :p Men inte klippa för sent såklart, så att sommarpälsen skadas, då borde ju den vara okej när den kommer ut.

Slutsats: Hästens vinterpäls som växer ut kan ev. bli ful och raggig, detta avhjälper jag med att klippa igen. Däremot klipper jag inte såpass sent att sommarpälsen skadas = när sommarpälsen kommer borde hästen se ut som vanligt. Rätt eller fel?

Fäller hästen ordentligt och du inte klipper den för sent så borde sommarpälsen se ut som vanligt och det känns inte som om det borde vara skadligt.

Men du har tänkt på alla bromsar och elände?

Vi har inte speciellt mycket sånt här och han kommer stå installad på nätterna så det känns inte som något jätteproblem faktiskt.
Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska klippa eller inte, får se när jag tar hem honom från betet och börjar rida hur svettig han blir.

jag förstår inte riktigt frågan - din häst har inte tjock päls men du vill ändå klippa den nu??

man kan klippa hela året. har hästen så tjock päls att den besväras av det så ska den klippas, samma om det är juli eller januari..

du kan väl klippa redan nu om du vill. det är jättemånga i mitt stall som redan klippt sina hästar och dom hade ingen lång päls alls men då är väl risken att man måste fortsätta klippa hela tiden med jämna mellanrum för pälsen blir så ful. ska själv klippa min ponny om några veckor:)

Klippte min i förgår, eftersom hon har tjock päls och även om hon bara går i hagen svettas hon. Har hästen tunn päls ser jag ingen mening med det, kanske om det är en häst som tävlas och tränas hårt.

Ja jag vill klippa trots att han inte har tjock päls för att
1. Han har gått på bete nu ett tag och blivit lite ruggig och ful i pälsen.
2. Han ska börja tränas och tävlas nu igen, alltså kommer han ridas mycket och han svettas väldigt lätt och väldigt mycket.

Tips; ta fram ryktborstarna och rykta din häst blank:idea: istället för att ta latmetoden klippning:cool:

Jag vet inte om du rider på ngn slag elitnivå och är ute o tävlar i Indien eller liknande länder, annars förstår jag inte varför din häst skulle svettas i sommarpälsen bara för att den tränas och tävlas?

Hästen är blank i pälsen så det är inte det som är problemet. Men bit- och klimärken rufsar till pälsen plus att den växt lite nu under betet gör att han inte ser lika "välvårdad" ut som tidigare.

Nej jag tävlar inte i Indien. Men alla hästar, precis som människor svettas ju olika mycket, ellerhur? Dessutom när vi har så varmt som vi har nu, oavsett tid på dygnet. Rids hästen ordentligt i 45-60 min är det klart att den blir svettig, speciellt om den är som min = svettas lätt trots väldigt bra kondition.

Svettas = skritta av ordentligt plus kyl av med svamp eller dusch, promenera torr. Det är ett större problem om hästen har lång vinterpäls och svettas ymnigt under träning vintertid än om den svettas sommartid.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka