Klippa nu???

Chex

Trådstartare
Är det försent att klippa pälsen med klippmaskin om man kanske har tänkt sig ut i någon Halter klass?? :angel:

Klipper man sönder sommarpälsen?

Sv: Klippa nu???

Är det försent att klippa pälsen med klippmaskin om man kanske har tänkt sig ut i någon Halter klass?? :angel:

Klipper man sönder sommarpälsen?

Jag har klippt sent någon gång när hästen redan börjat fälla. det värsta som hände var att pälsen sen på sommaren såg lite annorlunda ut där han blivit klippt. Såg ut som han blev extra solblekt just där, men pälskvaliteen var det inga fel på!
Det som händer är väl att man klipper bort toppen av sommarpälshårstråna om man klipper när sommarpälsen redan är på g och pigmentet längst ut på strået gör att det ser annorlunda ut färgmässigt.

Vi har klippt en häst så här sent ett år och den fick väldigt mysko päls den sommaren. Den var sträv och inte så glansig som den brukade. Inget jag gör om iallafall.

Kanske lite OT, men jag har aldrig förstått varför man ska klippa för att det ska vara snyggare? Få man verkligen lägre poäng för att hästen är häst?:confused:

Jag menar, här i norra Europa behöver ju hästen sin längre päls på vintern, det är ju naturligt för den? Varför ska man då behöva ta ifrån den det?

Jag hade inte vågat klippa nu, risken finns att man skadar sommarpälsen under som komer under men alla verkar ha olika erfarenheter. Hade det varit jag hade jag ställt hästen på ett ljusprogram pronto, det speedar upp pälsbytet iallfall. :)

Om jag helklipper gör jag det i december-januari någongång, alternativt ljusprogram hela vintern.

Good Luck! :)

Vill bara poängtera att jag inte lägger in någon värdering i om man klipper eller inte, det är upp till var och en.
Jag undrar mer varför domaren vill det...

I halter handlar det egentligen dels om att hästen ska vara välgroomad och ge ett vårdat och snyggt helhetsintryck (och där kommer väl finliret in) men mest om att domaren ska se hur hästen är byggd, defineringen av musklingen (som är viktig i halter) och det går inte om hästen är påpälsad.

Här i norden visas många hästar på våren som inte alls är särskilt kortpälsade, personligen tycker jag inte att det är så snyggt men det görs. Hade jag haft en vinterpälsad häst när det var tävlingsdags hade jag dock stannat hemma för jag hade inte ansett att domaren fick en bra chans att bedöma min häst, och förmodligen skulle domaren hålla med mig. :)

Om jag vet att jag ska visa på våren brukar jag försöka se till att hästarna inte har så mycket päls (kvar) tills dess.

OK, ja det är ju lite svårt att se kroppsbyggnaden under en tjock päls. Min lilla ser ju mest ut som en brunbjörn så halterklasser lär nog få vänta!:p

Tackar för svaret!;)

(Bättre att fråga dumt än att vara dum resten av livet!!! ):o

Det blir att gno av pälsen :devil: Men nästa vinter, då åker nog klippisen fram :D Hon har fått stå ute utan täcke i solen, och pälsen har börjat trilla på riktigt nuuuuuuu :)

Säger bara RYKTSTEN!!!:love:

Fast det går ju såklart inte i en handvändning...:p

När är första showen?

Släng ryktstenen åt helvete!
Furminator is the shit! Aldrig mera ryktsten eller skrapor säger jag, Furminator är kalasbra!

Ska kanske hålla i minnet att jag har en fjord/islandsponny, med andra ord en pälsboll :p

Hm, furminator:confused:

Vad är det?

http://www.google.com/images?hl=en&q=furminator&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1259&bih=606

Superverktyg för att fälla av MEN i vissa fall sliter den osnyggt på pälsen som sitter kvar så man får prova på sin häst om det nu är så att man ska visa hästen men annars ska den vara väldans effektiv tydligen.

Själv använder jag flitigt den taggiga sidan av en vanlig metall svettskrapa när jag ska fälla av hästar :D Ryktstenar har jag aldrig förstått mig på, tycker dom är fullständigt värdelösa till ALLT men många svär vid dom så jag måste göra nåt fel :cool:

Det har jag aldrig varit med om! Jag använder den både till hästen, katten, grannens hund och katt, alla fällande hästar jag ska borsta.. Ingen har fått "skadad päls" eller hur man ska säga.

Jag använder också svettskrapan! Nackdelen med ryktsten (ja jag ställer ju inte ut, än iaf!) är ju att den tar slut så himla fort!:mad:

Kardan har jag aldrig hört talas om, men tja, jag fortsätter nog med skrapan!;)

Ok. Jag bara vidarebefodrade lite rapporter som kan vara av intresse om man vill visa sin häst :) Dvs jag har hört det av flera som använder furminator = inte alla som använder furminator ;)

Som jag har förstått det är furminator väldigt bra och effektiv -på häst, hund och katt! Men de som velat ha fram en "showcoat" har sett skador i den nya/underliggande pälsen som påverkar glans/kvalitét.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 851
Senast: TeamLundVer
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
826
Senast: tott
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 008
Senast: snöflingor
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka