Klippa nu?

Jempan

Trådstartare
Är det "ok" att klippa en häst som går ute dygnet runt nu, eller ska man vänta tills dom kommer in på nätterna? Min ser just nu ut som en björn så skulle gärna klippa men då kanske man "förstör" den nya vinterpälsen som ska komma....?

Sv: Klippa nu?

Jag klippte min i dag. Ganske mycket under hela magen och hela halsen. Täckesklippnng heter det kanske.
Klipper henne året runt förutom på våren när hon fäller som allra mest eftersom jag tror jag har för mig att de kan få inåtväxta hårstrån och grejer då.

Sorry jag skriver som en kratta, orkar inte redigera :p

jag har en häst som pälsen växer som ogräs på... han klipps en gång i månaden året om och den päls som växer ut sen är i jättebra skick så jag har då aldrig märkt att det skulle bli något problem av att man klipper vissa perioder.

Du bör klippa den om du rider den iom att den inte svettas likamkt- risk för överhettning o torkar fort vid regn.

Varför är den långhårig?
Cushing?

Ja det kan du. Men då måste du täcka också, tänk på att en nyklippt häst har NOLL skydd mot regn och insekter.

Är hästen gammal eftersom den har sån päls??

Ja det kan du. Men då måste du täcka också, tänk på att en nyklippt häst har NOLL skydd mot regn och insekter.

Är hästen gammal eftersom den har sån päls??

Nej hon e inte gammal, e en 8årig travare. Har en teori om att hon alltid gått me täcke på sig/inne under hennes tävlingsperiod o nu när hon får komma ut (aldrig vart på bete innan ja tog na) sätter hon päls för o inte frsa på natten...?

Är du verkligen säker på att allt skydd emot regn och insekter försvinner?
Man rakar ju inte av ALL päls och vad jag förstått är det ju längst, längst in vid huden som det i pälsen blir ett lager "fett och skit" :angel: som skyddar emot insekterna, vilket man förstör vid för mycket tvättande av hästen.

Min häst har de senaste åren satt päls tidigare och tidigare.
Förra året i augusti, i år har hon börjar pälsa på sig nu! :eek:
Förr om åren satte hon alltid päls vid normal tidpunkt, dvs sept-okt någongång. Hon är i 19 år i år, så jag tycker väl egentligen inte hon är lastgammal och borde inte ha "ålders-konstig pälssättning" men det är enda förklaringen jag kommer på... :confused:
Förra året när jag klippte henne redan i augusti har jag för mig att hon gick på bete ännu och jag märkte ingen försämring i skyddet emot insekter iaf.

Jag kommer nog bli tvungen att klippa min om max 2 veckor, för hon blir så varm med päls både i solen i vila och vid ridning, hon är nästan svart. Men hon ska inte täckas nu, då är det ju meningslöst att klippa, då blir hon ju inte svalare ändå?

Jag tror inte att det är för att den fryser. Mer att den inte är van vid alla insekter.
Skulle klippa o sätta på flugmedel eller insektstäcke.

Är du verkligen säker på att allt skydd emot regn och insekter försvinner?
Man rakar ju inte av ALL päls och vad jag förstått är det ju längst, längst in vid huden som det i pälsen blir ett lager "fett och skit" :angel: som skyddar emot insekterna, vilket man förstör vid för mycket tvättande av hästen.

för att ett lager med fett/skit ska bibehållas så krävs det ju att det finns hårstrån som "håller det".
klipper du så klipper du ju av hårstråna, dvs det blir som rakad stubb. det innebär att hårstråna ej kan varken resa sig eller böja sig som en oklippt päls gör - för att skydda mot kalla vindar, väta eller annat.

så ja - en nyklippt häst har mkt dåligt med naturligt skydd.

ja det är jag. det finns ju ingen PÄLS det är bara kortkort, nästan rätt in på bara huden...

19 år är rätt gammalt ju.är ju bra att hon verkar klara insekterna ändå, jag har dock märkt STOR skillnad på hur min gammling besväras av insekter i år jmf med tidigare år. Trots att det finns mkt mer insekter här! Tidigare klippte jag, i år har han fått ha pälsen kvar. Hans (naturligt!) korthåriga kompis är Mkt mer plågad....

Tror inte din häst svettas med ett flugtäcke, och regnar det så är det sällan varmt så det behöver du inte oroa dig för.

Tycker faktisk det är lite oschysst mot hästen att klippa utan att ersätta skyddet med något annat... Att klippa är ju ett ingrepp i det naturliga och då får man hjälpa hästen med flugtäcke/regntäcke.

Verkar hon frysa då??

Visst kan det vara så att hon känner på sig att det är kallare än vad det brukar vara, om hon bara har stått täckad annars, och därför sätter päls.

Eller så kan det vara något med hormonerna eller något hon har brist på?

Om du klipper så sätt i alla fall på täcke på natten och när det regnar. Annars tycker även jag att det inte är så snällt att bara klippa hästen utan att ersätta den med något...

Men alltså, lägger jag på min klippta häst täcke så svettas hon ju, det var ju det jag ville undvika.

Cornelia: Ja, om hästen går och svettas i hagen finns det inget annat alternativ.
Min häst har fått extra tjock päls de senaste åren (hon är 22 år i år och av rasen Nordsvensk Bruks, som har mycket päls annars också),

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka