Klippa manen

grodan21

Trådstartare
Hur kan man variera klippningen på en häst som har stå man? Klipper min fjording så att hon får den traditonela bågen, skulle vilja variera mej. Är det någon som har någon bra ideé? Gärna bilder!!! //Anna

Sv: Klippa manen

Jag har tyvärr inga bilder, men på mitt fjordsto skippte jag rutor. Klippte bort det vita med ungefär 7 cm mellanrum. Vart ganska häftigt. Och ett tag lät jag det växa en bra bit för att sedan låta det vara en högre böj från halva nacken och uppåt. Alltså inte låta det vara en jämn böj utan vid manken ungefär 5 cm och högre upp 10 cm för att sedan gå ner till 7 cm. Det gav ett intryck av en rejäl hingstnacke.

Hoppas att du förstod min luddiga förklaring.

Har inte heller bilder, men man kan klippa det vita i en jämn båge som vanligt, ganska kort. Sedan spara det svarta lite och klippa det i några cm stora sicksack. Jättecoolt blir det. ^^^^^^^

Eller det vita lite kortare i mönstret som en borgmur du vet. _,-,_,-,_,-, typ.

rutor är smyggt o även sorgkant dvs att klippa det vita tre fyra cm nedanför det svarta.

*kl*
Lite trådkapning..

Tror ni även 'rutor' skulle synas på en helsvart man?

Njae, är nog lite tveksam till det. Säkert skulle det synas på nära håll, men inte annars. Men det är bara en gissning, du kan ju alltid prova!
Lycka till.

+ Noonan.

Vet ej om jag kommer klippa stubb på min klenhårade häst igen (har precis växt ut efter förra saxträffen) men om jag gör det så vill jag testa typ rutor eller något.

Sicksack låter fränt :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka