Klippa med klippmaskin för får?

mazariin

Trådstartare
Har börjat fundera på att spårklippa mitt lurviga kallblod då han svettas för minsta lilla ansträngning och det sen tar otroligt lång tid före han har torkat igen. Problemet är bara att jag inte hittat nån som hyr ut klippmaskiner här i närheten.

Finns det någon här på buke som har klippt sin häst med en klippmaskin för får? Har ingen aning om hur dom är utformade och om det alls passar sig att klippa häst med dom, men tanken slog mej att en sån skulle vara lättare att få låna. Finns det någon som har testat eller vet vad det är för skillnad på en sån och en som är utformad för hästar?

Sv: Klippa med klippmaskin för får?

Det går men du bör köpa andra skär. Sen kan det bli ganska randigt och förmodligen så är maskinen väldigt högljudd.

Okej, tack för ditt svar! Jo jag räknade med att dom kan ha en del oljud för sig. Tror dock inte min häst bryr sig så värst i det.

Jag skulle tror att det borde vara bättre med en klippmaskin för ko låter mindre men reagerar inte hästen så skit samma, men det är väl skären som avgör det så bara du har de rätte skären så funkar det :p

Det är ganska stor skillnad på skären för får och dem för ko/häst. Jag skulle inte använda får-skär. Däremot finns det maskiner där man kan byta till andra skär, då är det inga problem.

Min stallägare har samma klippmaskin till hästarna och fåren, men vet inte om det är en får- eller hästklippmaskin från början. Skären ser dock helt olika ut beroende på om det är häst eller får som ska klippas.

Tack för alla svar! Får nog fortsätta leta efter någon som vill låna ut sin hästklippmaskin..

*trådkap*

Vet någon vilka märken av klippmaskiner som funkar till/med båda sortens skären? Jag har precis skaffat får och funderat på om jag kan använda 'deras' till hästarna också, skulle ju vara kanon.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar en sladdlös tyst klippmaskin till min häst. Det har tagit en stunds träning innan han har tyckt att det är ok att bli klippt...
2
Svar
21
· Visningar
2 180
Senast: mysboll
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 921
Senast: Pilot
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar