Klippa klor

F

Fan of Bill

Katten har varit utekatt i 6 år och därmed inte behövt klippa sina klor. Nu har vi flyttat till tredje våningen i ett område där jag inte vill ha henne utomhus pga det inte är säkert och hon har till min största förvåning anammat livet inomhus med att visa ett jämnare humör och vara mer harmonisk :)

Men jag börjar fundera - behöver jag klippa hennes klor?

Jag gjorde det första året hon kom till mig som kattunge, sen fick hon vara utomhus och då behövdes det inte.
Jag tänker för hennes skull, att det är mer bekvämt med klippta klor? Eller behövs det inte?

(Hon river och vässar sina klor på klösträd och inte andra saker eller möbler.)

Man behöver oftast klippa klorna på innekatter, men som sagt håll koll. Det gör ont om klorna blir för långa.

Försök pilla lite på tassarna och klorna dagligen så att hon är van vid det om du behöver klippa.

Som redan skrivits är det bara att hålla lite koll på klorna. Det kanske räcker att klippa någon gång om året ☺
Mammas katt är mer eller mindre innekatt och använder klösträdet massor. Men den klarar ändå inte riktigt av att korta ner klorna tillräckligt så jag brukar klippa dem när jag är på besök 2-3ggr/år.
Min egen utekatt sitter inne rätt mycket nu på vintrarna sen han blivit äldre, så jag brukar behöva klippa hans klor en gång under vinterhalvåret.

Liknande trådar

Katthälsa Vi har tagit över en innekatt, som var jätterädd i början och som gick till försvar (bet, rev och fräste) så fort hon kände sig trängd...
2
Svar
24
· Visningar
10 949
Senast: trixie07
·
Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
8 122
Senast: Atalantha
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar