Klippa/rycka man

Josefhine

Trådstartare
Vet ej om tråden ligger rätt, men hoppas på det !

Nu börjar hästens man bli allt för ovårdad efter sommaren. Växer som ogräs.
Har alltid en kort man på honom. Så nu ska den kortas igen. Men hur klipper/rycker ni manen för att få den ligga på en sida ?

:)

Sv: Klippa/rycka man

Jag är också nyfiken på om man kan få manen att ligga på en sida!
När jag rycker manen står den rätt upp biten närmast öronen. När den växt ut lite lägger den sig istället fram mot öronen.

Exakt så blir de på min med. Hört de där med snoddar osv.

Ingen som har nått tips på hur ni gör?

Vill man ha väldigt kort man är det svårt med en sida!
Sluta rycka, låt den växa och klipp istället när den blir för lång. Tunna ut emellanåt (typ varannan månad) om den är alldeles för tjock.
Fläta ner ibland, låt flätorna sitta 2-3 dagar och sen håller den sig på en sida iallafall ett tag.
Och vissa är helt enkelt hopplösa fall!!!! Dom får man knoppa när dom ska vara fina...

Jättekort kan jag säga att de vill jag nog inte ha.
Rycker inget alls nu, utan den är enbart klippt. Men de är ju de att jag har hört att man kan rycka så att den lägger sig!? Ingen aning om hur, så hoppasdes att få svar på det.

Det är väl ett hopplöst i så fall. Tips mottages fortfarande på hur ni gör :)

Jag brukar rycka tills den är lagom tjock och nästan så lång jag vill ha den och sedan klipper jag det nedersta, då brukar den ligga stilla men ändå vara lagom tjock & lång. Väldigt tjock man på hästen kanske jag ska tillägga :)

Min ena häst har jag dock bara klippt för han hatar verkligen när man rycker, det blir headbang på hög nivå så fort man försöker! Så där är det enbart sax men han har med väldigt tjock man fast den stannar iallafall på en sida, tacksam för det. :D

Jag brukar alltid rycka manen på min häst. Hans man delas sej gärna från mitten upp mot öronen. Brukar då rycka lite mer under manen (alltså på den sida som jag vill att manen ska ligga åt). Det som verkar funka på honom är ju att om manen är tunnare så ligger den bättre. Men inte alltid de funkar.. Men ibland när jag inte har orkat rycka på bra länge så tunnar jag mest ur den och sätter toffsar som får sitta i några dagar åt gången så ligger den ett tag iaf.
Hoppas du kommer på en bra lösning på din pålles man iaf :laugh:

Har lång man:laugh: Sen snyggar man till topparna nån gång i halvåret:p

-Har kbl. travare med relativt lång man... Vågar inte riktigt klippa, tycker han är rätt snygg i sin tjocka mysiga man:love:
Överflödigt hovskägg ryker däremot;)

Jag rycker manen för att tunna ut den (rycker alltid från undersidan/mitten av manen men aldrig översidan) sedan klipper jag den för att den ska bli jämn. Vill ni att den ska ligga på en sida så får man fläta ner den hårt lite då och då och låta flätorna vara några dagar..till slut så ligger den på en sida för då "växer håren" ut på det sättet..

Aldrig klippa en man! Det ser bedrövligt ut!!

För att få all man på samma sida måste man träna över manen på den sidan. Det gör man genom att fläta vanliga flätor och låta de sitta i. Någon skrev 2-3 dagar, men jag säger att de ska sitta i en vecka i alla fall. Då ramlar dessutom en hel del man ur, vilket underlättar när du ska rycka manen sen.

Vet du hur man rycker en man?

För att få den att ligga på en sida -fläta ner den. Till slut "tämjer" man manen att ligga åt ena hållet. Men man brukar få hålla flätat i några veckor.

Jag klipper aldrig manen med vanlig sax. Jag kortar/tunnar ur genom att rycka den sedan använder jag effileringssax (dubbeltandad) och trimmar den jämt och snyggt.

I våra tävlingsklasser vill man ha en mkt kort man, en handsbredd max -som ligger helt platt och för att få det bandar man ner den inför tävling och har hood på. Mellan tävlingarna låter man manen växa sig lite längre -annars lägger den sig gärna lite "vilt" :) men eftersom man alltid fixar den inför tävling så spelar det inte så mkt roll.

Så bra med så mycket svar! :)

Och jag kan rycka (såg att nån fråga det) men brukar klippa till mannen efteråt också.

Min häst har en redan mycket tunn man, så ska prova de här med flätor ! Och rycka lite underifrån.

Aldrig klippa en man! Det ser bedrövligt ut!!

Hm, jag tycker själv att min häst är rätt så snygg i manen, och hon brukar få komplimanger både av de som vet och de som inte vet att hon är klippt.

Det gäller bara att veta hur man ska göra för att få det att se ryckt ut.

Jag har nog inte ryckt en man på 15 år!
OK, ett tag hade jag en häst med stubbman, men åtminstone de senaste 8 åren har jag har vanlig "dressyrman" på mina hästar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 234
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka