panzy

Trådstartare
blir det jättefult att raka nu? växer det ut under sommaren eller tar det ända till hösten (vinterpälsen)?

pållen (vbl) har så otroligt tjock päls (sommarpäls), mer än ponnyerna och slår det till o blir varmt nästa helg då vi ska tävla distans kommer det aldrig gå...

måste nästan klippa, men vill ju inte att det ska se hemskt ut hela sommarn...

ngn med erfarenhet av att raka nu som kan svara???
 
Sv: klippa nu

om ni ska ut & tävla distans nästa helg & det verkar bli varmt då så hade jag stuntat i om det blir fult eller inte av att klippa!

Har hästen en sån päls som du beskrivewr så är det nästan plågsamt för den att arbeta..

Klipp den men låt pälsen under sadel ev. sadelgjord vara kvar då att rida distans kan "slita mycket" om du förstår vad jag menar, trist att få skavsår alltså..

Ge B-vitamin med början i dag, bra för bla pälsen, -växer snabbare m.m. Det kan nog ta större delen av sommaren för att det ska bli snyggt sen men hästens hälsa först tycker jag. Rykta hästen med ryktborste/ ryktskrapa 2 ggr dag ordentligt, gynnar oxå pälsen att växa då du masserar muskler/hårsäckar m.m + att hästens välbefinnande ökar..

Lycka till på tävlingen!:banana: :bump: :banana:
 
Sv: klippa nu

Fast då får du ju tänka på att du måste täcka hästen hela sommaren! Och det är väll värre för hästen än en tävling där h*n blir svettig...:angel: Pälsen är ju ett skydd för hästen mot alla otäcka insekter och för att inte tala om solens UV-strålar.... och det blir INTE fint...frågade veterinären samma sakoch hon avrådde starkt att raka! Min åsikt bara...:smirk:
 
Sv: klippa nu

Fast då får du ju tänka på att du måste täcka hästen hela sommaren!! Och det är väll värre för hästen än en tävling där h*n blir svettig...:angel: Pälsen är ju hästen skydd mot insekter, sveriges regniga sommrar, och för att inte tala om solens UV-strålar!
Det blir INTE fint heller....frågade veterinären samma sak och hon avrådde starkt till att raka nu....min åsikt bara..:smirk:
 
Sv: klippa nu

Vissa hästar blir otroligt fula i pälsen om man klipper dem sent på säsongen. På vissa är det inga problem alls... Men det låter konstigt att h*n skulle ha så tjock sommarpäls att h*n behöver rakas... Är det verkligen sommarpälsen? Eller har h*n inte fällt vinterpälsen ordentligt? För isf behöver h*n säkert extra b-vitaminer (kan även sprutas) eller så kan h*n vara parasitangripen.

Men som sagt, vissa hästar blir inte alls fula när man klipper dem sent. Andra ser hemska ut.
 
Sv: klippa nu

det är just insekterna jag är lite orolig för. har inte tänkt helraka, så regn är inget problem...
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 439
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 050
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: Wera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp