Klippa, täcka etc.

cactuspower

Trådstartare
Min häst har börjat sätta en ohyggligt massa vinterpäls redan! Saken är den att att hon får värsta björnpälsen på vintern och jag velar om hur jag ska göra, har tidigare inte klippt men lär nog göra det i vinter. Hon går mer en tidigare och kommer tränas mer aktivit, samtidigt är det lättare att täcka henne en att jag ska slänga på henne ett täcke inne när hon ska torka för att sedan byta täcke m.m.

Jag velar med om jag ska spårklippa, köra en täckesklippning eller helklippa min häst (dock ej ben eller huvudet då!) hur skulle ni ha gjort och hur resonerar ni?

Det är ju alltid en risk speciellt när man ska helklippa dom, men
OM jag väljer att helklippa så vill jag ändå täcka så sparsamt som möjligt. Givetvis får hon ju inte frysa, men hur mycket är egentligen skäligt att behöva täcka sina klippta hästar? När det är typ 0-15 plusgrader, när det är minusgrader till typ 10 minus och när det är under 10 till 20 minus? Hur mycket ska man täcka inne resp ute då? Visserligen står min häst i kallstall men på vintern stänger vi ju dörrarna och när väl alla hästar har kommit in så är det ju de dagar det är 20 minus ändå klart varmare inne en ute.

Hur resonerar ni? Jag vill ju givetvis inte att hästen ska frysa, har relativt gott om täcken allra redan och köper mer vid behov (är inte snål eller så) men jag tror klart många täckar i överflöd även om hästarna är klippta..

Vore intressant om ni skulle dela mer om era tankar och åsikter!

Sv: Klippa, täcka etc.

Jag fick lov att klippa mina shettisar i går för dom svettas varenda dag. Jag har bra klippt dom under magen och mellan frambenen hoppas att det räcker, det hinner ju växa ut till vintern så jag täckar inte dom.

När vi helklippte vår dponny så täckade vi honom både inne och ute. Han var ju dessutom ganska frusen men dottern tävlade och tränade mkt så vi var ju mer eller mindre tvugna att klippa honom.

Jag tycker nog att om man helklipper hästen så måste den ha täcke men om man tex täckesklipper så bör den ju klara sej om det inte blir jättekallt förståss.

Jag har haft helklippt häst ute naken under solig vinterdag med minus fem utan att den frös ett dugg. Samma dag, samma temp etc och en täckesklipp häst naken och han frös häcken av sig. Så det är ju väldigt individuellt dock.

Men, MIN erfarenhet är att de blir inte - med täcken - så himla mkt frusnare av att klippas, knasigt nog. När valacken T-märktes så struntade jag i att klippa honom den vintern, och tänkte att jag skulle slippa täcka. Han började frysa vid samma temp (minus 5, tycks vara en kritisk punkt för honom) som när han varit klippt, och vintern gick och jag fick täcka precis som när han varit helklippt. Skumt värre?

Året efter täckesklippte jag bara för att se om det blev skillnad. Han gick med exakt samma täcken, frös lika mycket/lite som han gjort med päls.

Kallblodsstoet frös nog aldrig, tror aldrig jag såg henne frysa, men hon blev kall helklippt, så henne fick man täcka när hon var klippt, men man måste ändå inte monstertäcka.

Så, eftersom jag har kallstall, valacken ÄR en fryslort spec om han blir blöt - så nu klipper jag honom igen. För täcka måste jag ändå, och om han är klippt torkar han fortare, dvs han fryser kortare tid när han är blöt. Fast folk brukar stirra på mig när jag säger att 'jag klipper FÖR ATT jag har kallstall' *s*

I år har jag 'halvklippt' honom. Hela halsen är klippt, mellan frambenen, under hela magen, bogen är klippt och på sidorna av magen är det klippt som i en diagonal linje / (fast planare än snedstrecket). Så vid ljumsken är det klippt i princip bara undersidan av magen, och sen högre och högre upp fram mot ovanför bogen där det är som högst. Svårt förklara, men jag ska testa det i år och se om vi kanske kan rationalisera bort lite tecken iom kombon all päls över rygg etc kvar, men samtidigt klippt så han torkar fort etc. Vi får se.

Valacken går större delen av vintern med 200 + 300 gr täcke dvs tot 500 gr. Han har ett 500 gr täcke med, men lager-på-lager fungerar bättre.

Är det EXTREMT kasst väder, dvs det är svinkallt och vind ihop med nederbörd så går han med fleece + 500 gr + en 100 gr hals. Just FLEECE tycks göra stor skillnad, bara att lägga ett fleecetäcke under verkar göra täcket betydligt varmare, utan addera massa 'bulk'

Just nu går klippta (såsom jag beskrev) valacken och oklippta ungstoet med samma täckning (ofodrat regntäcke ute om det är ostadigt el regnar, nakna vid fint väder. Inne i kallstall med 200 gr stalltäcke)

jag har alltid spårklippt,(fjording och shetland) då blir hästen torr fort men behöver inte täcke, påstår dom. Jag täckar iallafall eftersom jag har lösdrift. min kompis klipper ochså spårklippning och hon täckar aldrig och de fryser inte. nu bor vi i skåne så det är oftast inte kallt men de tblåser alltid, vilket är ruggigt.:crazy:

Jag har precis klippt min arabvalack för första gången. Efter en hel del velande så blev det helklippt, (eller det kanske kallas jaktklippt)utom precis vid sadelstaden, ben och huvud. Han får riktig björnpäls, och var redan nu rejält vinterpälsad. Har lätt för att svettas, och redan i slutet av augusti vart han genomblöt i pälsen vid träning.
Jag resonerade, att ska jag ändå klippa, så kan jag lika gärna klippa av allt, annars hade han ju ändå blivit svettig, å jag behövt grejja med torkning och olika täcken.

