Klippa nu?

Royal_724

Trådstartare
Har kommit en ny häst till stallet! Var ute och red ihop med den nya hästen och hästen steppade igenom hela ridturen och var dyngsur när vi kom hem igen!
Så vi funderade på om man kunde raka halsen på henne.
Kan man göra det nu? Jag hört så olika saker när man kan klippa hästen!

Sv: Klippa nu?

Det tycker jag absolut att ni kan göra, passa på när ni vet att det kommer vara milt en liten tid framöver så hon vänjer sig, eftersom halsen är svår att hålla täckad. Vissa säger att man inte ska klippa på våren för att det skulle förstöra den kommande sommarpälsen men det är en myt.

Ja det är vad jag hört oxå...men sen har jag hört andra saker oxå!
Kändes lite hemskt att släppa ut hästen i hagen när hela halsen var blöt! Hon har ganska mycket och tjock päls!
Då kan jag meddela hennes ägare att vi kan klippa henne så snart som möjligt!
Tack Tack....

eftersom halsen på hästen avger mycket mindre värme än resten av kroppen så behöver man faktiskt inte täcka en hästhals oavsett om den är klippt eller inte.

Jag klippte min valack för ett par år sedan vid denna tid och det tyckte jag inte var några poblem, det tog ett tag innan det växte ut dock

PathOfClovers skrev:
Det tycker jag absolut att ni kan göra, passa på när ni vet att det kommer vara milt en liten tid framöver så hon vänjer sig, eftersom halsen är svår att hålla täckad. Vissa säger att man inte ska klippa på våren för att det skulle förstöra den kommande sommarpälsen men det är en myt.

Nej, det är ingen myt... Vissa hästar blir väldigt fula i pälsen om man klipper de försent på året. Men vissa klarar det hur bra som helst. Men det är ju en chansning man får ta!

Jag tycker också att man bör klippa honom, men jag hade valt att bara göra en spårklippning på undersidan av halsen. Det räcker säkert.

PathOfClovers skrev:
det kommer vara milt en liten tid framöver

Jag har hört att februari är en av årets kallaste månader... Idag när jag gick till jobbet var det -16 grader (stockholm.) Det tycker inte jag är speciellt milt.

Jag har aldrig sett en häst som fått förstörd sommarpäls iallafall, det har hänt att vi klippt hästar i april.

Men temperaturerna går ju alltid upp och ner. Förra veckan hade vi plusgrader hela veckan och till helgen blev det -15, då ska man passa på när temperaturen ligger någorlunda uppe. Med milt menar jag inte direkt sommarvärme.

Jag läste från SLU (en veterinär som skrivit om klippning) att längre fram på våren när hästen börjar tappa sin vinterpäls bör man undvika att klippa....varför stod inte där jag läste.

På annat ställe läste jag att brunst och pälsfällning hänger i hop, så klippning av ston som skulle betäckas skulle inte göras när de väl börjar fälla.

Jag tycker väl att halsen är okej att klippa, bättre det än att släppa ut dom blöta. Tycker som du, vi klippte min ponny rätt sent för något år sedan innan jul och hans päls sättning och fällning blev rubbad, så han släppte inte riktigt sin vinterpäls utan hade jättelång päls på sommaren. Men som sagt halsen ska nog inte vara några problem och så kanske ni ska ge henne/honom B-vitamin som lite hjälp till pälsen sen. Lycka till! :)

Ska se om vi inte kan klippa henne sen idag!
Måste ju klippa innan vi ska rida!
2 minuter på henne sen är hon svettig!
Nu verkar det som om det ska va lite plusgrader nån dag oxå!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar