klippa hästen nu?

A

Athina

Har haft min pluttas utlånad och fått hem honom nu. Han har bara gått som sällskap och blivit riden 3 dagar/v.
Han klipper jag varje år och nu har han då inte blivit klippt och ser ut som en liten ponny/isbjörn i sin ruffs päls.

Jag undrar då... hur pass galet är det att klippa honom nu innan fällningen...? han har inte börjat fälla ännu heller om det har någon betydelse.
Han svettas som en gris nu när jag rider honom oftare och hårdare och det är lite tråkigt att han skall behöva stå inne och torka en hel dag...:smirk:

Så.. skall jag klippa honom eller bara stå ut tills han fällt av all päls?

Sv: klippa hästen nu?

Man skall ju inte klippa om de börjat fälla. Jag förstagångsklippte min "sent" förra året och det gick hur bra som helst. Du kan ju spårklippa och behöver kanske inte helklippa.

Jag ska klippa mina pållar till helgen, de har börjat fälla. Aldrig att de blivit fula i sina pälsar bara för att jag klippt dem sent (ibland sista gången i April).

Egentligen ska man inte klippa ähsten nu alldelles för sent!
men klipp enbart halsen på honom eller ponny klippning abslout inte länden!
tänk på korsförlamning!
se till att han får täcke istället när han är klippt

Det där med att man inte kan klippa nu verkar inte ligga mkt sanning i.
Vi är hur många som helst (läs gamla trådar om ämnet) som har klippt när som helst på året och inget konstigt har hänt. Klipp du!

Han har haft två täcken på sig heeela vintern.
Och jag hade bara tänkt att klippa halsen, bringan och frambenen eftersom det är där han är som värst svettig och det som tittar fram utanför täcket liksom..

Men då vet jag att det är grön ljus då! ;)

brm brm.. klipp klipp! :rofl:

öhm...:crazy: För att jag alltid gjort det.. typ.. klipper alltid ner till knät på hästen...

Bellisen svettas hur mycket som helst på frambenen när jag inte klipper henne där. :idea: Så det finns väldigt mycket mening med det.

Rumpnissen skrev:
Bellisen svettas hur mycket som helst på frambenen när jag inte klipper henne där. :idea: Så det finns väldigt mycket mening med det.

:confused:

Okej klipp ni benen då, för mig känns det konstigt. Täcker era täcken hästens ben också? Dom kanske är rätt så "långa"? :smirk:

Jag har hört att man inte ska klippa efter sista januari då man förstör sommarpälsen

Hallå där du!
inget farligt händer med hästen om den nu inte skulle få korsförlamning vilket kan hända om du gör de så här mitt i vintern och inte skyddar den med lika mkt täcken i stället o ser till att den alltid är varm.
Varför du inte märkt något är för att du vore titta på pälsen.
Klipper man så här sent så rubbar man hästens päls fällning och rubbar då dom sätter päls detta är väldigt viktigt.
Du kan klippa hästen i början på april! o en i oct igen!

Men det är väl SJÄLVKLART att man täckar hästen ordentligt om den klipps? :confused:
Dessutom behöver man inte klippa HELA (en bra idé är att lämna kvar håren på rygg och kors, kanske även udner magen).

Varför du inte märkt något är för att du vore titta på pälsen.

Den här meningen förstår jag inte alls! :confused:
Det har inte hänt ett dugg med min hästs päls. Hon har fllt som vanligt, fått vanlig sommarpäls osv. Har du SETT nån gång att pälsen förstörs/pälsfällningen rubbas? Eller är det bara som du har hört?

Klipp klipp.... Inge bra att ha en långhårig svettig häst!!

Hej!

Ehh.. vad har pälsen med korsförlamning att göra??? Jag fattar ingenting nu.. Korsförlamning kommer ju av för mycket energi och för lite rörelse, inte för kall på rumpan..

Pälsfällningen bryr sej inte ett skit om man klipper nu, detta har jag frågat flera veterinärer om och dessutom sett flera levande "fall" av. Funderar på att klippa min nu, så hon slipper bli så svettig..

/ Lavinia

Lavinia skrev:
Hej!

Ehh.. vad har pälsen med korsförlamning att göra??? Jag fattar ingenting nu.. Korsförlamning kommer ju av för mycket energi och för lite rörelse, inte för kall på rumpan..

Pälsfällningen bryr sej inte ett skit om man klipper nu, detta har jag frågat flera veterinärer om och dessutom sett flera levande "fall" av. Funderar på att klippa min nu, så hon slipper bli så svettig..

/ Lavinia

Tack! Det är precis vad jag hört förut också. Enligt veterinärer är det ingen fara att klippa dom, det är en gammal myt att man inte skulle kunna klippa dom såhär års.

Man behöver inte täcka benen på hästen om man klipper dem där.
De flesta elitryttare och även andra tävlingsryttare klipper ju sina hästar på benen också.
Vi människor behöver ju tex. inte lika varma kläder på benen som på kroppen, samma sak med hästar.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 224
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 654
Senast: Sirap
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 888
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V