Är supernöjd med resultatet, och hästen verkar lättad. Har mer ork och blir inte alls svettig vid samma ansträngning som tidigare.

Vad det gäller täckningen är jag lite feg. Har tidigare märkt av att han har lätt för att bli kall om ryggen, och därmed få ont i ryggen. Jag har satt upp ungefärliga täckesplaneringar. Det jag ffa fokuserar på är vätan. Är det de minsta fuktigt och risk för nederbörd så är det täcke som gäller, är även noga med länd/ridtäcke för att undvika stel och ond rygg.

Inomhus kör vi just nu med fleccetäcke, men när det blir kallare < 0grader åker innetäcke med varmt foder på.

Utomhus är det ofodrat regntäcke som gäller. När det börjar dra sig neråt 0-5 plusgrader åker regntäcket med fleecefoder på. Under -5 så blir det vintertäcket, och vid extremt kalla dagar -15-20 så är det lager på lager som gäller.

Jag skulle inte börja med att helklippa en häst som du beskriver, utan välja en mindre klippning och se hur det funkar först, innan jag tog steget ut att helklippa.
för en helklippning tycker jag att hästen ska jobbas maximalt, och svettas väldigt mycket, och inte stå i utebox/kallstall idealt sätt. det är STOR skillnad på många hästar om man klipper över rygg och kors, jämfört med om man inte gör det. i värsta fall får du en häst som fryser extremt lätt och lätt blir stel/nedkyld om du inte är oerhört försiktig. Har helklippt EN gång på en häst jag annars täckesklippte, och jävlar vad han frös, det var ett evigt täckande och alltid oro för att han frös.

jag skulle täckesklippa då detta är mycket funktionellt på en normalt till hårt arbetande häst. spårklippning ger jag inte mycket för då det är så marginell klippning att det knappt gör skillnad mot om den är oklippt. mot frekvent allmän åsikt så fryser hästar oerhört sällan om halsen, den är inte särskilt känslig (tex i jmf mot magen) och saker som halstäcken osv är oftast helt onödligt om hästen är tillräckligt täckad över rygg och kors osv. Är du trots allt oroad över halsen så kan du ju klippa undersidan av halsen enbart och sen normal täckesklippning ovanpå det....

det är mina tips och erfarenheter.

Gammelhästen ser redan ut som en plyschponny (hemskt söt!) men för hennes bästa så spårklipper jag henne när hon börjar jobba lite efter betet. Hon hålls ju trots allt igång och hon har inte en värdig chans att torka som hon ser ut nu. Hon går med täcke beroende på väder o vind. De kan ju faktiskt frysa ännu mer om de har såpass med päls att det tar lång tid att torka och därför står o blir blöta o kalla.

Jag helklippte min unghäst som är ganska varm av sig. Hon har just nu ett ofodrat regntäcke när det är såpass varmt. Sen när det blir runt 0 kommer hon ha 200 g täcke och sedan när det blir mer än -10 kommer hon ha 370 g ute som kan kombineras med halstäcke.

Inne blir det 150 g när det blir kallare och 300 g när det blir "snorkallt" i vinter.

Tror det blir ett lagom upplägg. Inte övertäckad men ändå inte frys-risk.

Min äldre häst som inte kommer tränas fullt så hårt och som är mer frusen av sig är bara halvklippt till att börja med. Kommer hon svettas massor där jag lämnat får jag klippa av det med senare.
Hon har samma upplägg som unghästen med undantag för att hon har ett fleecefodrat regntäcke som hon troligtvis kommer ha mellan det ofodrade och 200-g täcket. samt att hon får halstäcke vid oväder oavsett om det inte är jättekallt senare i vinter, då hon blir så kall på halsen.

Senast ändrad:

Jag helklippte redan i slutet på augusti.
Hade fått urlång vinterpäls redan och svettades floder.
Apollo tycker att det är bra att vara förberedd så när det börjar skymma i juli så säter han vinterpäls.
Klippte allt utom huvudet.
I början så hade jag honom inte täckad för det var varma nätter och urvarma dagar. Nu har han täcke nattetid, vi har alla dörrar i stallet öppna än så länge. Har haft utetäcke+ innetäcke vid regn och blåst.
Tyvärr så är det ett täcke av eller ett på som gäller i vårt stall,
så då har han fått gått med dubbla fast det egentligen inte skulle behövts.

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: animalasia
·
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 785
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 796
Senast: super
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024