Klippa klor på utekatt?

KesoNeso

Trådstartare
Generellt så har jag aldrig velat klippa klorna på utekatter men nu har jag hamnat i ett litet dilemma.

Mina två katter går ut och in som de vill med kattlucka och klorna har aldrig varit något problem, men den sista tiden har jag börjat fundera på om man vågar klippa lite på dem.
De har nämligen börjat fastna lite i mattor/soffa mm med klorna bara av att gå helt vanligt.

De börjar bli lite äldre, fyller 11 i år, så jag funderar på om det kan vara så att de inte är så aktiva längre och därför inte klarar att slita ner ordentligt.

Men frågan är om man vågar utan att riskera att de inte kan klättra/försvara sig mm.
Klorna är inte så speciellt långa egentligen men däremot väldigt vassa/spetsiga.
Bak är lite längre än fram, men de är inte så vassa å andra sidan och det är med framklorna de fastnar.

Så vad säger ni, vågar man ta lite bara på topparna precis tro?

Klart du kan klippa klorna. Borde själv göra det på vår ena. Hon har börjat fastna på väldigt märkliga sätt i draperier och fåtöljer. Hon vägrar i princip att gå ut på vintern.

Klart du kan klippa klorna. Borde själv göra det på vår ena. Hon har börjat fastna på väldigt märkliga sätt i draperier och fåtöljer. Hon vägrar i princip att gå ut på vintern.

Mina är ju dock ute en hel del, men jag gissar att de ändå tar det lite lugnare nu för tiden.

Men då kan jag kanske ta en liten bit utan att det påverkar för mycket.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 003
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Måste man göra det? Jag tycker att Schäferns klor är litet väl långa men de blir inte längre med tiden utan håller sig som de är. För...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 253
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 295
Senast: Petruska
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka