Klippa sadelstad?

H

hannibal

Tänkte klippa fjordingen idag och funderar på om jag ska klippa sadelstaden. Brukar alltid lämna en plätt där när jag klipper halvblodet, men fjordingen har haft problem med inflamerade hårsäckar sedan i höstas. Skulle det bli bättre om man klipper sadelstaden? Hade ändå tänkt att helklippa honom eftersom han rids mycket. Vad tycker ni?

Sv: Klippa sadelstad?

Hade jag tillgång till någon som kunde klippa så hade jag helklippt.

Det är bättre att du lägger på en fåskinnspad vid behov när du rider, och låter ryggen luftas övrig tid....

Jag får för mig att det borde vara bättre att klippa ryggen helt. Kanske kommer knutorna av att det blir för tätt och varmt... Fler som vet?

Har haft samma problem som du och men det har varit bättre när jag klipper i sadelstad också, men måste ha fårskinn närmast ryggen när jag rider, annars får hon problem ändå.

Så för min del har det blivit bättre(nästan försvunnit helt) när hon är klippt och har fårskinn under sadeln.

Mvh
Camilla

Skönt att höra! Ska nog klippa rubbet. Måste bara leta fram fårskinnet... Fler som har erfarenhet?

Men nu ska du väl inte klippa det:confused: är ju dags för fällning snart.
Har hört att man inte ska klippa efter januari man förstör sommarpälsen då.

Man brukar säga senast februari, men har hört att det inte spelar någon roll. (Kolla tidigare trådar.) De har inte börjat fälla än och jag tycker att det är skönt för dem att slippa fällningen. Jag har alltid klippt mina hästar en sista omgång vid den här tiden och det har funkat utmärkt!

Det viktigaste är att hålla hästen ren under sadeln, i synnerhet under fällningsperioderna.
Om sadeln ligger bra tycker jag att det är bättre att ha den klippt även där, då det är mycket lättare att hålla rent.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 730
Senast: LadySara
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama