klippa mönster på häst

Presto

Trådstartare
Funderade på att klippa ett mönster på min hästs bakben/länd. Men jag insåg att oftast så är en häst klippt och man har sparat päls som ett mönster. Min ponny får kraftig vinterpäls och går på lösdrift, är det väldigt dumt att klippa bort päls som blir ett mönster? När jag tänker efter så kanske det inte är så bra, hon går ju trots allt utan täcke. Eller är det någon som har gjort det? Hur mycket kan man klippa? Eller ska jag helt enkelt skita i det? Är ju inget jag måste ha utan tänkte mest att det skulle vara gulligt, men jag vill ju inte att hon ska påverkas negativt av det.

Sv: klippa mönster på häst

Om ponnyn får mycket päls tycker jag inte det är någon fara att klippa något mönster, min fick ett hjärta inklippt och det var inga problem för hn att gå otäckad. Då var hn även mer klippt på ben/hals.

Sv: klippa mönster på häst

okej, hur stort var hjärtat? På övrig päls rinner ju regn och snö av, vilket det inte kommer göra vid mönstret, mest det jag oroar mig för. Att det kommer vara kallt där för henne även om man inte märker något själv... men ska nog våga mig på något litet :p

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3