Klippa päls eller ej?

Saile

Trådstartare
Vår ena häst har Cushing (får medicin) så han klipps regelbundet vår /sommar/höst.
Han har stått hos min mamma sen i somras men kom tillbaka hit häromveckan.
Så han klipptes bara i somras för sen fick jag barn och mamma kan inte klippa.
Det var inget han led av, han reds inte jättemycket ändå.
Men nu är pälsen alldeles tovig på kroppen. Han har ju helt annan "kvalité" på pälsen än en häst utan Cushing. Den är stabbig och väldigt fet längst in. Känns som den inte andas så bra...? Att svetten liksom stannar kvar där inne och så blir det tovigt o ofräscht.
Hade tänkt vänta med att klippa till april med tanke på värmen men nu tycker jag synd om honom.
Kan man klippa nu? Och täcka honom med typ 100 grams täcke?

Ja du kan klippa nu men hästen lär behöva mer än 100 g om den är van vid en jättetjock päls. Det är fortfarande många minus på natten. De är också mer frusna än friska hästar och har lätt för att rasa i hull.

Ja, eftersom han ändå har onormal päls så lär det ju inte spela någon roll när du klipper. Den kommer ju ändå inte bli sämre så att säga.

Annars håller jag med @Centaur om täcke.

Ja du kan klippa nu men hästen lär behöva mer än 100 g om den är van vid en jättetjock päls. Det är fortfarande många minus på natten. De är också mer frusna än friska hästar och har lätt för att rasa i hull.

Dom står inne på natten och det är typ 0 grader som kallast. Var nere på -3 när det var typ -15 ute.
Men självklart får han tjockare täcke. Typ 200 gram?

Vår ena häst har Cushing (får medicin) så han klipps regelbundet vår /sommar/höst.
Han har stått hos min mamma sen i somras men kom tillbaka hit häromveckan.
Så han klipptes bara i somras för sen fick jag barn och mamma kan inte klippa.
Det var inget han led av, han reds inte jättemycket ändå.
Men nu är pälsen alldeles tovig på kroppen. Han har ju helt annan "kvalité" på pälsen än en häst utan Cushing. Den är stabbig och väldigt fet längst in. Känns som den inte andas så bra...? Att svetten liksom stannar kvar där inne och så blir det tovigt o ofräscht.
Hade tänkt vänta med att klippa till april med tanke på värmen men nu tycker jag synd om honom.
Kan man klippa nu? Och täcka honom med typ 100 grams täcke?
Ja du kan absolut klippa :) beror ju på var i landet, 100 g dagtid funkar garantera, om du har som mig i Mellansverige upp mot +8-10 dagtid. :) nattetid beroende på temp.

Liknande trådar

Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
950
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 051
Senast: Speedway
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 899
Senast: sthu
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar